Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdzie w Poznaniu mogą powstać nowe trasy tramwajowe?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Rösler

Data publikacji:
2022-02-08 11:30
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-09 03:30
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Gdzie w Poznaniu mogą powstać nowe trasy tramwajowe?
fot. PIM Poznań
Miejska Pracownia Urbanistyczna w Poznaniu pracuje nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla stolicy Wielkopolski. Jednym z elementów składowych tego dokumentu jest analiza układu transportowego, w ramach którego proponowane są m.in. nowe linie tramwajowe. Czy tramwaje dojadą więc na Podolany do Tarnowa Podgórnego czy też skorzystają z wydłużonej trasy PST?

Kilka tygodni temu Miejska Pracownia Urbanistyczna (MPU) w Poznaniu udostępniła na swojej stronie prezentację, która jest tłem i ilustracją do spotkań z mieszkańcami miasta na temat nowego studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego dla miasta Poznania. Jednym z elementów składowych powyższego dokumentu ma być analiza układu komunikacyjnego w stolicy Wielkopolski i to właśnie tego dotyczy wymieniona wcześniej prezentacja. Znajdziemy w niej propozycje planistyczne wobec układu drogowego, a także pomysłów na to, jak rozwijać sieć komunikacji publicznej, w tym również linie tramwajowe.

Potencjalne nowe odcinki tras, po których mogą poruszać się tramwaje są najciekawszym elementem zaprezentowanego opracowania. W prezentacji zawarto ich aż 64 (ich spis wraz z lokalizacją na mapie Poznania znajduje się na końcu tekstu). W przeważającej większości są to zupełnie nowe trasy, choć w opracowaniu znalazła się też pierwsza część linii naramowickiej, której budowa dobiega końca czy choćby tramwaj w ulicy Ratajczaka. Przetarg na to zadanie właśnie został ogłoszony.

Propozycje i plany, a nie wiążące zapisy

Na wstępie trzeba zaznaczyć, że omawiana przeze mnie prezentacja nie jest oficjalnym miejskim dokumentem, a tylko pewnym etapem konsultacji i prac projektowych, o czym przypomina Łukasz Olędzki, z MPU w Poznaniu.

– Jest to materiał planistyczny przygotowany na potrzeby tworzonego obecnie dokumentu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Zawarte w prezentacji materiały są ilustracją do debaty jaka została przeprowadzona w formie spotkania „Zoom” oraz na platformie „YouTube”. Celem debaty było przedstawienie mieszkańcom założeń i kryteriów jakie będą brane pod uwagę przy tworzeniu ww dokumentu w zakresie rozwiązań transportowych. Na tym etapie prac przedstawiono główne uwarunkowania, a także metody weryfikacji wniosków i pomysłów, które wpłynęły do zespołu pracującego nad dokumentem. Materiały zawarte w prezentacji nie odzwierciedlają, kierunkowych rozwiązań dokumentu, nad którymi zespół projektowy nadal pracuje. Zebrane w trakcie debat uwagi i sugestie mieszkańców, są analizowane w trakcie prowadzonych prac kierunkowych – dodaje Olędzki.

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jest swego rodzaju miejską konstytucją, która mówi o tym w jaki sposób rozwijać miasto i co można oraz czego nie można budować w danym miejscu.

Strzeszyn bez tramwajów?

Dokument zawiera propozycje tras tramwajowych wraz z analizą ich dalszej efektywności ekonomicznej oraz racjonalności ich budowy ze względu na liczbę mieszkańców mieszkających w bezpośredniej bliskości potencjalnych linii. Jeśli spojrzymy na zawartą w prezentacji mapę, zobaczymy, że proponowane linie objęły swoim zasięgiem prawie cały obszar Poznania. Duże zdziwienie budzi jednak fakt, iż pominięto potencjalny tramwaj na Strzeszyn, który jest dużymi osiedlem i ciągle się rozbudowuje. Pytam o to Łukasza Olędzkiego z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.

– Analizy wykonane na etapie uwarunkowań odnosiły się do wnioskowanych tras oraz tras które w poprzedniej edycji dokumentu studium wskazywano do szczegółowych analiz. Wnioski o nowe trasy tramwajowe dotyczyły Podolan, z doprowadzeniem ich w rejon przystanków kolejowych, obsługujących od zachodu także osiedle Strzeszyn. Na tym etapie prac weryfikacja opierała się na ocenie obecnej ilości mieszkańców, oraz potencjału terenów usługowych w zasięgu oddziaływania analizowanych tras tramwajowych. Przedstawione w prezentacji wyniki nie przesądzają jeszcze o programie, który znajdzie się w zapisach kierunkowych. Ewentualne wyznaczenie trasy tramwajowej na Strzeszynie, wymaga wcześniejszej weryfikacji potencjalnych korytarzy tramwajowych na Podolanach. Trasa na Strzeszyn, będzie stanowiła bowiem kontynuację rozwiązań na Podolanach – odpowiada Olędzki.

