Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Glasgow rusza z pilotażem. Zamknięte drogi w pobliżu szkół

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-08-17 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Glasgow rusza z pilotażem. Zamknięte drogi w pobliżu szkół
fot. James Allan/West George Street, lic. CC BY SA 2.0
Od tego tygodnia drogi dojazdowe w pobliżu sześciu szkół podstawowych w Glasgow będą zamykane rano i po południu. Pilotaż potrwa 18 miesięcy. Według sondażu trzy czwarte mieszkańców miasta popiera takie rozwiązanie.

Program ruszył w środę, bo tego dnia w szkołach w Glasgow skończyły się wakacje. Sześć szkół do pilotażowego programu zostało wybranych bardzo dokładnie. To te miejsca, w których rodzice wielokrotnie skarżyli się na niebezpieczne sytuacje związane z samochodami kursującymi między uczniami wchodzącymi, lub wychodzącymi ze szkoły, a także na chodniki zastawione autami, które zmuszały dzieci do chodzenia po jezdni. Instytucje wybrano w porozumieniu z ich władzami, radami rodziców, ale też mając na uwagę otoczenie. Chodziło o to, by trasa piesza np. nie wychodziła na ruchliwą ulicę, po której kursują autobusy, z drugiej strony by okolica była na tyle pojemna, by częściowo „wchłonęła” auta, które nie wjadą w bezpośrednie pobliże szkoły.

Ulice nie będą zamykane na stałe. Strefa piesza będzie tam obowiązywała czasowo – od 8.30 do 9.15 rano i od 14.30 do 15.15 po południu. Kierowca, który złamie zakaz wjazdu, będzie się musiał liczyć z mandatem w wysokości 50 funtów. Będzie to jednak trudne, bo przynajmniej początkowo służby miejskie planują wysłać do patrolowania ulic policjantów i strażników, którzy będą zawracać auta chcące wjechać na zamkniętą ulicę.

Cele pilotażu są trzy. Ten najbardziej oczywisty to poprawa bezpieczeństwa w pobliżu szkół przez wyeliminowanie ruchu samochodowego i uspokojenie go poza godzinami obowiązywania strefy pieszej. Po drugie chodzi o promocję innego, niż samochodem, transportu dzieci do szkół.

– Niestety Glasgow, w porównaniu do innych miast w Szkocji, ma najwyższy odsetek dzieci podwożonych do szkół samochodem – przyznaje Anna Richardson, odpowiedzialna w radzie miasta za zrównoważony rozwój i walkę ze smogiem. – Mamy nadzieję, że strefy bez samochodu w pobliżu szkół dadzą rodzicom pewność, że przyjście na piechotę, lub przyjechanie rowerem do szkoły jest bezpieczne – tłumaczy.

Trzecią korzyścią ma być poprawa jakości powietrza w pobliżu szkół. – Zanieczyszczenie powietrza jest groźne dla każdego, ale w szczególności dla małych dzieci, których płuca wciąż rosną – przyznaje Joseph Carter, szef organizacji British Lung Foundation Scotland.

„Daily Mail” zaznacza, że nie wszyscy rodzice są ze zmiany zadowoleni. – Sądzę, że to okropne, że nie można tu się dostać razem z dziećmi – mówi gazecie jeden z ojców trójki dzieci uczęszczających do Lourdes Primary School, czyli jednej ze szkół, która bierze udział w pilotażu. – Wcześniej nie można nawet zaparkować, bo przy chodnikach stoją barierki, a tam gdzie ich nie ma, już stoją samochody. A gdybym stanął jeszcze dalej, dzieci musiałyby przejść przez ulicę, co jest niebezpieczne – wyliczał.

Z drugiej strony wspomniana British Lung Foundation zamówiła sondaż, przeprowadzony nie tylko w Glasgow, ale w całej Szkocji, z którego wynika, że pomysł cieszy się dużym poparciem. W Glasgow 75 proc. respondentów uznało to za dobry pomysł, przeciwnego zdania było 10 proc. Wyniki w skali całej Szkocji były zbliżone.

Podobne inicjatywy pojawiają się też w innych miastach Europy, m.in. w Wiedniu. W Polsce wielu polityków lokalnych, na początku roku przyznawało, że to dobry pomysł. Potem temat ucichł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Rowerowy Maj na półmetku. Idzie na rekord

Komunikacja

Warszawa. Rowerowy Maj na półmetku. Idzie na rekord

Jakub Dybalski 17 maja 2019

Efekt strajku nauczycieli? Mniej korków. „Miasto zwolniło”

Przestrzeń

Efekt strajku nauczycieli? Mniej korków. „Miasto zwolniło”

Jakub Dybalski 11 kwietnia 2019

Hamburg też walczy z podwożeniem dzieci autem do szkoły

Komunikacja

Hamburg też walczy z podwożeniem dzieci autem do szkoły

Jakub Dybalski 01 kwietnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5