Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w przyszłym roku chce wprowadzić pilotażowo e-papierowe rozkłady jazdy. Teraz ogłosiła wstępne konsultacje rynkowe, których celem będzie zweryfikowanie funkcjonujących na rynku możliwości technicznych tego typu systemów informacji.
– E-papierowy rozkład jazdy może stać się alternatywą dla tradycyjnego, papierowego. Nie męczy oczu, posiada szeroki kąt widzenia i nie odbija światła. Dzięki temu wszystkie treści są bardzo dobrze widoczne o każdej porze – tłumaczy Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii.
– Ta technologia pozwala na zdalną aktualizację danych. Na tego typu rozkładach jazdy, oprócz statycznej i dynamicznej informacji o godzinach odjazdów, można wyświetlać dodatkowe treści. Mogą one dotyczyć np. przesiadek, objazdów, zmian tras czy taryf biletowych – dodaje Lucjan Dec.
Tablice e-papierowe nie wymagają podłączenia do stałego źródła prądu, lecz mogą być zasilane z paneli fotowoltaicznych. Mają być zintegrowane z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej. Przypomnijmy, obecnie w metropolii zainstalowano około pół tysiąca takich elektronicznych tablic. Informują one o rzeczywistym czasie odjazdu autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wyświetlają też dodatkowe informacje związane z funkcjonowaniem transportu miejskiego.
Systemy informacji pasażerskiej oparte na tej technologii są nowością. Obecnie takie rozwiązania wprowadziły Gdynia i Warszawa. Metropolia zmiany w systemie rozpocznie od pilotażu e-papierowych rozkładów jazdy. Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie konsultacji rynkowych z udziałem zainteresowanych firm. Na zgłoszenie swego uczestnictwa mają czas do 29 grudnia b.r. Przed ewentualnym ogłoszeniem postępowania przetargowego na realizację pilotażu, Metropolia chce bowiem pozyskać szczegółowe informacje o możliwościach technicznych dostępnych na rynku rozwiązań, a także kosztów i potrzebnego czasu na wprowadzenie takiego rozwiązania.
W przypadku decyzji o przeprowadzaniu pilotażu pierwsze e-papierowe rozkłady jazdy mogą pojawić się na kilku głównych węzłach przesiadkowych na terenie GZM już w 2022 roku. Dokładniejsze dane poznamy po wstępnych konsultacjach rynkowych.
Papier elektroniczny, e-papier, który ma być zastosowany w tablicach informacji pasażerskiej to nazwa, pod którą funkcjonują wyświetlacze. Powszechnie stosowane są one w e-bookach. Wyświetlane treści to efekt naładowania cząstek odpowiednim ładunkiem elektrycznym. Takie rozwiązanie ma wiele zalet. E- papier nie męczy wzroku, gdyż ekran nie posiada podświetlenia. Nawet jeśli czytnik będzie miał diody, to będą oświetlały tekst w odpowiedniej pozycji. Korzyścią jest brak refleksów, a tekst jest czytelny pod różnymi kątami, również przy dużym nasłonecznieniu. Bardzo istotne dla eksploatacji jest niskie zużycie energii – jest ona potrzebna tylko do zmiany prezentowanej treści. Dodatkowy efekt oszczędności i aspekt ekologiczny można uzyskać stosując zasilanie solarne, co planuje zrealizować GZM.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.