Nie tylko największe miasta w Polsce myślą o rozbudowie tramwajów. Własne plany ma również Grudziądz. Miasto trochę tajemniczo podchodzi do sprawy, gdyż nie chwalił się do tej pory szczegółami, jakie zamówienie szykuje. Postanowiliśmy zapytać, by to sprawdzić.
Grudziądz, który był jednym z dwóch ośrodków, który dotąd nie kupował nowych tramwajów, nie zamierza tym razem pozostawać w tyle. Miasto planuje skorzystać ze środków regionalnego programu operacyjnego dla województwa kujawsko-pomorskiego. Jeszcze w tym roku powinno ruszyć postępowanie przetargowe na zakup taboru. – Postępowanie zostanie ogłoszone prawdopodobnie tej jesieni – wyjaśnia Magdalena Jaworska-Nizioł, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
Tramwaje tylko do 26 metrówJaki tabor chce pozyskać Grudziądz? W ramach projektu planowany jest zakup wagonów tramwajowych niskowejściowych. Miasto planuje kupić od siedmiu do ośmiu sztuk pojazdów o długości 25-26 metra. Jak podkreśla Jaworska-Nizioł, taki pojazd będzie optymalny dla układu torowego Starego Miasta. – Jednak nie wykluczamy z grona potencjalnych dostawców takich producentów jak np. Modertrans z modelem Moderus Beta, który jest nieco dłuższy. Problem doboru taboru dla Grudziądza leży nie tylko w długości składu, ale również w jego masie – wyjaśnia rzeczniczka.
Okazuje się, że na trasie linii numer 2 istnieje bardzo wymagający obiekt drogowo-mostowy. Chodzi o wiadukt oparty na konstrukcji fosy w ciągu ul. Klasztornej. – Jest to obiekt zabytkowy i posiada ograniczenie nośności. Stąd w kryteriach wyboru należy umieścić masę pojazdu, a co za tym idzie, krótsze tramwaje mogą mieć korzystniejszy rozkład masy, bez ryzyka uszkodzenia wiaduktu – podaje rzeczniczka.
Nietypowy tramwaj dla GrudziądzaCo ciekawe, jak informuje Grudziądz, pojazdy miałyby być dwuczłonowe. Warto podkreślić, że takie pojazdy w Polsce nie jeżdżą, ale nie oznacza to, że nie istnieją, gdyż podobne tramwaje wyprodukował
w ostatnim czasie dla Ostrawy Stadler. Miasto chce, żeby nowe tramwaje pomieściły do ok. 200 pasażerów. Wejście do pojazdu ma zapewnić pięć drzwi. Rzeczniczka nie dookreśliła jednak czy wszystkie będą to drzwi podwójne.
Hybryda tańsza od tramwajuGrudziądz w swoich wcześniejszych planach zapowiadał przebudowę układu komunikacyjnego, aby umożliwić kursowanie autobusu niskoemisyjnego oraz tramwaju dwukierunkowego pomiędzy dwoma dworcami multimodalnymi – na Al. 23 Stycznia oraz na ulicy Dworcowej. Okazuje się jednak, że Grudziądz zamówi wyłącznie tramwaje jednokierunkowe. – Dynamicznie rozwija się produkcja autobusów hybrydowych, które docelowo są tańsze w utrzymaniu i nie potrzebują tak wielkich nakładów związanych z infrastrukturą – mówi Magdalena Jaworska-Nizioł. Jak dodaje, miasto zdecydowało się właśnie na tego typu rozwiązanie. – Pomiędzy dworcami mogłyby kursować właśnie tego typu pojazdy. Oczywiście miasto nie rezygnuje również z linii tramwajowej – podkreśla. Zapowiada, że miasto nie będzie się posiłkować sprowadzaniem taboru używanego.