Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Helsinki sprzedały problematyczne Variotramy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-02-07 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Helsinki sprzedały problematyczne Variotramy
fot. HKL
HKL, operator komunikacji w Helsinkach, sprzedał 40 tramwajów serii Variotram. Problematyczne pojazdy nie były użytkowane od końca 2018 r.

Tramwaje Variotram o długości 24,4 m zostały wyprodukowane w latach 1998-2003. Zostały wycofane z ruchu pod koniec 2018 r. Transakcja sprzedaży z końca stycznia tego roku jest kontynuacją ugody podpisanej w listopadzie 2017 r. między HKL i Bombardier Transportation.

– Umowy chronią pozycję HKL i podatników helsińskich, tak aby wcześniejsze wycofanie wagonów nie powodowało żadnych strat finansowych. Przez lata wiele się nauczyliśmy o przydatności różnych typów nadwozi tramwajowych i konstrukcji wózków w trudnych warunkach naszego miasta. Te doświadczenia zostały wykorzystane między innymi przy zakupach tramwajów Artic, które są dostarczane od 2013 r. – mówi Ville Lehmuskoski, szef HKL.

Do jesieni tramwaje trafią do Niemiec, gdzie zostaną poddane modyfikacjom zgodnie z oczekiwaniami nowego operatora. Na razie ani HKL, ani Bombardier nie zdradzają, kto zakupił tramwaje.

Variotramy w swojej historii były produkowane przez kilku producentów. Helsinki kupiły 40 tramwajów od Transtechu (przejętego następnie przez Bomabardiera), który produkował pojazdy na licencji Adtranzu. Koszt zakupu wyniósł 76 mln euro. Pojazdy okazały się nieodpowiednie dla helsińskich warunków – problemem okazały się pęknięcia wózków i pudeł. W efekcie przed 2009 r. nawet często na ulice wyjeżdżała mniej niż połowa pojazdów. HKL zastanawiał się nad ich zwrotem do producenta, ale ostatecznie – na bazie ugody z 2007 r. – Bombardier przejął utrzymanie pojazdów i odpowiedzialność za ich dostępność. W 2017 r. zawarto kolejne porozumienie o wycofaniu i sprzedaży wagonów. Bombardier ma zapłacić 33 mln euro kompensacji z tytułu wcześniejszego wycofania tramwajów, których żywotność została określona na 40 lat.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MPK Siedlce z jedną ofertą na autobusy

Przestrzeń

MPK Siedlce z jedną ofertą na autobusy

Witold Urbanowicz 05 lutego 2021

Helsinki przygotowują się do budowy nowej linii lekkiej kolei

Komunikacja

Helsinki przygotowują się do budowy nowej linii lekkiej kolei

Roman Czubiński 14 czerwca 2020

Finlandia. Helsinki zyskają międzymiastową linię tramwajową

Komunikacja

Finlandia. Helsinki zyskają międzymiastową linię tramwajową

Łukasz Pastor 13 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5