Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Grudziądz: MZK brakowało kierowców w czasie pandemii. „Lepiej nie mieć prywatnego operatora”

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-05-13 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Grudziądz: MZK brakowało kierowców w czasie pandemii. „Lepiej nie mieć prywatnego operatora”
fot. AdaMesz, lic. CC BY-SA 4.0Autobus w Grudziądzu
Grudziądz zrezygnował z usług prywatnego operatora autobusowego, a niedługo później musiał odwoływać część kursów, bo miejskiej spółce nie wystarczyło pracowników do ich obsługi. MZK tłumaczy, że była to sytuacja wyjątkowa wywołana pandemią koronawirusa. Samorząd nie żałuje decyzji o powrocie do monopolu własnego przedsiębiorstwa, oceniając je jako tańsze i sprawniejsze od konkurencji.

Okres zwiększonej aktywności koronawirusa mocno odbił się na funkcjonowaniu grudziądzkiej komunikacji miejskiej. Pandemia dotknęła tylu kierowców, że miasto odwołało część kursów, a przewoźnik – MZK – zwrócił się do Wojsk Obrony Terytorialnej z wnioskiem o skierowanie do pracy w obsłudze transportu publicznego żołnierzy-kierowców. – Ostatecznie jednak spółka samodzielnie rozwiązała problem absencjo spowodowanej COVID-19, obecnie wykonywane są już wszystkie kursy – mówi Paweł Maniszewski, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Grudziądzu.

MZK buduje rezerwę pracowników na wypadek czwartej fali

Konieczność czasowego wstrzymania obsłucgi części połączeń zrodziła jednak sporo pytań, zwłaszcza w kontekście niedawnej rezygnacji ze współpracy z Arrivą, która wcześniej była operatorem części linii – dywersyfikacja zadań pomiędzy różne spółki mogłaby potencjalnie przyczynić się do zmniejszenia odczuwalnych skutków przejściowego kryzysu. Samorządowy przewoźnik zapewnia jednak, że co do zasady dysponuje odpowiednią liczbą pojazdów, by obsłużyć powierzone mu zadania, poczynił też starania, by w okresie pandemii poszerzyć swoją flotę. – W związku z obostrzeniami dotyczącymi zmniejszenia pojemności pasażerskiej do 50 proc. miejsc ogółem zakupiliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy 16 dodatkowych autobusów – wskazuje nasz rozmówca.

Przypomina on jednocześnie, że MZK wystawia teraz więcej brygad autobusowych, bo obsługuje komunikację zastępczą w zamian za częściowo zamkniętą linię tramwajową. – Również pod względem osobowym posiadamy odpowiednio dużo kierowców – ocenia prezes spółki. Dodaje, że aby zapobiec podobnej sytuacji na jesieni, jeśli doszłoby do ponownego wzrostu liczby zachorowań, zakład skierował dodatkową grupę swoich pracowników na kursy, które mają zakończyć się uzyskaniem uprawnień do kierowania autobusem i do przewozu osób.

Nie będzie prywatnych operatorów. „MZK jest tańsze i sprawniejsze”

Stwierdza on także, że podjęta przez miasto decyzja o rezygnacji z usług prywatnego przewoźnika była w pełni słuszna. – MZK realizuje zadania przewozowe znacznie taniej i sprawniej – przekonuje kierujący miejską spółką, podkreślając, że niedawny operator notował duży procent kursów niezrealizowanych nawet w okresie braku pandemii. – Obecna nietypowa sytuacja ze zmieniającymi się z dnia na dzień obostrzeniami pozwala przy wykonywaniu pracy przewozowej przez miejskiego przewoźnika na dokonywanie zmian w rozkładzie jazdy również z dnia na dzień bez dodatkowych kosztów – dodaje.

Podkreśla on, że uruchamiane są kolejne linie obsługujące miasto i gminę Rogoźno, a w planach jest otwieranie następnych połączeń. – Gmina Miasto Grudziądz nie planuje powrotu do udzielania zamówień prywatnym przewoźnikom – podsumowuje Paweł Maniszewski. Pod przedstawionymi przez niego opiniami i planami podpisał się również Karol Piernicki, rzecznik prasowy prezydenta Grudziądza.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MZK Grudziądz broni zakupu częściowo niskopodłogowych tramwajów

Przestrzeń

MZK Grudziądz broni zakupu częściowo niskopodłogowych tramwajów

Witold Urbanowicz 10 lutego 2021

Grudziądz z jedną ofertą na tramwaje

Komunikacja

Grudziądz z jedną ofertą na tramwaje

Witold Urbanowicz 07 stycznia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5