Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

GZM zainteresowana autobusami wodorowymi. Czy także ich produkcją?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2020-09-16 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

GZM zainteresowana autobusami wodorowymi. Czy także ich produkcją?
fot. Kasper FiszerAutobus w malowaniu Metropolii
Czy możliwe jest szerokie zastosowanie energii wodorowej w komunikacji miejskiej na obszarze GOP już w ciągu najbliższych pięciu lat? O dużych szansach, jakie daje nowe źródło energii, dla obszaru, który będzie borykać się z problemami społecznymi związanymi z odchodzeniem od energetyki węglowej, dyskutowano na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

– Kiedy wczytywaliśmy się w Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju premiera Mateusza Morawieckiego, w której mocno postawiono na elektromobilność, i kiedy decyzją jego rządu powstała Metropolia, wskazaliśmy sobie cel, by być realnym partnerem w rozwoju gospodarczym kraju w tym obszarze – mówił na Europejskim Kongresie Gospodarczym Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jest on jednak zdania, że olbrzymią szansą na rozwój Polski są technologie wodorowe. – Nie mając surowców, nie jesteśmy w stanie mieć za dużo do powiedzenia na rynku baterii. W przypadku wodoru możemy natomiast być bardzo liczącym się graczem – argumentował.

Wymiana połowy taboru w pięć lat?

Wskazywał także, że GZM jest obszarem, w którym wprowadzenie zasilania wodorowego w komunikacji zbiorowej mogłoby przynieść realne korzyści. – Na ulice naszych miast wyjeżdża codziennie ponad tysiąc autobusów. Gdyby były to pojazdy nieemitujące zanieczyszczeń powietrza, byłaby to dla nas olbrzymia wartość – argumentował. Dodał, że wodór mógłby służyć także do zasilania miast w ciepło.

– Transport publiczny jest interesującą gałęzią, która dałaby stały i rosnący popyt na wodór. Istotna jest przy tym kwestia wsparcia samorządów i ich motywacji do zakupu autobusów wodorowych, które ciągle są droższe od elektrycznych – podkreślał przy tym Tomasz Ozon, wiceprezes stowarzyszenia Polski Wodór. Ocenił jednak, że przekonanie gmin do wodoru jest realne. – Za pięć lat połowa autobusów w Metropolii mogłaby jeździć na wodór – stwierdził.

Możliwa produkcja pojazdów wodorowych i samego wodoru

Przedstawiciel organizacji podkreślał przy tym, że energia wodorowa mogłaby zasilać także pojazdy szynowe. Mówił o stosunkowo dużej liczbie polskich producentów taboru kolejowego i pojazdów komunikacji miejskiej, co stanowi dobrą bazę do stworzenia silnej gałęzi przemysłu produkcyjnego taboru wodorowego. – Jesteśmy dużym eksporterem pociągów, lokomotyw, ale też autobusów. Mnie brakuje w naszym kraju dużego producenta autobusów wodorowych. Czemu nie miałby on powstać na Śląsku? – pytał retorycznie.

Mówił on także o możliwości wytwarzania wodoru na bazie węgla w zakładach, które powstałyby na bazie istniejących kopalń. – Myślę, że to może być jedna z dróg, jak zapewnić temu regionowi „miękkie lądowanie” podczas transformacji energetycznej – ocenił Tomasz Ozon. W przyszłości gaz mógłby być tam zaś wytwarzany ze śmieci.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5