Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Hongkong. Ile można zyskać na ograniczeniu ruchu samochodowego

Dalej Wstecz
Autor:

Artur Zawadzki

Data publikacji:
2017-10-01 09:36
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Hongkong. Ile można zyskać na ograniczeniu ruchu samochodowego
Sai Yeung Choi fot. chensiyuan, lic. CC A-SA 4.0/GNU
Hongkong. Ile można zyskać na ograniczeniu ruchu samochodowego
Hongkong. Ile można zyskać na ograniczeniu ruchu samochodowego
Ograniczenie ruchu samochodowego na jednej z ulic handlowych Hong Kongu (Sai Yeung Choi Street South) jest na pierwszy rzut oka podobną interwencją w przestrzeń miejską do wielu innych dokonywanych w różnych miastach świata. Wyróżnia ją jednak dokładny i metodologicznie zaawansowany pomiar wpływu tego działania na lokalną gospodarkę. Wynika z niego, że bez aut zarabia się więcej.

Ulice Sai Yeung Choi i Fa Yuen zostały wybrane do porównań ze względu na podobieństwo zmian, którym były poddane. Uspakajanie ruchu m.in. przez zwężenie ulicy i poszerzenie chodników w obu przypadkach miało na celu zwiększenie ilości osób odwiedzających te ulice oraz – docelowo – zwiększenie obrotów sklepów, restauracji i punktów usługowych. Przeobrażenia obu tych ulic różniły się między sobą tylko jednym czynnikiem: na Fa Yuen pozostawiono ruch samochodowy bez ograniczeń, a na Sai Yeung Choi został on wyeliminowany w godzinach 16-24 codziennie, a od 2014 r. tylko w weekendy.

Zarabiają sklepikarze, zarabiają wynajmujący

Dzięki takiej selekcji ulic łatwiejsze było wyizolowanie wpływu ruchu samochodowego na wartość nieruchomości handlowych i usługowych, wykorzystując koszty wynajmu jako główny wskaźnik. Rzecz jasna, takie nieruchomości różnią się między sobą pod wieloma względami: wielkością powierzchni, wiekiem budynku, wielkością okna wystawowego, odległością od węzła komunikacyjnego czy lokalizacją w ramach ulicy (na rogu czy w głębi). Porównanie obu ulic zostało skorygowane o wszystkie te czynniki; oprócz tego uwzględniono upływ czasu oraz różnice w początkowym poziomie wartości nieruchomości między obiema ulicami przed przekształceniami (szczegóły metodologii zostały omówione tutaj).

Zamknięcie ulicy dla ruchu samochodowego przez część dnia i przeznaczenie odzyskanej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów poprawia atrakcyjność danej ulicy, przyciągając do niej więcej osób, co oznacza więcej potencjalnych klientów dla sklepów i usług zlokalizowanych na takiej ulicy. Podwyższenie atrakcyjności wyraża się zarówno w wyższych obrotach podmiotów gospodarczych, jak i w wyższej wartości nieruchomości zajmowanych przez nie. Część dodatkowego obrotu trafia do właścicieli nieruchomości w postaci zwiększonego czynszu. Innymi słowy wszyscy zyskują

17 proc. więcej warte

W badaniach z Hong Kongu, po zebraniu danych z 330 sklepów i punktów usługowych, okazało się, że całkowite usunięcie ruchu samochodowego zwiększyło wartość nieruchomości o 17 proc. na przestrzeni 7 lat. Oznacza to tempo wzrostu na poziomie ok. 2 proc. rocznie, dodatkowo i niezależnie od ogólnego trendu na terenie całego miasta. Udowodniono więc, że lokalizacja na ulicy handlowej z ograniczonym ruchem samochodowym jest wyraźnie bardziej wartościowa niż na ulicy handlowej bez ograniczeń ruchu.

Dlaczego? Bo ograniczenie ruchu samochodowego na ulicy handlowej przyczynia się do zwiększenia liczby pieszych na co najmniej trzy sposoby. Dzięki poszerzeniu chodników uzyskana przestrzeń pozwala zredukować zatłoczenie na popularnych szlakach pieszych. Dzięki zmniejszeniu ilości przejeżdżających samochodów i ograniczeniu ich prędkości można zwiększyć poczucie bezpieczeństwa pieszych. Dzięki większej przestrzeni wolnej od ruchu samochodowego możliwe jest stworzenie miejsca dostępnego dla niekomercyjnych aktywności jak np. teatr uliczny czy punkt spotkań towarzyskich.

Co ważne, według analizy porównawczej wielu miast wzrost obrotów jest na tyle wysoki, że nawet po uwzględnieniu wyższych kosztów (głównie związanych z wynajmem), sklepy i usługi częściej notowały wzrost zysku niż podmioty znajdujące się przy innych ulicach, które nie zostały objęte reorganizacją ruchu (patrz np. klasyczne studium porównawcze na ten temat tutaj).

Autor jest konsultantem ds. transportu publicznego i autorem bloga "Lepszy Transport Publiczny".

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań: Ruszył pierwszy etap przebudowy ul. Św. Marcin

Przestrzeń

Poznań: Ruszył pierwszy etap przebudowy ul. Św. Marcin

Jan Gładysiak 06 września 2017

Sztokholm. Ograniczanie liczby aut pomaga w walce z astmą

Komunikacja

Sztokholm. Ograniczanie liczby aut pomaga w walce z astmą

Jakub Dybalski 01 września 2017

Nowy Jork. Manhattan z parkiem ale podzielonym autostradami?

Przestrzeń

Nowy Jork. Manhattan z parkiem ale podzielonym autostradami?

Jakub Dybalski 21 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS