Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Gdyńskie trolejbusy nagrodzone przez Unię

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Komisja Europejska / PKT Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Gdyńskie trolejbusy nagrodzone przez Unię
fot. Travelarz, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Wczoraj (31 marca) wieczorem wyróżnione zostały najbardziej obiecujące i innowacyjne projekty regionalne w Europie. Komisarz ds. polityki regionalnej Johannes Hahn oraz były przewodniczący Komitetu Regionów Luc Van den Brande wręczyli laureatom nagrody RegioStars 2014. Wśród nich znalazły się gdyńskie trolejbusy, które zostały docenione za ekologiczny system transportu trolejbusowego.

Regiostars Awards to prestiżowy konkurs organizowany przez Komisję Europejską od 2008 roku. Wyróżniane w nim są najbardziej innowacyjne i oryginalne przedsięwzięcia finansowane ze środków europejskich, które dla innych miast i regionów mogą stać się inspiracją i wzorem wykorzystania funduszy wspólnotowych. Chodzi przede wszystkim o promowanie dobrych praktyk w rozwoju regionalnym.
Tegoroczna edycja odbyła się w kluczowym momencie – państwa członkowskie kończą właśnie swoje strategiczne plany inwestycyjne, tzw. „umowy partnerstwa”, dotyczące wydatkowania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w ciągu najbliższych siedmiu lat. Na uroczystości wręczenia nagród przedstawiono pierwsze projekty odzwierciedlające reformę polityki spójności.

W 7. edycji RegioStars jury wybrało 19 finalistów spośród 80 projektów w oparciu o cztery najważniejsze kryteria: innowacyjność, wpływ na gospodarkę i społeczeństwo, zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz współpracę partnerską. Projekty zakwalifikowane do finału są realizowane w regionach i miastach z 17 krajów UE: Belgii, Czech, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Niemiec, Polski, Portugalii, Rumunii, Szwecji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.

Nagrody za rok 2014 przyznano w następujących kategoriach:
  • Inteligentny wzrost gospodarczy − innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach,
  • Zrównoważony wzrost gospodarczy − ekologiczny wzrost i zatrudnienie dzięki biogospodarce,
  • Wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu − tworzenie miejsc pracy dla młodego pokolenia,
  • CityStar − inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju.
– Czterech laureatów wybranych przez jury ucieleśnia aktywną politykę regionalną. Laureaci i wszyscy finaliści są inspiracją dla innych regionów i miast w całej Europie. Chciałbym im wszystkim serdecznie pogratulować. Pokazują oni, jak w innowacyjny i dynamiczny sposób można wykorzystać fundusze strukturalne, aby pobudzić wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy. Doskonale oddaje to ducha naszej reformy. Narodzone projekty są związane z największymi współczesnymi wyzwaniami: bezrobociem wśród młodzieży, walką z zanieczyszczeniem środowiska i zmianą klimatu, wspieraniem zrównoważonego transportu i innowacyjnych MŚP. Pokazują one, że polityka regionalna UE opiera się przede wszystkim na energii i kreatywności na szczeblu lokalnym – powiedział komisarz Hahn.

Kolejna nagroda dla gdyńskiej komunikacji

Nagrodę z rąk komisarza Johanessa Hahna odebrał wiceprezydent Gdyni Michał Guć. Wyłaniając zwycięzcę jury zwracało głównie uwagę na innowacyjność projektu, jego wpływ na gospodarkę i społeczeństwo, a także zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju i współpracy partnerskiej.

Projekt „Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta” realizowany był w latach 2010-2013. – Zakupiliśmy 28 nowoczesnych, przyjaznych środowisku trolejbusów niskopodłogowych, przebudowaliśmy sieć trakcyjną w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie do pętli przy ul. Reja, a także zbudowaliśmy centrum zdalnego sterowania podstacji. Nowe pojazdy są energooszczędne. Po ich wprowadzeniu do eksploatacji o ponad 20% zmniejszyło się ogólne zużycie energii elektrycznej w naszej sieci. No i najważniejsze – jeszcze bardziej podniósł się komfort podróży pasażerów – opowiada Piotr Małolepszy, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

– Cieszymy się, że Komisja Europejska stawia nasz projekt za wzór innym miastom – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. Konsekwentnie stawiamy w Gdyni na rozwój przyjaznego środowisku i ekonomicznego transportu publicznego. Stąd coraz większy udział procentowy ekologicznych pojazdów o napędzie elektrycznym i gazowym w taborze gdyńskiej komunikacji miejskiej – kwituje Guć.

Nie jest to pierwsza ważna nagroda międzynarodowa potwierdzająca najwyższą jakość komunikacji miejskiej w Gdyni. W ubiegłym roku Międzynarodowa Unia Transportu Publicznego UITP uznała gdyńską komunikację za najlepszą w Europie środkowo-wschodniej. Z kolei w grudniu 2012 roku Komisja Europejska wyróżniła Gdynię, jako jedyne miasto z naszego regionu, w konkursie Access City Award za przyjazny osobom niepełnosprawnym transport publiczny.

Trolejbusy w Gdyni od 1943 r.

