Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Holendrzy mają problem z „hummer bikes"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Holendrzy mają problem z „hummer bikes"
fot. Marco Verch+, lic. CC BY 2.0rowery w Amsterdamie
Nadmierne zatłoczenie infrastruktury rowerowej to nie jedyny kłopot, z jakim borykają się holenderskie miasta. Coraz większy kłopot zaczynają sprawiać jednoślady, których ze względu na konstrukcję i dodatkowe akcesoria nie da się ustawić przy standardowych stojakach. Problem może dotyczyć aż 40 proc. pojazdów.

Holandia to bez wątpienia jeden z najbardziej rowerowych krajów świata. Odsetek dwóch kółek transporcie należy w holenderskich miastach do bardzo wysokich. W Utrechcie wynosi 30 proc., w Amsterdamie – 31 proc., zaś w Groningen – 37 proc. O tym, że holenderskich ścieżkach zaczyna brakować miejsca, pisaliśmy kilka miesięcy temu. Teraz okazuje się, że – oprócz samej liczby – kłopot sprawiają także rozmiary niektórych jednośladów. Spora część z nich nie mieści się w standardowych stojakach, toteż właściciele mają kłopoty z zaparkowaniem.

Za duże kosze, zbyt szerokie koła

Zdaniem aktywistów, problem z tzw. „hummer bikes” istniał od dawna, jednak obecnie jego skala jest nieporównywalnie większa. Niegdyś kłopotów z parkowaniem doświadczały jedynie osoby posiadające rowery transportowe (cargo bikes) i tandemy. Dziś do niestandardowych rozmiarów rozrosły się także bardziej klasyczne konstrukcje. Wszystko z powodu dodatkowych akcesoriów w postaci koszy, toreb i fotelików do przewożenia dzieci, które kilkanaście lat temu cechowały się znacznie mniejszymi wymiarami. Montowane masowo na kierownicach i bagażnikach powodują, że jednoślad zamienia się w swoistą taczkę napędzaną siła nóg, niemożliwą do ustawienia na większości miejsc postojowych dla rowerów. Kłopotliwe pod tym względem okazują się także coraz popularniejsze maszyny z przednim bagażnikiem w postaci szerokiej kraty.

Choć zabrzmi to dziwnie, główną winę za powyższy stan rzeczy ponosi chęć uczynienia rowerów jak najbardziej uniwersalnymi i wygodnymi maszynami do codziennego użytku. Duży kosz umiejscowiony na bagażniku bądź kierownicy to wygoda. Elementy do przewożenia dzieci – uwarunkowana pragmatyzmem konieczność. Swoją cegiełkę dokładają jednak również jednoślady, których posiadacze chcą wyróżnić się stylem, przykładowo zakładając bardzo szerokie ogumienie.

Potrzeba nowych parkingów

Problem z „hummer-bikes” dostrzegli już kolejarze, obserwujący na co dzień rowery gęsto zaparkowane przy stacjach. Nederlandse Spoorwegen (największy operator przewozów pasażerskich w Holandii) i ProRail (państwowa spółka zajmująca się utrzymaniem oraz rozwojem infrastruktury kolejowej) już zarekomendowały instalowanie przy stacjach stojaków „plus size” i „double plus”.

Obojętne nie pozostały również władze Amsterdamu, dostosowując część nowo projektowanych garaży do jednośladów większych rozmiarów. Wystosowały również do producentów stojaków apel o to, by projektowali je jako bardziej „przestrzenne”.

Aktywiści zwracają uwagę, że istnieje również potrzeba poszerzenia infrastruktury. Jeśli klasyczne maszyny o standardowych rozmiarach przestają wystarczać, należy dostosować miejską przestrzeń także do rosnącej liczby „hummer bikes”.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Amsterdam uruchamia podwodny parking rowerowy

Przestrzeń

Amsterdam uruchamia podwodny parking rowerowy

Witold Urbanowicz 26 stycznia 2023

Amsterdam wkrótce otworzy podwodny parking rowerowy przed dworcem

Przestrzeń

Piętrowy parking dla rowerów już przy Dworcu Głównym

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Amsterdam uruchamia podwodny parking rowerowy

Przestrzeń

Amsterdam uruchamia podwodny parking rowerowy

Witold Urbanowicz 26 stycznia 2023

Amsterdam wkrótce otworzy podwodny parking rowerowy przed dworcem

Przestrzeń

Piętrowy parking dla rowerów już przy Dworcu Głównym

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5