Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gliwice. Nowa władza, ale stare podejście do tramwajów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Gliwicami od kilku miesięcy rządzi nowa prezydentka, Katarzyna Kuczyńska-Budka, która jednak nie ma planów odbudowy sieci tramwajowej na terenie miasta. Ponadto w ostatnim czasie zlikwidowano spory fragment dawnej trasy na Chorzowskiej, a miasto myśli też o likwidacji torowiska na jednej z głównych arterii miasta – ulicy Zwycięstwa. Na otarcie łez mieszkańcom miasta pozostają… autobusy elektryczne.

Kilkanaście dni temu – 31 sierpnia minęła okrągła, 15. rocznica likwidacji tramwajów w Gliwicach, która do dziś budzi sporo kontrowersji i sporów wśród mieszkańców. Co istotne, zawieszenie kursów wagonów nie oznaczało od razu fizycznej likwidacji torowisk, bowiem proces ten rozłożono na lata i trwa on do dziś.

Kandydatka: “Bardzo chciałabym powrotu tramwajów do Gliwic”

Zmianą tego stanu rzeczy mogły być tegoroczne wybory samorządowe, w wyniku których prezydentką Gliwic została Katarzyna Kuczyńska-Budka, która pokonała Mariusza Śpiewoka związanego z byłym prezydentem miasta, a obecnie senatorem – Zygmuntem Frankiewiczem. To właśnie Frankiewicz doprowadził do likwidacji gliwickiej sieci tramwajowej, czego o mały włos nie przypłacił swoją prezydenturą, o czym więcej tutaj.

W kampanii samorządowej temat reaktywacji sieci tramwajowej w Gliwicach nie był obecny, choć Kuczyńska-Budka (jeszcze jako kandydatka) w jednym z wywiadów wspominała, że bardzo chciałaby, żeby ulicami Gliwic znów kursowały tramwaje.

“Jesteśmy jedynym miastem w takiej dziwnej sytuacji, gdzie mamy zajezdnię, ale nie mamy tramwajów. Ja bym bardzo chciała tego powrotu. Literatura, opisując przyszłość miast, wyraźnie podkreśla, że tramwaj musi się w nich rozwijać. Czy będzie możliwość powrotu tramwajów? To jest ciężkie pytanie, bowiem zlikwidowaliśmy prawie w całości infrastrukturę, która jest niezbędna do funkcjonowania sieci tramwajowej, a poza tym działamy w ramach GZM, więc to nie byłaby już tylko nasza decyzja, ale szersza i pewnie wiążąca się z tym, że te środki na inwestycje trzeba byłoby zabrać innym, bo wiadomo, że ich pula jest ograniczona. Szczerze mówiąc nie sądzę, żeby inni partnerzy z Metropolii przystali na taką propozycję” – mówiła w wywiadzie dla portalu Ślązag.

Nowa rola i zmiana planów

Czy oznacza to, że nowa prezydentka Gliwic planuje odbudowę sieci tramwajowej na terenie miasta?

– Gliwice nie mają planów przywrócenia tramwajów i nie podjęto żadnych działań zmierzających do przywrócenia tej formy transportu – mówi Mariusz Kopeć, rzecznik prasowy prezydent Gliwic, który dodaje, że w związku z brakiem planów dotyczących przywrócenia sieci tramwajowej, miasto nie rozmawiało na ten temat z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, odpowiadającą za transport publiczny, czy też z Zarządem Transportu Metropolitalnego, który jest organizatorem połączeń na terenie GZM i kilku ościennych gmin.

Rzecznik gliwickiego magistratu pytany o zadowolenie władz z systemu komunikacji miejskiej oraz o to, dlaczego Gliwice nie dążą do odbudowy sieci tramwajowej zapewnia, że cały system jest cały czas dostosowywany do potrzeb mieszkańców, a ponadto przypomina o… inwestycjach miasta w autobusy elektryczne – Gliwice inwestują w rozwój transportu publicznego, a jednym z kluczowych elementów tych działań jest zakup nowych autobusów elektrycznych. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM) w Gliwicach ogłosiło przetarg na zakup dziesięciu zeroemisyjnych pojazdów, które mają wejść do użytku do końca 2025 roku. Planowane jest nabycie siedmiu przegubowych autobusów o długości 18 metrów oraz trzech mniejszych, 12-metrowych jednostek. Te nowoczesne pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, systemy elektronicznego poboru opłat, tablice informacyjne, monitoring oraz systemy bezpieczeństwa. O tym przetargu pisaliśmy tutaj.

Rozbiórka torów będzie postępować. W swoim tempie

Brak chęci przywrócenia sieci tramwajowej skutkuje także kontynuacją rozbiórki obecnych odcinków torowisk, które ostały się jeszcze na terenie miasta.

– Tory tramwajowe, które pozostały jeszcze na terenie miasta będą sukcesywnie demontowane na etapie wykonywania prac remontowanych na danym odcinku drogi lub w trakcie realizacji inwestycji polegających na przebudowie/rozbudowie określonego odcinka drogi, na koszt i staraniem właściciela tego majątku, tj. spółki Tramwaje Śląskie. Takie działania były dotychczas skutecznie praktykowane i będą kontynuowane – opisuje Mariusz Kopeć.



Tory na ulicy Chorzowskiej w lutym 2023 roku. Fot. JR

Część Chorzowskiej już bez torowiska

Przypomnijmy, że nieużywane torowisko można wciąż znaleźć na głównej ulicy miasta – Zwycięstwa, prowadzącej od dworca kolejowego do rynku, a jeszcze przed wakacjami tory znajdowały się wzdłuż ulicy Chorzowskiej, w kierunku Zabrza, choć na tym odcinku w ciągu kilku ostatnich tygodni z powodu prac przy naprawie ulicy rozpoczął się ich demontaż – W lipcu br. rozpoczęły się prace firmy Tramwaje Śląskie w zakresie demontażu istniejącego torowiska (wraz ze słupami trakcyjnymi). Pozostawione zostaną jedynie elementy torowiska w obszarze skrzyżowań, zjazdów czy przejść dla pieszych – zostaną one całkowicie zlikwidowane przez ww. spółkę w trakcie trwania prac związanych z kompleksową przebudową ul. Chorzowskiej – ich utrzymanie do tego momentu pozwoli na uniknięcie sytuacji pogorszenia obecnego standardu/komfortu przejazdu i przejścia – mówi Kopeć.

Rozbiórkę potwierdziły również Tramwaje Śląskie, a więc spółka zarządzająca infrastrukturą torową w GZM – Do dnia 27.08.2024 r. (odpowiedzi od spółki otrzymaliśmy pod koniec sierpnia - przyp. red.) usunięto około 850m torowiska (od nasypu na wysokości ul. Szymanowskiego, kierunek Gliwice oraz niewielki fragment od strony centrum i skrzyżowania ul. Chorzowskiej z Zabrską. Całkowita długość odcinka usuwanej obecnie infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul Chorzowskiej w Gliwicach wynosi około 1800m. Roboty nie są objęte żadnym zadaniem, a realizowane są w ramach robót bieżących – napisała nam Joanna Olszówka, kierowniczka działu Public Relations w Tramwajach Śląskich.

Olszówka dodała, że docelowo z Chorzowskiej zniknie całe torowisko, które ciągnie się na długości niespełna 3 kilometrów.



Torowisko na Chorzowskiej łączyło niegdyś gliwicką sieć z resztą torowisk zarządzanych przez Tramwaje Śląskie oraz zajezdnią tramwajową (ciągle czynną) na terenie Gliwic, a jego tegoroczna likwidacja raczej przesądza o kresie pomysłów na reaktywację tramwajów w mieście przez następne kilkanaście czy też kilkadziesiąt lat. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, gdyż tory na Chorzowskiej mogły posłużyć do stopniowej reaktywacji sieci tramwajowej, w pierwszym etapie chociażby do nowego i oddanego z pompą centrum przesiadkowego, bez konieczności przechodzenia tramwaju przez tory kolejowe. Niestety miasto wybrało inną drogę, a ślad torowiska zostanie zagospodarowany w inny sposób.