Gdynia jako jedno z czterech polskich miast, obok Lublina, Tychów i Sopotu, posiada miejski transport trolejbusowy. Na gdyńskich ulicach trolejbusy pojawiły się 71 lat temu – 18 września 1943 roku. Dziś gdyńska sieć trolejbusowa jest największa i najnowocześniejsza w Polsce. Obejmuje Gdynię i Sopot, a w jej ramach funkcjonuje 12 linii stałych i jedna sezonowa. Niskopodłogowe pojazdy przewożą rocznie ponad 25 milionów pasażerów, pokonując przy tym 5 milionów kilometrów. Transport trolejbusowy obsługuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. w Gdyni, której właścicielem jest Gmina Miasta Gdyni. Udział ekologicznego transportu trolejbusowego w całym transporcie miejskim to 25%.

Projekt „Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta”, który Komisja Europejska uznała za wzorcowy, finansowany był z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. jako beneficjent końcowy, otrzymało dofinansowanie w wysokości 70% wartości kosztów kwalifikowanych. Całkowita wartość projektu to 98 646 644,72 zł.

W ramach projektu:
  • przebudowano sieć trakcyjną w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie wraz z pętlą trolejbusową przy ul. Reja,
  • zbudowano 4 nowe podstacje trakcyjne,
  • przebudowano 5 istniejących podstacji trakcyjnych,
  • wybudowano Centrum zdalnego sterowania infrastrukturą zasilającą trakcję trolejbusową,
  • zakupiono 28 nowych trolejbusów niskopodłogowych.
Wszyscy laureaci konkursu w 2014 r.

CityStar – Ekologiczny transport – Gdynia, Polska

Dzięki nowemu, ekologicznemu systemowi transportu miejskiego wykorzystującemu innowacyjne i łatwo dostępne elektryczne trolejbusy w Gdyni zmniejszyło się natężenie ruchu, jest mniej wypadków i spadł poziom zanieczyszczenia. Nowoczesne pojazdy zwiększyły komfort pasażerów, zmniejszyły czas podróży i przyniosły korzyści lokalnej gospodarce w Trójmieście.

Inteligentny wzrost gospodarczy – Art on Chairs – Paredes, północna Portugalia
Przemysł meblarski jest jednym z najważniejszych sektorów gospodarki w Paredes na północy Portugalii – mieście o największym zagęszczeniu fabryk krzeseł w Europie. Powstaje tu 65 proc. mebli wytwarzanych w Portugalii. Kiedyś sektor ten był bardzo dynamiczny, jednak obecnie jest postrzegany jako staromodny i konserwatywny. Projekt Art on Chairs tchnął w tę tradycyjną branżę nowe życie – skojarzył producentów mebli z artystami zajmującymi się projektowaniem, przekształcając produkcję krzeseł w sztukę. Po nawiązaniu współpracy wzrosły kreatywność sektora, wydajność oraz eksport.

Zrównoważony wzrost gospodarczy – BEACON – zachodnia Walia, Wielka Brytania
Projekt BEACON dotyczy jednego z największych wyzwań w Europie: opracowania nowych technologii w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na energię i zasoby. W projekcie skupiono się na biorafinacji – procesie, w którym wykorzystuje się uprawy niespożywcze do wytworzenia biomasy stosowanej w wyrobach zamiast ropy naftowej. Umożliwiając wytwarzanie ekologicznych produktów z biomasy, BEACON stanowi zieloną alternatywę dla zanieczyszczających paliw kopalnych. Pomaga tym samym ograniczyć emisję gazów cieplarnianych w Europie. Ta pionierska inicjatywa przyciąga inwestycje do jednego z najbiedniejszych regionów Wielkiej Brytanii, tworząc bardzo potrzebne miejsca pracy i przyczyniając się do opracowania specjalistycznej wiedzy fachowej.

Wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu – program przyuczania do zawodu Fifteen Cornwall – Kornwalia, Wielka Brytania

Miłość do gotowania zmienia życie młodzieży w jednej z najbiedniejszych części Anglii. Restaurację Fifteen Cornwall firmuje swoim nazwiskiem słynny kucharz Jamie Oliver. Jest ona częścią publiczno-prywatnego przedsiębiorstwa społecznego, które daje znajdującym się w trudnej sytuacji młodym bezrobotnym w wieku 16–24 lat możliwość zdobycia zawodu kucharza. W ramach tego przełomowego projektu przeszkolono ponad 130 młodych ludzi. Wielu z nich miało poważne problemy z prawem lub nadużywało substancji odurzających albo zmaga się z chorobą psychiczną lub niepełnosprawnością. Każdego roku projekt jest źródłem inwestycji w lokalną gospodarkę wynoszących ok. 1,2 mln euro. Wspierają one lokalnych dostawców i produkcję żywności najwyższej jakości.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Komunikacja

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Jakub Rösler 22 lutego 2022

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Komunikacja

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Włodzimierz Winek 27 lipca 2021

Żytomierz odebrał pięć nowych trolejbusów z Białorusi

Komunikacja

Gdynia. Sześć supertrolejbusów dostarczy Solaris

Prawo & Finanse

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Komunikacja

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Przemysław Farsewicz 08 września 2018

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Prawo & Finanse

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Jakub Dybalski 23 kwietnia 2018

Zobacz również:

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Komunikacja

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Jakub Rösler 22 lutego 2022

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Komunikacja

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Włodzimierz Winek 27 lipca 2021

Żytomierz odebrał pięć nowych trolejbusów z Białorusi

Komunikacja

Gdynia. Sześć supertrolejbusów dostarczy Solaris

Prawo & Finanse

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Komunikacja

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Przemysław Farsewicz 08 września 2018

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Prawo & Finanse

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Jakub Dybalski 23 kwietnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5