Gorzów Wielkopolski właśnie podpisał umowę na dostawę co najmniej 7 nowych, dwukierunkowych Twistów od PES-y. Miasto może jeszcze rozszerzyć zamówienie o maksymalnie 9 kolejnych Twistów. Dzięki nowym zakupom z torów mają zniknąć stare Helmuty.
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach działania FENX.03.01 Transport miejski Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Całkowity koszt projektu to: 144,705 mln złotych brutto, natomiast netto jest to 117,647 mln złotych. Gorzów pozyskał na ten cel 100 mln złotych dofinansowania unijnego.
Nie tylko tramwaje. Będzie też zmiana na zajezdni
Projekt obejmuje
zarówno zakup nowego taboru, jak i modernizację zaplecza technicznego MZK, w tym m.in.: 7 dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów (identycznych jak te, które już jeżdżą po mieście od kilku lat) wraz z wyposażeniem obsługowym i pakietem eksploatacyjno–naprawczym, tokarkę podtorową z montażem, suwnicę bramową, przebudowę torów łukowych na placu manewrowym, 2 wyłączniki zespołów prostownikowych, pojazd holowniczy do obsługi tramwajów oraz 2 wózki do zapiaszczania
Realizacja dostawy potrwa 30 miesięcy od dnia podpisania umowy (I kwartał 2028 r.) Miasto zastrzegło
również opcję rozszerzenia dostawy o kolejne 4–9 tramwajów (do 31.12.2029 r.).– Gorzów przeszedł w ostatniej dekadzie ogromną drogę w rozwoju transportu publicznego. Nowe tramwaje to kolejny, bardzo ważny etap tej zmiany. Inwestujemy w tabor, infrastrukturę i jakość przewozów, bo naszym celem jest nowoczesny, ekologiczny i przyjazny system komunikacji – mówi Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa. – Przed nami też skok rozwojowy – od przyszłego roku komunikacja miejska stanie się dla mieszkańców bezpłatna. Chcemy konsekwentnie podnosić jakość życia mieszkańców miasta, sprawiać, że miasto będzie dobrym wyborem do życia.
Prezes MZK Roman Maksymiak podkreśla starania miasta i spółki, by komunikacja miejska była nowoczesna, funkcjonalna i sprawna. – Budujemy flotę nowoczesnych, komfortowych i energooszczędnych pojazdów, autobusów i tramwajów. Umowa z PESĄ dotyczy zakupu pojazdów dwukierunkowych, które zwiększą nasze możliwości eksploatacyjne i pozwolą sprawnie obsługiwać rozwijaną sieć torową, w tym rejon węzła Jancarza. Stawiamy na komunikację dostępną, bezpieczną i odpowiadającą europejskim standardom – mówi prezes Maksymiak.
– Podpisanie tej umowy to dla nas kontynuacja dobrej współpracy z Gorzowem Wielkopolskim. Ten kolejny kontrakt potwierdza zaufanie, jakim miasto darzy nasze rozwiązania oraz ich jakość sprawdzoną w codziennej eksploatacji – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz SA – Dostarczymy nowoczesne, dwukierunkowe tramwaje stworzone z myślą o komforcie pasażerów, efektywności energetycznej i niezawodności. Jesteśmy gotowi do realizacji zamówienia i do dalszego wspierania miasta w rozbudowie jego infrastruktury tramwajowej – dodaje prezes Zdziarski.
Nowa flota i rezerwa techniczna
Po zakupie MZK będzie dysponować 21 niskopodłogowymi tramwajami, co zapewni pełną obsługę podsystemu tramwajowego – w tym po rozbudowie układu torowego
w rejonie dworca kolejowego (węzeł Jancarza).Dwa obecne tramwaje
dwukierunkowe typu 6ZGTW pozostaną jako rezerwa techniczna.