Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Helsinki. Most rowerowy nad dworcem kolejowym zamiast tunelu pod nim?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Helsinki przygotowują się do budowy tunelu rowerowego pod helsińskim dworcem. Stosowny projekt ujrzał światło dzienne dwa tygodnie temu. Jednocześnie pracownia architektoniczna YIT, we współpracy z firmą doradczą WSP, zaproponowała, by może zamiast tunelu pod zbudować most nad dworcem, co ma być o ponad połowę tańsze. Miasto jest zainteresowane.

220-metrowy tunel dla rowerzystów ma łączyć drogi rowerowe z obu stron głównego dworca kolejowego w stolicy Finlandii i jednocześnie łączyć się z istniejącymi już przejściami podziemnymi pod obiektem i torami. Koszt budowy szacuje się na 26 mln euro. Ale konstrukcja, którą proponują fińscy architekci, ma być nie mniej wygodna, a kosztować ledwie 10 mln euro.

Most miałby połączyć drogi rowerowe skupiające się na placu Kansalaistori po zachodniej stronie dworca z tymi w parku Kaisaniemi po jego wschodniej stronie. Ponieważ teren po obu stronach jest wyniesiony w stosunku do torów kolejowych, rowerzyści płynnie wjeżdżaliby i zjeżdżali z mostu. Większy problem pod tym względem byłby po stronie zachodniej, ale nie przekroczono by tam 6 proc. nachylenia, więc obiekt zmieściłby się w fińskich standardach dostępności.

Cała konstrukcja ma mieć 275 metrów długości i 6,75 metra wysokości. Pokład mostu ma być szeroki na 6,5 metra, co pozwoli zmieścić na nim drogi rowerowe i miejsce dla pieszych.

Architekci zwracają uwagę, że most, poza oczywistą zaletą związaną z kosztami, ma też kilka innych, gdy porówna się go do tunelu. Wskazują, że łatwiej go zbudować, jest wygodniejszy dla użytkowników i da możliwość korzystania z niego pieszym. Porównują ten pomysł do „Kopenhaskiego Węża”, czyli mostu rowerowego nad jednym z kanałów w tym mieście, który stał się efektowną atrakcją turystyczną.

Rusto Rautava, odpowiedzialny w helsińskim ratuszu za urbanistykę, w rozmowie z serwisem yle.fi przyznał, że to warta uwagi koncepcja i urzędnicy przyjrzą się jej dokładnie. – Już wcześniej zdecydowaliśmy, że projekt tunelu trafi z powrotem do architektów w celu poprawek i w tym czasie zajmiemy się również projektem mostu – zapowiedział.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

Mobilność

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

UM Warszawa 28 marca 2025

Wiedeń buduje 700-metrowy wiadukt dla rowerzystów nad autostradą

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

Mobilność

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

UM Warszawa 28 marca 2025

Wiedeń buduje 700-metrowy wiadukt dla rowerzystów nad autostradą

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij