Tramwaje
nie jeżdżą na os. Piaski od października 2017 r. Natomiast umowa na przebudowę 1,5-kilometrowego odcinka torowiska w ciągu ul. Chrobrego i Mieszka I miasto
podpisało w kwietniu 2020 r. Roboty realizuje konsorcjum firm ZUE i FDO za kwotę 69,0 mln zł brutto.
Pierwotnie na roboty przeznaczono 18 miesięcy. Następnie zapowiadano zakończenie inwestycji na maj 2022 r. Miasto podpisało jednak aneks z wykonawcą i rozszerzyło prace o przebudowę skrzyżowania ul. Mieszka I, Roosevelta, Ks. Andrzejewskiego, Kazimierza Wielkiego. Przebudowane zostanie też fragment torowiska na początkowym odcinku Kazimierza Wielkiego.
Roboty mają potrwać do lipca. Jeśli nie będzie niespodzianek, w sierpniu – po jazdach testowych i odbiorze torowiska – powrócą tramwaje linii 2 i 3.
Wiadomo, że na torach znów mogą pojawić się Helmuty, które żegnano w 2017 r. Obecnie MZK posiada 14 tramwajów Twist, wyprodukowanych przez Pesę. To wystarczy na styk, by obsłużyć trzy linie (pięć wozów dla linii 1, pięć wozów dla linii 2 i cztery wozy dla linii 3). Może się okazać jednak, że nie wszystkie nowe tramwaje będą w stanie wyjechać na trasy – z uwagi na przeglądy, naprawy czy kolizje. W takiej sytuacji do obsługi linii 2 zostaną skierowane wyremontowane Helmuty (obsługa linii 1 i 3 nie jest możliwa, gdyż miasto zlikwidowało pętlę Silwana – zostanie ona zastąpiona nowym krańcem dla tramwajów dwukierunkowych, zlokalizowanym kilkaset metrów dalej przy skrzyżowaniu Wilczaka i Szarych Szeregów).
Jednocześnie miasto zleciło Pesie produkcję sześciu kolejnych Twistów, co w pełni wykorzystuje przewidzianą w umowie opcję. Gorzów otrzymał na to dodatkowe dofinansowanie o wartości 25 mln zł. Nowe pojazdy mają być gotowe przed jesienią 2023 r.