Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Hybryda, elektryczna hybryda, elektrobus – czym się różnią?

Dalej Wstecz
Autor:

jd/inf. pras.

Data publikacji:
2017-07-31 12:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Hybryda, elektryczna hybryda, elektrobus – czym się różnią?
fot. Volvo
Volvo przygotowało ciekawe zestawienie, w którym tłumaczy czym się różnią poszczególne rodzaje autobusów z napędem elektrycznym. Szwedzka firma chwali się bo w jej wrocławskiej fabryce, spośród tysiąca pojazdów, które powstają tam każdego roku, aż 1/3 to autobusy z jakąś formą napędu elektrycznego.

Dziś największą flotą hybryd w Polsce dysponuje Inowrocław, gdzie jeździ tam 10 tego typu autobusów dostarczonych przez Volvo. Kolejnym miastem stawiającym na hybrydy jest Sosnowiec. W ramach kontraktu zawartego z sosnowieckim przedsiębiorstwem komunikacji miejskiej, Volvo dostarczy do połowy października 35 hybrydowych autobusów miejskich Volvo 7900 Hybrid – 25 krótkich i 10 przegubowych. To jak do tej pory największa jednorazowa dostawa pojazdów z napędem hybrydowym w Polsce i jednocześnie pierwsze przegubowe hybrydy odebrane przez polskiego przewoźnika. Hybrydy Volvo spotkać też można w Warszawie czy Wrocławiu.

Hybryda z pantografem

Zwykła hybryda wykorzystuje energię elektryczną odzyskaną w czasie hamowania. Silnik elektryczny jest wykorzystywany podczas ruszania i zwalniania, a na trasie autobus napędza zwykły silnik diesela. Z kolei elektryczne hybrydy tym różnią się od tradycyjnych, że na większości trasy wykorzystują energię elektryczną. W dodatku mają zewnętrzne źródło zasilania. Volvo 7900 Electric Hybrid porusza się cicho i nie wytwarza spalin na 70 proc. trasy. Ładowanie baterii trwa tylko 3-6 minut i odbywa się na przystanku końcowym. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu systemu ładowania „opportunity charging” – autobus po prostu podjeżdża pod stację ładowania i pobiera prąd przez pantograf wysuwany ze stacji. Akumulatory, tak jak w tradycyjnych hybrydach, są też ładowane podczas jazdy – przy hamowaniu i z nadwyżki mocy. Dzięki takiemu rozwiązaniu zużycie energii – jak zapewnia Volvo –jest o 60 proc. niższe niż w przypadku porównywalnego autobusu z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 proc.


źródło: Volvo

Elektryczna hybryda to jednak nie tylko mniejsze zanieczyszczenie i oszczędność energii. To także możliwość aktywnego zarządzania napędem w strefach, w których porusza się autobus. Podczas gdy klasyczne hybrydy automatycznie przełączają się pomiędzy napędem spalinowym i elektrycznym – elektryczny wykorzystywany jest przy ruszaniu i przy małych prędkościach, to w przypadku elektrycznych hybryd istnieje możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko- bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

Przystanek w budynku

Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej – gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie.

To są zalety, które można przypisać również autobusom elektrycznym, które dzięki zasilaniu prądem są całkowicie bezemisyjne. W ich przypadku jednak wciąż problemem może być zasięg, który jest uzależniony od pojemności baterii lub ich ilości w pojeździe, co przekłada się na zmniejszenie miejsca dla pasażerów.

Elektryczne hybrydy Volvo kursują już w takich miastach jak Göteborg, Sztokholm, Hamburg, Luksemburg, Namur czy Kurytyba. W samym tylko Luksemburgu istnieją cztery linie autobusowe o łącznej długości 86 km, złożone wyłącznie z elektrycznych hybryd – w sumie jest to flota siedemnastu pojazdów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Oświęcim kupuje 20 autobusów, w tym 7 hybrydowych

Komunikacja

Oświęcim kupuje 20 autobusów, w tym 7 hybrydowych

Jakub Dybalski 26 lipca 2017

Warszawa. W ładowarce na Spartańskiej podłączono prąd

Mobilność

Warszawa. W ładowarce na Spartańskiej podłączono prąd

Jakub Dybalski 18 lipca 2017

Zielone hybrydy już w podczęstochowskich Rędzinach

Komunikacja

Zielone hybrydy już w podczęstochowskich Rędzinach

Dominik Wójcik 30 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5