Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdynia: Węzeł Karwiny – jest porozumienie PLK i samorządu

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-07-14 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdynia: Węzeł Karwiny – jest porozumienie PLK i samorządu
mat. prasowe
W środę (14 lipca) odbyło się spotkanie przedstawicieli PKP PLK, samorządu województwa Pomorskiego, Miasta Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Tematem była przebudowa węzła Gdynia-Karwiny w kontekście budowy dodatkowego toru i związanej z tym przebudowy wiaduktu. Samorząd województwa zapowiedział zaangażowanie się w projekt.

Realizacja węzła Karwiny od dawna była kością niezgody między koleją a miastem. Gdynia, wbrew wcześniejszym ustaleniom, zrezygnowała z przebudowy wiaduktu. To, zdaniem PKP PLK, uniemożliwia budowę trzeciego toru na wysokości Gdynia Karwiny i istotnie opóźnia cały projekt. Teraz, dzięki zaangażowaniu samorządu wojewódzkiego, strony są bliżej porozumienia.

Wicemarszałek Leszek Bonna zadeklarował, że Urząd Marszałkowski postanowił zaangażować się w kwestię budowy wiaduktu na węzłach Karwiny. Samorząd województwa pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach „Funduszy Europejskich dla Pomorza”, a sam wiadukt będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.

Budowa dodatkowego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna umożliwi dalszy rozwój przewozów aglomeracyjnych i towarowych. – Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym, rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Prezydent Gdyni potwierdził, że miasto będzie sprzyjać budowie dodatkowego toru w kontekście pozostawienia rezerwy terenowej już na etapie budowy wiaduktu. Wojciech Szczurek poinformował, że jeżeli powstanie koncepcja i marszałek województwa pomorskiego wpisze to zadanie na listę priorytetów, pozostanie tylko kwestia szacowania kosztów i źródeł finansowania. Prezydent zadeklarował, że jeżeli wkład własny nie przekroczy 10 mln złotych, miasto będzie partycypować do wysokości tej kwoty. – Realizacje inwestycji o znaczeniu strategicznym, które bardzo silnie ingerują w tkankę miejską wymagają wrażliwości, a także partnerskiego podejścia wszystkich stron zaangażowanych w proces. To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu – podsumował Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W związku z budową węzła Karwiny i znaczącym wzrostem przewozów pasażerskich ustalono, że po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzeniu wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, miastem Gdynia i Pomorską Koleją Metropolitarną.

W ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, PLK zaplanowały m.in. przebudowę istniejących stacji oraz przystanków osobowych między Maksymilianowem a Gdynią, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację linii. Projekt obejmie około 210 km linii kolejowych. Realizacja zadania, zaplanowana na lata 2021-2027, usprawni połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdynia: Jest umowa na węzeł Karwiny. Finisz w 2023 r.

Komunikacja

Gdynia: Jest umowa na węzeł Karwiny. Finisz w 2023 r.

Redakcja 30 kwietnia 2021

Gdynia z ofertami na węzeł Karwiny

Przestrzeń

Gdynia z ofertami na węzeł Karwiny

Witold Urbanowicz 30 października 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5