Chorzowska po nowemu

– W ramach projektu nowego zagospodarowania pasa drogowego ulicy Chorzowskiej przewiduje się wprowadzenie w miejsce nieczynnego torowiska m.in. drogi rowerowej, szerokiego pasa zieleni (ok. 7-10m) oraz miejsc postojowych. Dodatkowo, zakłada się adaptację dotychczasowego tramwajowego obiektu mostowego (zlokalizowanego na wysokości ul. Szymanowskiego) na potrzeby przeprowadzenia ruchu rowerowego – opisuje koncepcję na ten odcinek Chorzowskiej rzecznik gliwickiego urzędu.

Miasto przedstawiło koncepcję zagospodarowania tego odcinka w lutym bieżącego roku. Można się z nią zapoznać tutaj.

Kopeć poinformował nas także, że miasto czeka obecnie na uzyskanie pozwolenia na budowę (tzw. decyzję ZRID) a także analizuje możliwości pozyskania dodatkowych środków zewnętrznych na realizację inwestycji – Po spełnieniu ww. okoliczności będzie zachodziła sposobność niezwłocznego przystąpienia do procedury wyłonienia Wykonawcy robót oraz rozpoczęcia prac – napisał przedstawiciel ratusza.

Zwycięstwa także do przebudowy. Nie będzie pasa dla pojazdu alternatywnego

O ile tory na Chorzowskiej aktualnie znikają, o tyle spory fragment torowiska wciąż znajduje się na wspomnianej już ulicy Zwycięstwa, która miała zostać odrestaurowana i przebudowana. Koncepcję zaprezentowano w 2019 roku. Jednym z jej elementów miał być wydzielony pas dla „alternatywnego pojazdu nieszynowego”, który poruszałby się wahadłowo.

Pytany o działania wobec ulicy Zwycięstwa Mariusz Kopeć odpowiada, że władze miasta wciąż chcą ją przebudować

– Charakter nowego jej zagospodarowania będzie dostosowany m.in. do oczekiwań i potrzeb mieszkańców/użytkowników, wyrażonych w trakcie przeprowadzonych konsultacji społecznych. W najbliższym czasie przewiduje się powstanie jednej, spójnej koncepcji, która będzie podstawą do rozpoczęcia właściwych prac projektowych w ramach ogłoszenia przetargu na dokończenie rozpoczętej w 2019 r. dokumentacji budowlano-wykonawczej. Koncepcja powstanie m.in. na bazie pomysłów/idei/rozwiązań zaczerpniętych z nagrodzonych prac rozstrzygniętego w marcu br. konkursu na wyłonienie koncepcji architektonicznej nowego zagospodarowania przedmiotowej ulicy – mówi rzecznik prezydent Gliwic.



Dowiedzieliśmy się również, że jak na razie zrezygnowano z zaprojektowania pasa dla pojazdów alternatywnych.

Mariusz Kopeć zapewnia, że po przebudowie ulicy Zwycięstwa ma priorytetyzować komunikację publiczną – Sposób funkcjonowania komunikacji miejskiej będzie dopasowany do docelowego charakteru ulicy, rozwiązań geometrii i organizacji ruchu oraz oczekiwań i możliwości w zakresie lokalizacji przystanków autobusowych, mając na uwadze aspekt priorytetyzacji komunikacji publicznej względem pozostałego ruchu samochodowego – kończy rzecznik.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gliwice zyskają cztery węzły przesiadkowe

Komunikacja

Gliwice zyskają cztery węzły przesiadkowe

UM Gliwice 22 sierpnia 2025

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Komunikacja

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Transport GZM 08 sierpnia 2025

Płatność kartą już we wszystkich pojazdach Transport GZM

Komunikacja

Gliwice z szansą na powrót tramwajów

Komunikacja

Gliwice z szansą na powrót tramwajów

Jakub Rösler 20 marca 2025

Zobacz również:

Gliwice zyskają cztery węzły przesiadkowe

Komunikacja

Gliwice zyskają cztery węzły przesiadkowe

UM Gliwice 22 sierpnia 2025

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Komunikacja

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Transport GZM 08 sierpnia 2025

Płatność kartą już we wszystkich pojazdach Transport GZM

Komunikacja

Gliwice z szansą na powrót tramwajów

Komunikacja

Gliwice z szansą na powrót tramwajów

Jakub Rösler 20 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij