Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gromadzki: Są centralne rejestry pacjentów czy pojazdów. Dlaczego nie autobusów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-12-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Gromadzki: Są centralne rejestry pacjentów czy pojazdów. Dlaczego nie autobusów?
fot. MJ
Nie cichną echa odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury w sprawie stworzenia centralnej bazy rozkładów jazdy autobusów. Podróżni mogliby wygodnie sprawdzać aktualne rozkłady jazdy wszystkich przewoźników w jednym miejscu. Ekspert Marcin Gromadzki podkreśla, że w innych sferach udało się takie rozwiązania wprowadzić – dlaczego nie można zatem i w komunikacji autobusowej.

Rafał Weber, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, udzielił niedawno odpowiedzi na interpelację poselską Pauliny Matysiak w sprawie idei utworzenia centralnej ewidencji rozkładów jazdy przewoźników autobusowych. Wskazał on, że takie zadanie powinno opierać się na zasadach wyłącznie komercyjnych. – Na rynku autobusowym występuje duże rozdrobnienie przewoźników, stąd też opracowanie jednego zbiorczego rozkładu jazdy dla wszystkich przewoźników autobusowych w Polsce byłoby procesem skomplikowanym i wymagało przeprowadzenia szczegółowych analiz również o charakterze biznesowym w zakresie systemowego wdrożenia takiego rozwiązania – czytamy w uzasadnieniu.

Ministerstwo podkreśla, że na rynku przedsiębiorców autobusowych dominuje własność prywatna. – Utworzenie centralnej ewidencji rozkładów jazdy w przewozach autobusowych jest przedsięwzięciem typowo komercyjnym i powinno być realizowanie przez podmioty prywatne – wyjaśnia Weber.

Udało się, gdzie indziej, to dlaczego nie w transporcie autobusowym?

Do odpowiedzi ustosunkował się Marcin Gromadzki, ekspert w dziedzinie transportu publicznego. Podkreśla on, że podobne centralne rejestry – ale w innych sferach – udało się już wdrożyć. – W interesie obywateli wprowadzono takie aplikacje jak internetowe konto pacjenta, czy też e-recepty. Przedsiębiorcy mogą sprawdzać kontrahentów na białych listach podatników VAT. W branży motoryzacyjnej mamy natomiast na przykład Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców. Żadna z tych ewidencji nie jest prywatna – zaznacza Gromadzki.

Jak zauważa ekspert, w stanowisku resortu nie kwestionuje się korzyści z tytułu dostępu do zintegrowanej informacji dla potencjalnych pasażerów. Jak mówi, są wprawdzie dostępne prywatne bazy danych, ale wprowadzane do nich informacje nie są ustandaryzowane i kompletne, przez co nie pełnią takiej roli.

– Obecnie wiele podróży, nawet lokalnych, planuje się elektronicznie, z wyprzedzeniem. Dla potencjalnych klientów publicznego transportu zbiorowego nie jest więc wystarczającym umieszczanie rozkładów jazdy na przystankach i dworcach – wymagają rzetelnej i stale aktualizowanej informacji elektronicznej. Nie wystarczy przy tym sam obraz rozkładu jazdy – aktywne powinny być poszczególne jego przekroje (rozkłady dla linii, słupka, przystanku i kursu), uzupełnione dodatkowo o planer podróży – mówi Gromadzki.

Rozkład na słupku dzisiaj to za mało

Ekspert swoją wypowiedź kończy smutną tezą, że dziś dokładnie widać spór kompetencyjny odnośnie publikacji rozkładów jazdy pomiędzy organizatorami i operatorami w przewozach innych niż komunikacja miejska. – W rezultacie, nie publikuje ich nikt. Profesjonalna, aktualizowana codziennie, centralna ewidencja mogłaby wyeliminować te niedogodności – podkreśla Gromadzki.

Podobnego zdania jest sama autorka interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury. – Jednej platformy gdzie można byłoby znaleźć rozkłady wszystkich przewoźników, którzy prowadzą przewozy na terenie kraju, nie będzie. Mam tylko jedną uwagę do pana ministra: to, że jakiś temat jest trudny, nie oznacza, że nie należy go podejmować i rozwiązywać obecnych problemów, a trzymanie kciuków za wolny rynek to zdecydowanie za mało – komentuje Paulina Matysiak.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

BIG InfoMonitor: Polacy częściej jeżdżą transportem zbiorowym

Prawo & Finanse

BIG InfoMonitor: Polacy częściej jeżdżą transportem zbiorowym

Roman Czubiński 26 września 2024

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Prawo & Finanse

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2024

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

BIG InfoMonitor: Polacy częściej jeżdżą transportem zbiorowym

Prawo & Finanse

BIG InfoMonitor: Polacy częściej jeżdżą transportem zbiorowym

Roman Czubiński 26 września 2024

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Prawo & Finanse

MI o integracji kolei i autobusów: Dialog, nie siła

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2024

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij