Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility stworzyły pierwszy na świecie kolejowy pojazd, który samodzielnie porusza się w ruchu kolejowym. Premierowy przejazd jest częścią projektu Digital S-Bahn Hamburg.
Pociąg jest sterowany za pomocą technologii cyfrowej i jest w pełni zautomatyzowany. Maszynista pozostaje w pociągu, aby nadzorować podróż z pasażerami na pokładzie. Prace manewrowe, takie jak zawracanie pociągu, są wykonywane bez udziału personelu pokładowego. Partnerzy projektu, DB, Siemens Mobility i miasto Hamburg, zainwestowali łącznie 60 mln euro w cyfrowy S-Bahn Hamburg, który jest częścią projektu DB Digital Rail Germany.
– Kolej wkroczyła w cyfrową przyszłość, a Digital Rail Germany stała się rzeczywistością. Dzięki zautomatyzowanym operacjom kolejowym możemy zaoferować naszym pasażerom znacznie rozszerzone, bardziej niezawodne, a tym samym lepsze usługi – bez konieczności układania choćby jednego kilometra nowych torów. Naszym celem jest uczynienie transportu kolejowego atrakcyjnym dla coraz większej liczby osób, co jest jedynym sposobem, w jaki możemy osiągnąć transformację mobilności – powiedział Dr Richard Lutz, prezes zarządu DB.
– Sprawiamy, że transport kolejowy staje się bardziej inteligentny. Pojazdy automatycznie realizują idealny rozkład jazdy, z dokładnością co do sekundy i zoptymalizowany pod względem energetycznym. W ten sposób wspieramy naszego partnera Deutsche Bahn w jego dążeniu do uatrakcyjnienia podróży pociągiem i ochrony klimatu. Dzięki naszej technologii nasi klienci mogą przewieźć do 30 procent więcej pasażerów, znacznie poprawić punktualność i zaoszczędzić ponad 30 procent energii. Cyfrowy S-Bahn Hamburg to światowa premiera. Nowa technologia została już oficjalnie zatwierdzona, a ponieważ posiada otwarte interfejsy, może być natychmiast stosowana przez operatorów na całym świecie we wszystkich typach pociągów – dodał dr Roland Busch, prezes zarządu Siemens AG.
Cyfrowy S-Bahn miał swój premierowy przejazd podczas otwarcia Światowego Kongresu Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) w Hamburgu. Podczas kongresu cztery cyfrowe zespoły trakcyjne S-Bahn będą kursowały automatycznie na 23-kilometrowym odcinku linii S-Bahn nr 21 między stacjami Berliner Tor i Bergedorf/Aumühle.
Podstawą techniczną dla cyfrowej eksploatacji kolei jest przyszły europejski standard automatycznej obsługi pociągów (ATO), połączony z europejskim systemem sterowania pociągiem (ETCS). Pociągi otrzymują sygnały sterujące drogą radiową. Cztery cyfrowe zespoły trakcyjne S-Bahn w Hamburgu będą wprowadzone do regularnej służby pasażerskiej począwszy od grudnia 2021. Plany cyfryzacji całego systemu S-Bahn w Hamburgu do końca dekady są już w trakcie realizacji, a inwestycje w pojazdy i infrastrukturę są już dokonywane. Przewiduje się, że technologia ta będzie wykorzystywana w całym kraju w regionalnych i głównych systemach kolejowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.