Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Grójec: Duże cięcia PKS. „Aby funkcjonowanie firmy nie było zagrożone”

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2019-06-27 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Grójec: Duże cięcia PKS. „Aby funkcjonowanie firmy nie było zagrożone”
fot. Kasper FiszerAutobus PKS w Grójcu
Wraz z początkiem lipca wejdą w życie duże ograniczenia w funkcjonowaniu komunikacji regularnej PKS Grójec. Spółka tłumaczy, że cięcia w rozkładzie jazdy są konieczne, bo kursy są nierentowne, a samorządy nie dofinansowują ich utrzymywania. Problem utrzymywania transportu publicznego na obszarach pozamiejskich ma charakter systemowy i mimo deklaracji jego rozwiązania na szczeblu rządowym zjawisko wykluczenia komunikacyjnego nieustannie się pogłębia.

Niemal dokładnie przed rokiem opublikowaliśmy na naszych łamach materiał o dużych cięciach w rozkładzie jazdy grójeckiego PKS. Prezes przedsiębiorstwa mówił nam wówczas, że transport osób na odległość rzędu 30 czy 40 km jest najczęściej nierentowny, a problem jego finansowania ma charakter systemowy. Konieczność przeprowadzenia bardzo dużych ograniczeń tłumaczył tym, że wpływy z biletów w wielu przypadkach nie pokrywały kosztów paliwa i zatrudnienia kierowcy, nie mówiąc o utrzymaniu pojazdów czy o jakichkolwiek inwestycjach.

Transport nie opłaca się nawet na trasach do stolicy

Minionych dwanaście miesięcy nie przyniosło w tej sprawie przełomu. Co więcej, przewoźnik kontynuuje redukcję swojej oferty. Zapowiedział już, że od 1 lipca nie będzie realizował w dni robocze 34 rozkładowych kursów, w tym na takich trasach jak Radom – Warszawa, Grójec – Warszawa czy Grójec – Łódź. W dni wolne z grafiku wypadnie 16 połączeń, w tym z Warszawy do Warki i Grójca czy z Grójca do Opoczna i Nowego Miasta. Cztery kolejne kursy będą miały skróconą trasę (autobusy nie pojadą np. z Warszawy do Tomaszowa Mazowieckiego, a jedynie z Grójca do Tomaszowa).

– Powodem wprowadzanych ograniczeń w obsługiwanej komunikacji są względy ekonomiczne – mówi Wiesław Celejewski, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Grójcu. Tłumaczy, że w okresie wakacji cyklicznie spada liczba przewożonych pasażerów (choć komunikaty nie wskazują na plany wznowienia wykonywania zawieszanych połączeń we wrześniu). Zmniejszanie się frekwencji w okresie letnim ma przekładać się na wpływy w wysokości niepokrywającej kosztów utrzymania wielu kursów autobusowych.

Bez zewnętrznego finansowania dalsze utrzymywanie komunikacji jest „wysoce zagrożone”

Również obecnie nasz rozmówca zwraca jednak uwagę również na systemowy charakter kwestii braku finansowania komunikacji regionalnej. – Problem funkcjonowania transportu publicznego dotyczy prawie wszystkich przewoźników, którzy wykonują przewozy na własne ryzyko – stwierdza. – Opór samorządów przy wprowadzeniu zapisów ustawy o publicznym transporcie drogowym [zbiorowym – dop. kf] tylko ten problem pogłębia. Bez źródeł finansowania komunikacji jej dalsze funkcjonowanie jest wysoce zagrożone – ocenia.

Dodaje on, że PKS Grójec likwiduje lub czasowo zawiesza poszczególne kursy, aby ograniczać powstałe straty. – Robimy to, żeby nie stwarzać realnego zagrożenia dla dalszego funkcjonowania naszej firmy – podsumowuje Wiesław Celejewski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
UMWŁ: Nie wszystkim samorządom zależy na tramwajach podmiejskich

Prawo & Finanse

UMWŁ: Nie wszystkim samorządom zależy na tramwajach podmiejskich

Roman Czubiński 27 czerwca 2019

Komentarz: Koniec jazdy na gapę marszałka Struzika

Felietony i komentarze

Komentarz: Koniec jazdy na gapę marszałka Struzika

Piotr Figiel 14 sierpnia 2018

PKS Grójec ze znacznym spadkiem wpływów. Co dalej?

Komunikacja

PKS Grójec ze znacznym spadkiem wpływów. Co dalej?

Kasper Fiszer 21 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5