Niemiecki producent taboru Heiterblick, który złożyła wniosek o upadłość w kwietniu 2025 roku, wstrzymał dalszą produkcję tramwajów dla Würzburga. Decyzję tę podjęto w momencie, gdy niektóre pojazdy są na zaawansowanym etapie realizacji. Jednocześnie przerwano również proces homologacji pierwszych dwóch pojazdów, które zostały już dostarczone do Würzburga.
Heiterblick,
po ogłoszeniu upadłości, podejmuje próby restrukturyzacji firmy, na co sąd zezwolił na początku lipca 2025 roku. Firma koncentruje się przede wszystkim na znalezieniu inwestora, który zapewniłby jej zastrzyk finansowy i pomógłby jej wyjść z kryzysu, w jaki popadła z powodu opóźnionych dostaw i rosnących cen. Wciąż nierozwiązane pozostają kwestie zawartych wcześniej kontraktów, których firma nie jest w stanie na razie zrealizować. W dalszym ciągu utrzymywane jest stanowisko, że produkcja jest kontynuowana – chociaż w ograniczonym zakresie. Należy jednak pamiętać, że część partnerów się wycofała ze współpracy z Heiterblick, jak m.in.
Alstom, który produkował konstrukcje nadwozia. Würzburg,
który zamówił w sumie 18 nowych tramwajów od Heiterbblick w 2019 roku, otrzymał pierwszy z nich dopiero pod koniec 2024 roku – z około dwuletnim opóźnieniem. Drugi tramwaj został następnie przetransportowany do Dolnej Frankonii w kwietniu. Po tym doszło do przerwania dostaw. Przewoźnik Würzburger Straßenbahn nie może przejąć obu tramwajów, ponieważ nie posiadają one homologacji. Miała się ona odbyć bezpośrednio w Würzburgu, ale trudna sytuacja finansowa ostatecznie zmusiła producenta do przerwania testów. Jednocześnie Würzburg otrzymał informację, że prace nad pozostałymi 16 pojazdami również zostały wstrzymane.
Na ten moment nie wiadomo czy projekt będzie w ogóle kontynuowany. Würzburger Straßenbahn oświadczy, że jest w kontakcie z Heiterblick. Taki obrót sprawy bardzo komplikuje plany Würzburga. Miasto zamierzało wycofać stare tramwaje z lat 1968 i 1989. – Obecnie kontynuujemy rozmowy z firmą Heiterblick, a także z zewnętrznymi konsultantami i innymi klientami producenta tramwajów. Ponieważ rozmowy te nie zostały jeszcze zakończone, nie możemy obecnie składać żadnych nowych oświadczeń. Nadal dokładamy wszelkich starań, aby kontynuować współpracę z firmą Heiterblick i naszymi partnerami w celu znalezienia konstruktywnych rozwiązań. Ponieważ, jak już wspomniano, jest to proces ciągły, prosimy o wybaczenie, że nie możemy obecnie skomentować tej sprawy – oświadcza biuro prasowe Würzburger Straßenbahn.