Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Gliwice budują drogę rowerową w śladzie górnośląskiej wąskotorówki

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2020-06-13 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gliwice budują drogę rowerową w śladzie górnośląskiej wąskotorówki
fot. Therud, lic. CC BY-SA 4.0Budynek dworca Gliwice-Trynek
W Gliwicach trwa budowa nowego odcinka drogi rowerowej, który biegnie w śladzie dawnej linii Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Do jego budowy wykorzystano stare nasypy, na których torowisko zostało rozkradzione. Trasa ma zostac otwarta jesienią.

W połowie maja czasowo zmieniła się organizacja ruchu samochodowego na ul. Rybnickiej w Gliwicach. Utrudnienia dla kierowców związane są z budową nowego odcinka drogi rowerowej, który nie biegnie jednak ściśle wzdłuż ulicy. Trasa będzie bowiem prowadzić w śladzie zlikwidowanej linii Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w kierunku Raciborza.

Na nasypach kolejowych nie pozostał już ślad torowiska

– Droga rowerowa powstaje na odcinku od ul. Knurowskiej do granicy miasta – mówi Łukasz Oryszczak, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic. Inwestycja finansowana jest ze środków miejskich, a jej wykonawca, spółka Eurotech z Zabrza, otrzyma za realizację kontraktu niecałe 5 mln 300 tys. zł brutto. Prace mają zakończyć się 24 października tego roku.

Nowa droga dla rowerów będzie elementem ciągu rozpoczynającego się na dawnej stacji GKW Gliwice-Trynek i biegnącego równolegle do śladu kolei wzdłuż ul. Bojkowskiej, następnie drogą polną, a dalej wzdłuż ul. Brata Alberta. Przy ul. Knurowskiej rozpoczyna się budowany odcinek poprowadzony po istniejących nasypach kolejowych. – Nie zachowały się na nich ślady torów oraz podkładów. Zostały one zdewastowane i rozkradzione – stwierdza nasz rozmówca. Dodaje, że na nowym odcinku zastosowana zostanie naweirzchnia asfaltowa.

Ślad kolejki pod opieką konserwatora zabytków

Ślad dawnej wąskotorówki wpisany jest do rejestru zabytków i podlega ochronie konserwatorskiej. Przedstawiciel gliwickiego magistratu zapewnił nas, że miasto uzyskało stosowne zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Katowicach. Działki pokolejowe są własnością gminy, która przejęła je na mocy tzw. decyzji komunalizacyjnej w latach 2012 – 2014.

Wyraźną pozostałością dawnej wąskotorówki w Gliwicach jest budynek dworca kolejowego. Budowa drogi rowerowej w śladzie kolejki realnie przekreśla szanse na jej ewentualną odbudowę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5