Zarząd Transportu Metropolitalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii opublikował pierwsze statystyki uruchomionych 8 maja tzw. metrolinii autobusowych. W ciągu niecałego miesiąca autobusy na liniach o podwyższonym standardzie przejechały blisko 350 tysięcy kilometrów. Trwa uruchamianie kolejnych szybkich tras.
Od uruchomienia do końca maja pojazdy obsługujące wszystkie linie metropolitalne przejechały łącznie 349 248 kilometrów. Największy udział w tej wartości miała linia M1 (71 143 km, obsługiwana przez PKM Gliwice). Działanie metrolinii w tym okresie kosztowało budżet metropolii ponad 2,7 miliona złotych.
Uruchomienie metrolinii miało na celu uporządkowanie siatki połączeń autobusowych (dotychczas zdarzało się dublowanie tras), zwiększenie częstotliwości na najważniejszych ciągach, a także zapewnienie nowych tras bezpośrednich. System linii metropolitalnych, integrujących obszar GZM, ma liczyć docelowo 30 tras. Ich atutem ma być możliwie prosta trasa i niewielka liczba przystanków, przyspieszająca podróż. Władze GZM zaznaczają jednak, że docelowo szybkie przewozy między największymi ośrodkami mają być obsługiwane przez kolej aglomeracyjną.
Tymczasem od dziś kursują dwie nowe metrolinie. Ich uruchomienie
zapowiadaliśmy już niedawno. Przypomnijmy: M22 połączyła pętlę Katowice Sądowa przez Bieruń i Mysłowice z Międzyrzeczem, zapewniając brakujące dotąd połączenie bezpośrednie. M101 obsługuje natomiast relację Katowice Korfantego – Mysłowice Wesoła, zastępując linie 77 i 77N. Jednocześnie nastąpiły modyfikacje kilku innych połączeń autobusowych, przejeżdżających przez Centrum Przesiadkowe na Zawodziu.