Pracownik MPU dodaje też, że budowa tramwaju na Strzeszyn jest teraz dogłębnie analizowana.

Tarnowo Podgórne, przedłużenie PST i 62 inne projekty

Pośród 64 odcinków linii tramwajowych, jakie znalazły się w opracowaniu, są odcinki o których budowie władze Poznania mówią od dawna. Jest więc trasa naramowicka i każdy z jej czterech planowanych etapów. Budowa pierwszego z nich właśnie zmierza ku końcowi, a drugi odcinek, od Wilczaka do Garbar, jest priorytetem miasta w perspektywie unijnej 2021-2027. Ponadto w zapisach znalazły się także tramwaj do stacji Poznań Wschód oraz tramwaj na Osiedle Kopernika czy Dębinę.

Z nowych tras warto wymienić tramwaj do Tarnowa Podgórnego, kilka pomysłów na przedłużenie trasy PST w różnych kierunkach, budowa tramwaju na Umultowo czy do Tulec przez Szczepankowo. Jednak każda z tych tras została zakwalifikowana jako nieefektywna dla budowy nowej linii tramwajowej. Zgodnie z opracowaniem, spośród 64 odcinków tylko kilka na pewno rokuje efektywne wykorzystanie tramwajów. Mowa o tramwaju od Wilczaka do Garbar, trasie na Marcelin przez ulicę Rycerską czy też odcinku od Szpitalnej do Grochowskiej. Na części linii efektywne może być tylko wykorzystanie autobusów zamiast tramwajów.

Jednak jak mówi nam Łukasz Olędzki, są to wyliczenia i prognozy na dzień dzisiejszy i nie uwzględniają jeszcze potencjalnych kierunków rozwoju miasta, w tym chociażby zabudowy mieszkaniowej. Dużo w tej materii wyjaśni się, gdy zostanie zaprezentowany pierwszy projekt opisywanego przeze mnie studium, co ma nastąpić na konsultacjach w drugiej połowie marca. Studium będzie zapisem tego, w jakich kierunkach rozwijać sieć komunikacji miejskiej, ale nie będzie w nim zapisanych konkretnych dat do realizacji każdego z przedsięwzięć.

W marcu pierwszy projekt wiążącego dokumentu

– Na tym spotkaniu przedstawiony zostanie projekt kierunków rozwoju przestrzennego miasta Poznania, który jest efektem wcześniejszych prac, w tym przygotowanych analiz. Przewidywany termin spotkania to marzec br. Następnie projekt nowego Studium zostanie skierowany do ustawowego opiniowania i uzgadniania, wyłożony do publicznego wglądu, podczas którego zorganizowana zostanie dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie Studium rozwiązaniami i kolejno przekazany do Rady Miasta Poznania celem uchwalenia. Wdrażanie kierunków ustalonych w Studium będzie następować poprzez uchwalanie kolejnych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zgodnych z przyjętym nowym dokumentem Studium – kończy Łukasz Olędzki, opisując dalszą drogę planowanego dokumentu.

Pozostaje nam więc uzbroić się w cierpliwość i czekać na pierwszą wersję studium, które na pewno rozjaśni nam plany Poznania wobec tego, dokąd w najbliższym dziesięcioleciu będą mogły dojechać tramwaje. Całość opisywanej prezentacji można znaleźć w tym miejscu, a poniżej prezentujemy mapę wszystkich 64 projektów, które zostały zaprezentowane w trakcie konsultacji:








Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Poznań rusza z przetargiem na nową trasę tramwajową w centrum

Przestrzeń

Poznań rusza z przetargiem na nową trasę tramwajową w centrum

Witold Urbanowicz 02 lutego 2022

Pierwszy Tramino ma zostać zezłomowany

Komunikacja

Pierwszy Tramino ma zostać zezłomowany

Jakub Rösler 01 lutego 2022

Poznański Szybki Tramwaj świętuje 25 urodziny

Komunikacja

Poznański Szybki Tramwaj świętuje 25 urodziny

Jakub Rösler 30 stycznia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Poznań rusza z przetargiem na nową trasę tramwajową w centrum

Przestrzeń

Poznań rusza z przetargiem na nową trasę tramwajową w centrum

Witold Urbanowicz 02 lutego 2022

Pierwszy Tramino ma zostać zezłomowany

Komunikacja

Pierwszy Tramino ma zostać zezłomowany

Jakub Rösler 01 lutego 2022

Poznański Szybki Tramwaj świętuje 25 urodziny

Komunikacja

Poznański Szybki Tramwaj świętuje 25 urodziny

Jakub Rösler 30 stycznia 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5