Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Helsinki. Most rowerowy nad dworcem kolejowym zamiast tunelu pod nim?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-02-14 12:40
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Helsinki. Most rowerowy nad dworcem kolejowym zamiast tunelu pod nim?
fot. YIT/WSP
Helsinki. Most rowerowy nad dworcem kolejowym zamiast tunelu pod nim?
Helsinki. Most rowerowy nad dworcem kolejowym zamiast tunelu pod nim?
Helsinki. Most rowerowy nad dworcem kolejowym zamiast tunelu pod nim?
Helsinki przygotowują się do budowy tunelu rowerowego pod helsińskim dworcem. Stosowny projekt ujrzał światło dzienne dwa tygodnie temu. Jednocześnie pracownia architektoniczna YIT, we współpracy z firmą doradczą WSP, zaproponowała, by może zamiast tunelu pod zbudować most nad dworcem, co ma być o ponad połowę tańsze. Miasto jest zainteresowane.

220-metrowy tunel dla rowerzystów ma łączyć drogi rowerowe z obu stron głównego dworca kolejowego w stolicy Finlandii i jednocześnie łączyć się z istniejącymi już przejściami podziemnymi pod obiektem i torami. Koszt budowy szacuje się na 26 mln euro. Ale konstrukcja, którą proponują fińscy architekci, ma być nie mniej wygodna, a kosztować ledwie 10 mln euro.

Most miałby połączyć drogi rowerowe skupiające się na placu Kansalaistori po zachodniej stronie dworca z tymi w parku Kaisaniemi po jego wschodniej stronie. Ponieważ teren po obu stronach jest wyniesiony w stosunku do torów kolejowych, rowerzyści płynnie wjeżdżaliby i zjeżdżali z mostu. Większy problem pod tym względem byłby po stronie zachodniej, ale nie przekroczono by tam 6 proc. nachylenia, więc obiekt zmieściłby się w fińskich standardach dostępności.

Cała konstrukcja ma mieć 275 metrów długości i 6,75 metra wysokości. Pokład mostu ma być szeroki na 6,5 metra, co pozwoli zmieścić na nim drogi rowerowe i miejsce dla pieszych.

Architekci zwracają uwagę, że most, poza oczywistą zaletą związaną z kosztami, ma też kilka innych, gdy porówna się go do tunelu. Wskazują, że łatwiej go zbudować, jest wygodniejszy dla użytkowników i da możliwość korzystania z niego pieszym. Porównują ten pomysł do „Kopenhaskiego Węża”, czyli mostu rowerowego nad jednym z kanałów w tym mieście, który stał się efektowną atrakcją turystyczną.

Rusto Rautava, odpowiedzialny w helsińskim ratuszu za urbanistykę, w rozmowie z serwisem yle.fi przyznał, że to warta uwagi koncepcja i urzędnicy przyjrzą się jej dokładnie. – Już wcześniej zdecydowaliśmy, że projekt tunelu trafi z powrotem do architektów w celu poprawek i w tym czasie zajmiemy się również projektem mostu – zapowiedział.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Most pieszo–rowerowy nad konfiturą i kawiorem?

Felietony i komentarze

Most pieszo–rowerowy nad konfiturą i kawiorem?

Jakub Dybalski 13 września 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS