Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gromadzki o konsolidacji PKS i PKP: Dla przyszłości branży sprawa niszowa

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-01-2021
Ostatnia modyfikacja:
07-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gromadzki o konsolidacji PKS i PKP: Dla przyszłości branży sprawa niszowa
fot. D. Wójcik
– Skonsolidowanie kilku przedsiębiorstw autobusowych z kolejowymi zdecydowanie nie rozwiąże problemów branży. W skali kraju jest to sprawa zupełnie niszowa, o marginalnym znaczeniu – uważa Marcin Gromadzki, właściciel Public Transport Consulting.

Ministerstwo Aktywów Państwowych chce skonsolidować działające jeszcze PKS-y w ramach Grupy PKP. PKP SA ma już pierwsze pomysły na funkcjonowanie dywizji autobusowej. Na początkowym etapie miałaby obsługiwać komunikację zastępczą, a docelowo uzupełniać kolej w ramach tzw. transportu pierwszej i ostatniej mili.

Rada Ministrów ma zajmować się w bieżącym kwartale projektem rozporządzenia ws. nadzoru m.in. nad PKS-ami. Jak ocenia Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP), które jest odpowiedzialne za przygotowanie projektu, przedsiębiorstwa autobusowe, aby dalej funkcjonować, wymagają konsolidacji. Większość miałaby trafić do PKP SA, które posiadają "odpowiednie know-how w zakresie transportu, a także odpowiednie zaplecze analityczne oraz instrumenty finansowe i prawne". Natomiast PKS-y znajdujące się w stanie upadłości, albo w których Skarb Państwa ma niewielki udział, miałyby trafić do ARP. – Kwestii ewentualnej przyszłości "ukolejowionych" firm autobusowych wolałbym nie komentować, skupiając się na istocie problemów dla ogółu przedsiębiorstw – podkreślił Gromadzki w komentarzu dla Transportu Publicznego.

Właściciel Public Transport Consulting przypomniał, że po transformacji ustrojowej z końca lat 80., funkcjonowania rynku transportu drogowego osób w Polsce nie regulowały żadne szczególne przepisy i postawiono na model zderegulowany. W warunkach motoryzacji indywidualnej nierozwiniętej jeszcze tak bardzo, jak w krajach Europy Zachodniej, początkowo ten model zafunkcjonował nawet dość dobrze, bowiem przewoźnicy realizujący przewozy na zasadach komercyjnych byli w stanie nie tylko utrzymać się na rynku, ale i rozwijać swoje połączenia.

Model zderegulowany prowadził do dezintegracji organizacyjnej

– W pierwszej połowie lat 90. przez kilka kolejnych lat bez dopłaty do bieżącej eksploatacji funkcjonowały nawet systemy komunikacji miejskiej w średniej wielkości miastach w kraju (Biała Podlaska, Koszalin), co utwierdzało decydentów w przekonaniu, że bez ingerencji finansowej budżetu państwa i budżetów samorządowych oraz bez specjalnych regulacji, doskonale może funkcjonować i rozwijać się transport drogowy osób poza obszarami zurbanizowanymi. Model zderegulowany prowadził do dezintegracji organizacyjnej, rozkładowej oraz taryfowo-biletowej publicznego transportu zbiorowego, co szczególnie widoczne negatywne skutki miało w strefie obszarów funkcjonalnych miast, najintensywniej obsługiwanych transportem drogowym – wyjaśnił Gromadzki.

Proces zmniejszania się liczby oferowanych połączeń nasilił się po 2000 roku i dotyczył nie tylko transportu drogowego. - W opisanych uwarunkowaniach samorządy i przewoźnicy zaczęli zabiegać o nową regulację dedykowaną publicznemu transportowi zbiorowemu, gdyż liczyli, że skupienie wszystkich przepisów dotyczących jego funkcjonowania i finansowania w jednym akcie prawnym, definiującym instytucję organizatora tego transportu i precyzującym jego zadania, zapewni ramy formalno-prawne prawidłowego działania i rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Szczególnie aktywne w zabieganiu o nową regulację były organizacje miast i środowisko komunikacji miejskiej, które po przyszłej ustawie o publicznym transporcie zbiorowym spodziewały się merytorycznej opieki odpowiedniego resortu nad wykonywanymi przewozami i zobowiązania się do ich współfinansowania - zaznaczył właściciel Public Transport Consulting.

