Partnerzy serwisu:
Komunikacja

GZM: Dwa nowe odcinki w siatce kolei metropolitalnej. „Czas przejazdu konkurencyjny wobec samochodu"

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-12-2021
Ostatnia modyfikacja:
25-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
GZM: Dwa nowe odcinki w siatce kolei metropolitalnej. „Czas przejazdu konkurencyjny wobec samochodu"
fot. Kasper FiszerPociąg regionalny w Katowicach
12 grudnia wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. W jego ramach zaczną funkcjonować nowe połączenia kolejowe finansowane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropoię. Metropolitalne kursy będą teraz funkcjonować także na liniach z Bytomia do Gliwic oraz z Katowic do Sławkowa, co ma umożiwić m.in. dużo lepsze skomunikowanie gliwickiej strefy przemysłowej i sosnowieckiej dzielnicy Kazimierz.

Transport zbiorowy, w tym kolej metropolitalna, jest jednym z podstawowych obszarów działalności Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która w pierwszym etapie tworzenia swojego systemu kolejowego skupiła się na poprawie funkcjonowania istniejących już wcześniej połączeń. W tym celu przekazywała dodatkowe środki marszałkowi województwa śląskiego, który zamawiał dzięki temu więcej kursów na liniach istotnych z punktu widzenia GZM. – Potem nastąpiła integracja taryf: wprowadziliśmy Metrobilet, w tym roku wprowadzamy bilet dobowy, rozmawiamy też z Kolejami Śląskimi i urzędem marszałkowskim o następnych korzystnych dla pasażera rozwiązaniach – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej Grzegorz Kwitek, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Pierwsza trasa, na której GZM sfinansuje wszystkie kursy

Przypomniał także, że metropolia złożyła szereg wniosków dotyczących rozbudowy infrastruktury kolejowej w ramach rządowego programu Kolej Plus, a poza tym współfinansuje budowę dwóch przystanków w Dąbrowie Górniczej. Efektem działań organizacji widocznym już teraz ma być jednak zwiększenie liczby kursów finansowanych z kasy GZM: w nowym rocznym rozkładzie jazdy będzie ich 100. – Zupełnie nowym połączeniem będzie 15 par pociągów z Bytomia do Gliwic – zapowiedział Kwitek, zaznaczając, że funkcjonowanie linii będzie w stu procentach finansowane właśnie przez związek metropolitalny.

– Pozostałe pociągi uruchamiane będą np. na linii Sławków – Katowice, gdzie do istniejących pociągów zostanie dołożonych dodatkowych 14 par. Nowością będzie to, że operatorem będzie spółka Polregio – stwierdził przedstawiciel GZM (dotychczas związek finansował tylko przewozy realizowane przez Koleje Śląskie). Łącznie GZM wyda na finansowanie połączeń kolejowych w roku 2022 17 mln zł. Metropolitalne pociągi będą kursować także na głównych trasach z Katowic do Gliwic, Tychów, Sosnowca czy Dąbrowy Górniczej.

Kolej ma poprawić transport w dzielnicach, do których trudno dojechać autobusem

– Nowe połączenia z Gliwic do Bytomia są zaplanowane tak, by umożliwić skorzystanie z kolei dużej liczbie pracowników zakładów znajdujących się w gliwickiej strefie przemysłowej. Są więc skomunikowane z autobusami, które będą dojeżdżały do strefy spod dworca w Gliwicach – podkreślał Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM. Dodał, że czas przejazdu koleją będzie oscylował wokół 20 minut, co ma być wynikiem bardzo konkurencyjnym wobec własnego samochodu. Zwracał też uwagę, że uruchomienie pociągów do Sławkowa pozwoli na znaczną poprawę jakości komunikacji w Sosnowcu-Kazimierzu, dzielnicy, z której dotychczas dojazd do Katowic był stosunkowo trudny.

Wraz z rozpoczęciem finansowania przewozów na dwóch nowych trasach GZM wprowadzi wspomniane odcinki do oferty biletów metropolitalnych pozwalających na podróże koleją, ale także tramwajami, autobusami i trolejbusami. – Warto wspomnieć też o rozwiązaniu jednodniowym. Jest ono przeznaczone zdecydowanie dla pasażerów, którzy nie korzystają z transportu publicznego na co dzień, ale mają do wykonania kilka podróży danego dnia. Taki bilet kosztuje 15 zł – zauważył Dinges. Mówił też, że obecnie sprzedaż biletów metropolitalnych kształtuje się już na poziomie sprzed pandemii koronawirusa. – Mamy nadzieję, że pasażerowie przekonają się, że z transportu publicznego można korzystać bezpiecznie – podsumował.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co z autobusami wodorowymi dla GZM?

Mobilność

Co z autobusami wodorowymi dla GZM?

Jakub Rösler 25 sierpnia 2022

GZM: Miasta regionu stały się „piętnastominutowe samochodem”

Przestrzeń

Powstaje plan mobilności miejskiej dla GZM

Mobilność

Powstaje plan mobilności miejskiej dla GZM

inf. pras oprac. JM 06 lipca 2021

GZM: Dwie oferty na zakup 32 elektrobusów dla czterech PKM-ów

Komunikacja

Zobacz również:

Co z autobusami wodorowymi dla GZM?

Mobilność

Co z autobusami wodorowymi dla GZM?

Jakub Rösler 25 sierpnia 2022

GZM: Miasta regionu stały się „piętnastominutowe samochodem”

Przestrzeń

Powstaje plan mobilności miejskiej dla GZM

Mobilność

Powstaje plan mobilności miejskiej dla GZM

inf. pras oprac. JM 06 lipca 2021

GZM: Dwie oferty na zakup 32 elektrobusów dla czterech PKM-ów

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5