Grudziądz nie ustaje w wysiłkach i rozpisuje właśnie trzeci już przetarg na zakup czterech, częściowo niskopodłogowych tramwajów. Zamówieniem – jak dotąd – zaineresowany był jedynie Modertrans, ale ostatnio – choć brakowało już naprawdę niewiele – miasto nie znalazło środków na zwiększenie budżetu.
Przedmiotem zamówienia jest niezmienne dostawa czterech, częściowo niskopodłogowych tramwajów oraz jednego dźwigu tramwajowego do wkolejania tramwajów (żurawia samochodowego dla potrzeb ratownictwa technicznego). Długość tramwaju określono na 26-29 m (ze zderzakami), a szerokość – 2,35-2,4 m. Pojazd musi być co najmniej dwuczłonowy, z co najmniej jednym członem niskopodłogowym z udziałem min. 20% niskiej podłogi dla pasażerów stojących. Szczegółowo o wymaganiach
pisaliśmy przy pierwszym przetargu.
Termin składania ofert mija 8 grudnia. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech latach wykonały należycie co najmniej jedną dostawę polegającą na wyprodukowaniu i dostarczeniu minimum 4 sztuk fabrycznie nowych wagonów tramwajów wieloczłonowych jednokierunkowych, niskopodłogowych albo częściowo niskopodłogowych, które uzyskały homologację w co najmniej w jednym z krajów Unii Europejskiej. O wyborze zdecydują cena (60%), parametry techniczne (25%), termin dostawy pierwszego tramwaju (5%) oraz czas trwania gwarancji ogólnej (10%). Punktowane będą wózki (skrętne – 8 punktów, pozostałe – 0 punktów), udział niskiej podłogi (powyżej 20% – 8 punktów, pozostałe – 0 punktów), system zabezpieczający przed przytrzaśnięciem (fotokomórka wraz z układem rewersowania – 2 punkty, pozostałe rozwiązanie – 0 punktów), osie (klasyczne we wszystkich wózkach – 3 punkty, klasyczne tylko w wózkach napędowych, wózki toczne z osiami łamanymi lub bezosiowe – 0 punktów) oraz obręcze tramwajowe (możliwość założenia obręczy poprzez podgrzewanie indukcyjne albo poprzez załączony zestaw narzędzi – 4 punkty, pozostałe rozwiązania – 0 punktów). Na realizację zamówienia przeznaczono 24 miesiące.
Zmówienie ma zostać zrealizowane do końca czerwca 2022 r. To już trzecie postępowanie na nowe tramwaje. W poprzednich startował jedynie Modertrans, ale oferta każdorazowo przewyższała budżet zamawiającego.
Ostatnio już nieznacznie – producent zaoferował dostawy za 22,774 mln zł brutto przy budżecie określonym na 22,180 mln zł.