Partnerzy serwisu:
Mobilność

Hyperloop Elona Muska miał wykończyć kolej w Kalifornii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-08-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Time, Rynek Kolejowy, Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Hyperloop Elona Muska miał wykończyć kolej w Kalifornii
fot. Space X
Promowana przez Elona Muska koncpecja budowy Hyperloop miała na celu jedynie storpedowanie pomysłu budowy kolei dużych prędkości w Kalifornii – takie informacje podaje w artykule opublikowanym przez „Time” Paris Marx, powołując się na rozmowę z Ashlee Vance.

Początki popularności koncepcji Hyperloop sięgają roku 2012, kiedy to Elon Musk po raz pierwszy wspomniał o tym rozwiązaniu. W kolejnych miesiącach inżynierowie SpaceX i Tesli opracowali podstawowe założenia projektu. Koncepcja sama w sobie nie była nowa, ale połączenie technologii maglev (lewitacji magnetycznej) i wprowadzenie szczelnie zamkniętych kapsuł poruszających się w tubie z kontrolowanym środowiskiem promowane przez popularnego biznesmena i wizjonera nadało projektowi ogromny rozgłos.

Hyperloop to antykolejowa ściema

W kolejnych latach w opracowywanie podobnych koncepcji zaangażowały się róże firmy i instytucje naukowe z całego świata. Powstały pierwsze tory testowe, ale jak na razie do wdrożenia koncepcji na dużą skalę jest jeszcze daleko - i nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie powstały komercyjne pasażerskie trasy pomiędzy miastami.

Teraz okazuje się, że Elon Musk wcale nie chciał budować hyperloopa - a jedynie zablokować pomysły budowy kolei dużych prędkości w Kalifornii, która mogłaby zagrozić planom sprzedażowym Tesli. Jej samochody były i są bowiem reklamowane jako przyjazna dla środowiska alternatywna dla obecnie użytkowanych pojazdów spalinowych. Taką informację przekazano w tekście Paris Marx opublikowanym przez „Time” powołującym się na rozmowę z Ashlee Vance, autorką biografii Elona Muska.



Elon Musk: tunele tak, ale dla samochodów


Jeszcze w kwietniu tego roku Elon Musk zapewniał na twiterze, że należąca do niego The Boring Company podejmie budowę działającego Hyperloopa, ale nie za tym oświadczeniem nie poszły żadne konkrety.

Firma jest obecnie zajęta budową kolejnych odcinków tuneli w Las Vegas, którymi poruszają się (na razie nie autonomicznie, ale prowadzone przez kierowców) Tesle. Zdaniem miliardera to rozwiązanie ma być efektywniejsze niż metro. Póki co powstał jednak tylko krótki odcinek na terenach targowych oraz do pobliskiego kasyna, który funkcjonuje jedynie w trakcie organizowanych tam większych imprez.

KDP w Kalifornii

Projektem budowy i uruchomienia linii kolejowej dużych prędkości w Kalifornii zajmuje się publiczna California High-Speed Rail Authority. W ramach pierwszej fazy projektu planowana jest budowa odcinka pomiędzy Anaheim a San Francisco. Obecnie praca budowlane nie są jednak prowadzone na całej jego długości – w roku 2025 uruchomiony ma zostać odcinek pomiędzy Bakersfield a San Francisco. Całość prac w ramach fazy pierwszej ma się zakończyć do roku 2033.

Przez ostatnie lata projekt zmagał się z ogromnymi problemami – rozpoczęcie prac opóźniały problemy z nabyciem gruntów i pozyskaniem zgód środowiskowych. Elon Musk krytykował rozwiązanie za niezbyt nowoczesne i proponował swojego Hyperloopa, ale jak już wiemy, była to tylko zagrywka. W roku 2008 szacowano, że koszty budowy zamkną się kwotą 33 mld dolarów, ale obecnie jest to aż 113 mld dolarów.

Jako pierwszego operatora wybrano DB International USA, ale jak dotąd nie został jeszcze wyłoniony dostawca taboru.

W samej Kalifornii linię dużych prędkości zamierza budować także Brightline West, który chce uruchomić połączenie do Las Vegas. Firma obecnie uruchamia pociągi na Florydzie.

Tor testowy w Polsce

W Polsce technologiami związanymi z Hyperloop zajmuje się spółka Nevomo (początkowo pod nazwą Hyper Poland). Obecnie pracuje ona nad wdrożeniem „inspirowanej hyperloopem technologii MagRail”.

W marcu poinformowała o zakończeniu pierwszego etap budowy najdłuższego w Europie toru do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej. Powstał on terenie należącym do spółki Ciech Sarzyna w województwie podkarpackim. Początkowo planowano budowę toru testowego w Żmigrodzie, gdzie zlokalizowany jest tor testowy Instytutu Kolejnictwa, ale z tego projektu nic nie wyszło.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Mobilność

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Mikołaj Kobryński 09 września 2023

USA. Elon Musk zastąpi autostrady tunelami?

Przestrzeń

USA. Elon Musk zastąpi autostrady tunelami?

Jakub Dybalski 21 grudnia 2018

Chicago: Nowe połączenie na O’Hare od Elona Muska

Komunikacja

Chicago: Nowe połączenie na O’Hare od Elona Muska

Łukasz Malinowski 30 czerwca 2018

Zobacz również:

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Mobilność

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Mikołaj Kobryński 09 września 2023

USA. Elon Musk zastąpi autostrady tunelami?

Przestrzeń

USA. Elon Musk zastąpi autostrady tunelami?

Jakub Dybalski 21 grudnia 2018

Chicago: Nowe połączenie na O’Hare od Elona Muska

Komunikacja

Chicago: Nowe połączenie na O’Hare od Elona Muska

Łukasz Malinowski 30 czerwca 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5