Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdynia z „supertrolejbusową” linią na północy miasta

Dalej Wstecz
Autor:

Marcin Gromadzki

Data publikacji:
2020-09-02 17:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdynia z „supertrolejbusową” linią na północy miasta
fot. PTC Marcin Gromadzki
We wtorek, 1 września, nie tylko uczniowie w prawie całym kraju trafili do szkół, ale i naprężyły mięśnie gdyńskie Gepardy, czyli „supertrolejbusy” na nowej linii 32. Obsługuje ona północne obszary miasta. Już wkrótce przetarg na dostawę 24 elektrobusów – 16 standardowych i 8 przegubowych – ogłosi PKA.

Zasadnicza wymiana taboru autobusowego i trolejbusowego w gdyńskiej komunikacji miejskiej oraz wyposażenie części wcześniej eksploatowanych trolejbusów w nowe baterie litowo-jonowe, przeprowadzona została w latach 2018-2019. W ramach projektu, zrealizowanego ze wsparciem środków unijnych, zakupiono aż 85 fabrycznie nowych pojazdów komunikacji miejskiej, w tym 30 trolejbusów i 55 autobusów zasilanych olejem napędowym.

Wszystkie trolejbusy wyposażone zostały w baterie trakcyjne umożliwiające jazdę autonomiczną. Projekt obejmował również zakup 21 dodatkowych baterii w celu doposażenia trolejbusów już wcześniej eksploatowanych, dzięki czemu możliwa stała się obsługa komunikacją trolejbusową osiedli dotychczas nią nieobjętych.

Kontynuacją procesu uniwersalizacji taboru trolejbusowego (w coraz większym stopniu uniezależniania jego eksploatacji od napowietrznej sieci trakcyjnej), jest projekt „Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym”, realizowany w ramach programu Gepard, rozpisanego przrez NFOŚiGW. W ramach właśnie tego projektu zakupiono 6 nowych „supertrolejbusów”, czyli pojazdów łączących w sobie zarówno rozwiązania charakterystyczne dla autobusów elektrycznych, jak i trolejbusów.

Pojazdy te dostarczono do Gdyni w I połowie 2020 r. Do końca sierpnia odbywały jazdy testowe na różnych liniach, aby od 1 września rozpocząć obsługę nowej linii 32, zastępującej dotychczasową linię autobusową 170. Trasa tej linii prowadzi z Pogórza Dolnego przez centrum Gdyni (w tym ul. Świętojańską – z nową, przyjaźniejszą dla transportu publicznego organizacją ruchu) do Węzła Franciszki Cegielskiej, wpisując się w założenia projektu pn. „KLIMATyczne Centrum Gdyni”, zgodnie z którym w ścisłym centrum miasta promowana jest zeroemisyjna komunikacja miejska i ruch rowerowy. Wszystkie kursy łączą Węzeł Franciszki Cegielskiej z Pogórzem Dolnym, a część z nich wydłużona jest do ul. Złotej.

W „supertrolejbusach” duża część rozwiązań technicznych jest typowa dla autobusów elektrycznych, ale styk elementów ładowania pojazdów z infrastrukturą trolejbusową jest taki jak w trolejbusach Solaris Trollino. Z tego powodu nowe pojazdy mają podwójną homologację, formalnie są więc zarówno elektrobusami, jak i trolejbusami z dodatkowymi zasobnikami energii. Pojazdy te wyposażono w litowo-tytanowe baterie trakcyjne o pojemności 87 kWh – z możliwością ładowania za pomocą typowego dla trolejbusów pantografu dwupolowego, w systemie In-Motion-Charging (IMC), czyli w trakcie jazdy z podpięciem do sieci trakcyjnej.

Zasadniczą zmianą w stosunku do trolejbusów już wcześniej eksploatowanych jest zastosowane rozwiązanie techniczne, w którym napęd zasilany jest z baterii trakcyjnych, jak w autobusach elektrycznych, a pantografy służą do ich ładowania. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania dla mieszkańców jest lepsze wyciszenie napędu, które pozwala na komfortową podróż i ograniczenie poziomu hałasu na zewnątrz. Nabyte nowe pojazdy zastąpiły wyeksploatowane autobusy z silnikami na olej napędowy, użytkowane przez PKA (operatora funkcjonującej do końca sierpnia linii 170).

Linię 32 obsługuje 7 pojazdów, z kursami w szczytach co 15 minut. Z prostej matematyki wynika więc, że jeden z kursujących na niej pojazdów – pojawiający się tylko w szczytach – jest tradycyjnym trolejbusem (z najnowszej dostawy – z bateriami o pojemności 58 kWh).

Gepardy to przedsmak dalszej elektryfikacji taboru gdyńskiej komunikacji miejskiej – już wkrótce przetarg na dostawę 24 elektrobusów – 16 standardowych i 8 przegubowych – ogłosi PKA. Nabywane przez tę spółkę elektrobusy korzystać będą z 7 ładowarek pantografowych w 5 lokalizacjach. Dzięki temu wystarczająca do obsługi wytypowanych linii będzie pojemność baterii tylko około dwukrotnie wyższa niż w Gepardach. Jeśli wszystko się potoczy zgodnie z planem, dwa tuziny nowych „Żurobusów” – czyli elektrobusów nazwanych w ten sposób na cześć pomysłodawcy przedsięwzięcia – Lecha Żurka, prezesa PKA – wyjadą na gdyńskie ulice w pierwszym kwartale 2022 r.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5