Partnerzy serwisu:
Mobilność

GZM. Umowa na przygotowanie koncepcji Velostrady podpisana

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
13-03-2020
Ostatnia modyfikacja:
28-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa GZM

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
GZM. Umowa na przygotowanie koncepcji Velostrady podpisana
Foto: Metropolia GZM/ Wojciech Mateusiak
Wyłoniona w przetargu firma doradczo-inżynierska LPW z Katowic ma siedem miesięcy na przygotowanie koncepcji szybkiej drogi dla rowerów. Umowę w tej sprawie podpisano w piątek, 13 marca. Velostrada będzie łączyć miasta Śląska i Zagłębia. Ma przebiegać przez tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe.

- Przyszła Velostrada ma zapewnić szybki i bezpieczny przejazd dla rowerzystów - mówi Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji.

- Będzie odseparowana od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych z systemem bezkolizyjnych zjazdów oraz skrzyżowań. Droga rowerowa zostanie wybudowana zgodnie ze Standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowej, będzie posiadała m.in. dwa wyznaczone pasy ruchu o minimum 4 metrach szerokości Dodatkowo, na jej trasie, pojawią się miejsca obsługi rowerzystów - tłumaczy Marcin Dworak, Metropolitalny Oficer Rowerowy.

Jak może przebiegać Velostrada?

O dokładnym przebiegu trasy, która ma liczyć 20-30 km mają zadecydować analiza trzech wyznaczonych przez Metropolię wariantów przebiegu. Każdy z nich zaczyna się w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w Dąbrowie Górniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria.

Pierwszy wariant zakłada, że trasa ma liczyć ponad 20 km, łącząc Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładający wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie. Możliwe jest w tej sytuacji sprawdzenie dodatkowo możliwości przebiegu trasy przez Będzin lub Czeladź.

Drugi wariant wymaga przygotowanie koncepcji przebiegu po śladzie nieczynnej linii kolejowej liczącej ok. 30 km, przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice.

Trzeci wariant także dotyczy wykorzystania nieczynnych linii kolejowych o długości 32 km, które przechodzą przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.

Co należy uwzględnić w koncepcji?

Gotowy dokument ma zawierać dokładną analizę każdego z wariantów. Wykonawca ma określić koszty realizacji związane m.in. z wykonaniem dokumentacji projektowej, robót budowlanych oraz pozyskaniem prawa do terenu. Ponadto musi określić koszty utrzymania i eksploatacji przyszłej inwestycji. Koncepcja ma odpowiadać także na pytania związane z przeznaczeniem terenu, przez który ma prowadzić trasa. W tym celu należy przeanalizować m.in. miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego oraz pozyskać informacje dotyczące innych inwestycji planowanych na przebiegu Velostrady.

Do zadań wykonawcy należeć będzie inwentaryzacja obiektów na trasach oraz wskazania dotyczące ich przebudowy bądź budowy nowych. Dokument ma obejmować także analizę potencjalnych zmian w organizacji ruchu oraz określać stopień kolizyjności trasy z przeszkodami naturalnymi czy infrastrukturalnymi. Bardzo istotna będzie także ocena inwestycji pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym ilości potencjalnych skrzyżowań z drogami publicznymi, lub innymi ciągami komunikacyjnymi.

Metropolia wyznacza standardy inwestycji rowerowych

Budowa Velostrady wynika m.in. z założeń powstałego w 2018 r. Studium Metropolitalnych Tras Rowerowych. W tym dokumencie znajdują się rozwiązania dotyczące wyznaczania tras rowerowych. Przy realizacji przyszłej inwestycji będą miały zastosowanie przyjęte przez Metropolię „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”. Dokument ten zawiera jednolite zalecenia i propozycje rozwiązań technicznych oraz organizacji ruchu na trasach rowerowych.

Przygotowując się do realizacji tego projektu, pod koniec ubiegłego roku podpisano dwa listy intencyjne o współpracy z właścicielami sieci przemysłowych linii kolejowych na planowanej Velostradzie. To CTL Maczki Bór oraz firma PRAGBUD.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Francja: 250 mln euro na infrastrukturę rowerową

Mobilność

Francja: 250 mln euro na infrastrukturę rowerową

simetra 24 września 2022

Nextbike: Więcej rowerzystów i nowe kontrakty

Mobilność

Nextbike: Więcej rowerzystów i nowe kontrakty

Łukasz Malinowski 30 sierpnia 2022

Łódź: DDR na Księży Młyn – będzie ponowny przetarg

Mobilność

Zobacz również:

W Katowicach powstają zielone przystanki

Przestrzeń

W Katowicach powstają zielone przystanki

Redakcja/inf. pras. 15 września 2022

Metropolia GZM.  Od 25 czerwca dwie nowe Metrolinie

Komunikacja

Metropolia GZM. Od 25 czerwca dwie nowe Metrolinie

Redakcja/inf. pras. 22 czerwca 2022

Pozostałe z wątku:

Francja: 250 mln euro na infrastrukturę rowerową

Mobilność

Francja: 250 mln euro na infrastrukturę rowerową

simetra 24 września 2022

Nextbike: Więcej rowerzystów i nowe kontrakty

Mobilność

Nextbike: Więcej rowerzystów i nowe kontrakty

Łukasz Malinowski 30 sierpnia 2022

Łódź: DDR na Księży Młyn – będzie ponowny przetarg

Mobilność

Zobacz również:

W Katowicach powstają zielone przystanki

Przestrzeń

W Katowicach powstają zielone przystanki

Redakcja/inf. pras. 15 września 2022

Metropolia GZM.  Od 25 czerwca dwie nowe Metrolinie

Komunikacja

Metropolia GZM. Od 25 czerwca dwie nowe Metrolinie

Redakcja/inf. pras. 22 czerwca 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5