Partner serwisu
Prawo & Finanse

Gdzie wszyscy mogą, tam Wielkopolska nie może

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Gdzie wszyscy mogą, tam Wielkopolska nie może
fot. WTR
Województwo wielkopolskie nie chce ubiegać się o dofinansowanie z FRPA i organizować wojewódzkich linii autobusowych, choć samorząd deklaruje, że chce walczyć z wykluczeniem transportowym. Wielkopolska nie mówi natomiast nie autobusom Kolei Wielkopolskich, choć nie podaje większych konkretów w tej sprawie.

Samorządy województw odpowiadające za organizację regionalnych połączeń kolejowych mają także możliwość brania odpowiedzialności za organizację wojewódzkich połączeń autobusowych, zwłaszcza, że mogą przy tym skorzystać ze środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), tzw. PKS Plus.

Autobusy wojewódzkie? Nie w Wielkopolsce

Utworzenie wspomnianego Funduszu zachęciło niektóre regiony do stania się organizatorem także transportu autobusowego, z czego skorzystały takie województwa jak łódzkie, lubuskie czy też warmińsko-mazurskie. Mimo tego, że dwa z trzech wspomnianych regionów nie cieszą się dobrą opinią dotyczącą organizacji przez nie regionalnych połączeń kolejowych, to jednak województwa te organizują coraz więcej linii autobusowych.

Roli organizatora wojewódzkich połączeń autobusowych nie chce natomiast przyjąć województwo wielkopolskie, które od lat unika zaangażowania w tę gałąź transportu publicznego. Jak mówi nam Wojciech Jankowiak, wicemarszałek regionu odpowiedzialny za kolej, w kolejnych miesiącach ta sytuacja raczej się nie zmieni.

– Dofinansowanie ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych obejmuje wyłącznie przewozy o charakterze użyteczności publicznej i wymaga uruchomienia połączenia przez organizatora publicznego transportu zbiorowego. Samorząd Województwa nie organizuje przewozów drogowych – mówi nam Jankowiak.

Jednocześnie zaznacza, że z perspektywy samorządu regionu każde działanie mające na celu zwalczanie zjawiska wykluczenia komunikacyjnego ma wartość i sens rozważania i prac studialnych.

– Prace w zakresie ewentualnego wykorzystania połączeń autobusowych wymagają analiz oraz przede wszystkim zapewnienia odpowiednich środków budżetowych, co w chwili obecnej przy intensywnym rozwoju połączeń kolejowych jest niezwykle trudne do realizacji. Jesteśmy za rozwojem zarówno połączeń autobusowych jak i kolejowych, a w szczególności za zintegrowanym systemem różnych form transportu. Wyrazem takiej integracji jest m.in. Poznańska Kolej Metropolitalna, która zmobilizowała wiele gmin do przebudowy lokalnej siatki połączeń. Teraz dowożą oni pasażerów do punktów przesiadkowych jakimi są stacje kolejowe – tłumaczy samorządowiec.

Promyk nadziei dla pociągi na gumowych kołach

Poza “klasycznymi” liniami autobusowymi, w niektórych rejonach kraju zdecydowano się na uruchomienie “kolejowych autobusów” w barwach poszczególnych przewoźników, a więc Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Małopolskich oraz Kolei Dolnośląskich, jako uzupełnienie kursów kolejowych. Każde z rozwiązań nieco różni się od siebie, natomiast łączy je to samo, a więc jeszcze większa integracja i zachęcanie podróżnych do korzystania z transportu publicznego. Czy jest szansa, że podobne rozwiązanie pojawi się na terenie Wielkopolski?

– Wcześniej myśleliśmy o projekcie uruchomienia połączeń autobusowych niestety prace te zostały przerwane w trakcie pandemii. Powstał też w międzyczasie Wielkopolski Transport Regionalny uruchamiający połączenia autobusowe. Nie mówimy jednak „nie” dla projektu autobus za pociąg. Projekt taki miałby przede wszystkim na celu stopniowe budowanie świadomości jakie przewagi konkurencyjne ma podróż z wykorzystaniem pojazdów komunikacji zbiorowej, co w przyszłości przełożyłoby się na potoki podróżnych na potencjalnych nowych liniach kolejowych. Proces odzyskiwania i pozyskiwania nowych podróżnych jest długotrwały i wymaga ogromnych nakładów promocyjnych, aby w przyszłości zapewnić jak najlepsze przychody w stosunku do ponoszonych kosztów – opisuje Wojciech Jankowiak.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5