Brak uregulowań sprzyjających integracji najpoważniejszym mankamentem ustawy

Uchwalona w 2010 roku ustawa uznała, że publiczny transport zbiorowy odbywa się na zasadach konkurencji regulowanej – z uwzględnieniem potrzeb zrównoważonego rozwoju – i określała źródła finansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej. – Wbrew oczekiwaniom, ustawa nie wprowadziła jednak uregulowań prawnych potrzebnych jednostkom samorządu terytorialnego do efektywnego zarządzania ofertą przewozową i zapewnienia odpowiedniego standardu usług – np. poprzez jednoznaczne zobowiązanie ich do wypełniania określonych zadań organizatora (ustawa wprowadziła jedynie możliwość podejmowania się roli organizatorów publicznego transportu zbiorowego przez te jednostki). Poza nieprzeznaczeniem na funkcjonowanie przewozów pasażerskich w transporcie drogowym żadnych dodatkowych środków z budżetu centralnego – na co liczyły samorządy i przewoźnicy – za najpoważniejszy mankament ustawy należy uznać brak uregulowań sprzyjających integracji przewozów w regionach, w tym przede wszystkim komunikacji miejskiej i pozostałych form przewozów osób. Nie stworzono ustawowych możliwości powoływania organizatorów transportu w postaci związków samorządów różnych szczebli, tj. gmin i powiatów oraz województw. W ustawie nie uregulowano uprawnień do przejazdów ulgowych i bezpłatnych, pozostawiając zróżnicowane uprawnienia dla różnych rodzajów transportu pasażerskiego, zapisane w różnych aktach prawnych, w tym niedotyczących bezpośrednio transportu, aczkolwiek przede wszystkim w ustawie z dnia 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Nie zapewniono też żadnego dodatkowego źródła finansowania rozwiązań w zakresie integracji komunikacji miejskiej i pozostałych form przewozów, w tym integracji taryfowo-biletowej – podkreślił Gromadzki.

Przepisy, które miały wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku, porządkowały rynek, gdyż regulowały kwestię dostępu do środków publicznych przez wykonawców przewozów, ale odstąpiono (aczkolwiek formalnie nadal tylko odroczono) od ich wejścia w życie. – Branży jak kroplówka niezbędna jest obecnie pilna nowa regulacja – kompleksowa nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – która spowodowałaby zaprzestanie kilkuletniej już praktyki prowizorycznego odraczania o kolejny rok daty wejścia w życie nowych zasad organizacji przewozów drogowych osób, przewidzianych w ustawie w jej brzmieniu uchwalonym w 2010 r. Opisane odroczenia wprowadzane są zazwyczaj w ustawach okołobudżetowych, publikowanych z reguły w drugiej połowie grudnia. Taki sposób działania legislatorów skutecznie destabilizuje rynek usług przewozowych – nie można bowiem ich planować oraz kontraktować z wyprzedzeniem i wieloletnim – w celu racjonalizacji ponoszonych nakładów o dłuższej niż roczna amortyzacji. Poza tym, wsparciem powinny być objęte wszystkie linie danego organizatora spełniające określone kryteria, a nie tylko połączenia uruchamianie jako nowe – taka zmiana wyeliminuje mające obecnie miejsce różne patologie – dodał Gromadzki.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ponad 400 polskich miast nie ma dostępu do kolei

Komunikacja

Ponad 400 polskich miast nie ma dostępu do kolei

Jakub Rösler 12 stycznia 2023

Tak wygląda wykluczenie

Komunikacja

Tak wygląda wykluczenie

Paweł Rydzyński 03 listopada 2022

Zobacz również:

Ostre cięcie w PKS Piła

Komunikacja

Ostre cięcie w PKS Piła

Jakub Rösler 23 grudnia 2021

Furgalski: Sama konsolidacja pekaesów w PKP SA nie przyniesie efektów

Prawo & Finanse

Rząd proponuje konsolidację PKS-ów pod skrzydłami PKP SA

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Ponad 400 polskich miast nie ma dostępu do kolei

Komunikacja

Ponad 400 polskich miast nie ma dostępu do kolei

Jakub Rösler 12 stycznia 2023

Tak wygląda wykluczenie

Komunikacja

Tak wygląda wykluczenie

Paweł Rydzyński 03 listopada 2022

Zobacz również:

Ostre cięcie w PKS Piła

Komunikacja

Ostre cięcie w PKS Piła

Jakub Rösler 23 grudnia 2021

Furgalski: Sama konsolidacja pekaesów w PKP SA nie przyniesie efektów

Prawo & Finanse

Rząd proponuje konsolidację PKS-ów pod skrzydłami PKP SA

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5