Partnerzy serwisu:
Komunikacja

GZM kupuje autobusy dla PKM Katowice oraz PKM Tychy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
GZM kupuje autobusy dla PKM Katowice oraz PKM Tychy
Foto: GZM/ Krzysztof MalinowskiAutobus wodorowy NesoBus, który był testowany przez PKM Sosnowiec
GZM ponownie ruszyła na zakupy autobusów wodorowych. Metropolia kupuje osiem autobusów, które trafią do dwóch przewoźników, a więc do PKM Katowice oraz PKM Tychy. Pojazdy mają dotrzeć do zamawiającego do końca września przyszłego roku.

Kilka dni temu informowaliśmy o okrojeniu projektu dotyczącego zakupu autobusów wodorowych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Przypomnijmy, że GZM pierwotnie chciała kupić 20 lub nawet 30 autobusów, choć plany te zostały powstrzymane przez wysoką cenę paliwa wodorowego, a Metropolia ograniczyła liczbę nabywanych autobusów do ośmiu pojazdów. W zamian za to GZM kupi 22 autobusy elektryczne. 

GZM kupuje osiem autobusów o długości w przedziale 11,8-12,2 metra, które będą w stanie zabrać na pokład minimum 85 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących. 12 spośród tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Pojazdy będą w pełni niskopodłogowe.

Napęd autobusów z ogranicznikiem prędkości do 80 km/h ma mieć co najmniej 150 kW. Silnik bądź silniki elektryczne mają być zasilane prądem produkowanym przez wodorowe ogniwo paliwowe. W razie awarii ogniwa autobus ma być zdolny do pokonania co najmniej 15 kilometrów dzięki energii zgromadzonej w baterii. Wodorowe ogniwo paliwowe ma być zasilane wodorem z magazynu o mocy co najmniej 70 kW.

Magazyn wodoru ma składać się z kompozytowych, połączonych ze sobą zbiorników ciśnieniowych o pojemności łącznej co najmniej 1550 litrów. Będą one umiejscowione na dachu autobusu. Tankowania zbiorników do pełna nie powinno zająć dłużej niż 20 minut, a maksymalne spalanie wodoru na 100 kilometrów to 10 kilogramów.

Magazyn energii elektrycznej układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii, oznacza to, że zamawiający nie definiuje warunku co do technologii zastosowanych akumulatorów stanowiących magazyn energii elektrycznej dla potrzeb zasilania układu napędowego, jednakże zamawiający zaleca zastosowanie akumulatorów: litowo-żelazowo-fosforanowych ( LFP), lub (i) litowo-tytanowych (LTO), lub (i) litowo-jonowych (NMC). Nominalna pojemność magazynu energii elektrycznej nie może być niższa niż 30 kWh. Magazyn energii elektrycznej ma mieć zdolność ładowania za pomocą złącza plug-in.

Układ drzwi to 2-2-2 a w autobusach znajdzie się również klimatyzacja, ogrzewanie, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych czy monitoring wizyjny.

Pojazdy będą zarządzane przez Zarząd Transportu Metropolitalnego i zostaną użyczone dwóm przewoźnikom. PKM Tychy otrzyma pięć pojazdów, natomiast do PKM Katowice trafią trzy pozostałe autobusy.
Dostawa autobusów ma nastąpić do 30 września 2025 roku.

W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali dostawy minimum trzech dwuosiowych autobusów miejskich napędzanych wodorem, o długości od 11,8 do 12,2 metra, w klasie M3. Dostawa musiała mieć miejsce na rynku państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw, z którymi Wspólnota Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców.

O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, okres gwarancji - 25% oraz ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów - 15%.

Autobusy mają obsługiwać kursy na liniach: AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), 46, 115, 70 obsługiwanych przez PKM Katowice oraz 2, 21, 75, 137, 273, 696 obsługiwanych przez PKM Tychy.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Solaris pokonuje Yutong w przetargu PKM Tychy

Komunikacja

Solaris pokonuje Yutong w przetargu PKM Tychy

Paulina Piziorska 07 marca 2025

Otwarcie ofert w przetargu na pierwsze elektryki w Tychach

Komunikacja

Tychy kupują autobusy z kolejnym rodzajem napędu

Komunikacja

Tychy kupują autobusy z kolejnym rodzajem napędu

Jakub Rösler 19 listopada 2024

GZM będzie miała autobusy wodorowe. Dostawca wybrany

Komunikacja

GZM będzie miała autobusy wodorowe. Dostawca wybrany

Jakub Rösler 02 października 2024

Tychy mają nowe Solarisy

Komunikacja

Tychy mają nowe Solarisy

Jakub Rösler 17 stycznia 2024

Zobacz również:

Solaris pokonuje Yutong w przetargu PKM Tychy

Komunikacja

Solaris pokonuje Yutong w przetargu PKM Tychy

Paulina Piziorska 07 marca 2025

Otwarcie ofert w przetargu na pierwsze elektryki w Tychach

Komunikacja

Tychy kupują autobusy z kolejnym rodzajem napędu

Komunikacja

Tychy kupują autobusy z kolejnym rodzajem napędu

Jakub Rösler 19 listopada 2024

GZM będzie miała autobusy wodorowe. Dostawca wybrany

Komunikacja

GZM będzie miała autobusy wodorowe. Dostawca wybrany

Jakub Rösler 02 października 2024

Tychy mają nowe Solarisy

Komunikacja

Tychy mają nowe Solarisy

Jakub Rösler 17 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij