Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdynia: uruchomienie PKM nie zmniejszy liczby autobusów i trolejbusów do centrum

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-10-2013
Ostatnia modyfikacja:
22-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gdynia: uruchomienie PKM nie zmniejszy liczby autobusów i trolejbusów do centrum
fot. PKMMakieta przystanku PKM Brętowo
Uruchomienie w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nie spowoduje najprawdopodobniej ograniczenia liczby autobusów i trolejbusów łączących centrum Gdyni z osiedlami, które obsłuży PKM. Nie oznacza to jednak, że gdyński ZKM nie planuje zmian w swojej siatce połączeń w związku z uruchomieniem PKM. Nad zmianami w układzie komunikacyjnym pracuje też ZTM Gdańsk.

W ubiegłym tygodniu Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego potwierdził informacje pojawiające się w mediach od wielu miesięcy, że samorząd województwa będzie dążyć do tego, by na linii kolejowej nr 201, wchodzącej w skład projektu PKM, zostały wybudowane nowe przystanki. Przed 2015 r. (czyli do momentu, w którym otwarta zostanie linia Gdańsk Wrzeszcz-Banino, łącząca się z linią 201) mają powstać dwa nowe przystanki: Gdynia Karwiny (niedaleko istniejącej stacji Wielki Kack) oraz Gdynia Stadion (ok. 1 km od Wzgórza Św. Maksymiliana), dodatkowo zmodernizowana zostanie istniejąca stacja w Gdańsku Osowie. Realizacja tych zadań zostanie najprawdopodobniej dopisana do projektu budowy linii Wrzeszcz-Banino, współfinansowanego ze środków UE. Stało się to możliwe dzięki temu, że Bruksela zwiększyła dofinansowanie tego projektu z 70 do 85%. Po 2015 r. na linii 201 na terenie Gdyni mają powstać dwa kolejne przystanki kolejowe.

Gdynia sprawdzi popyt

Przystanek Karwiny, zlokalizowany w rejonie ul. Wielkopolskiej (umożliwiającej dojazd z centrum Gdyni m.in. do osiedli Karwiny i Dąbrowa, czyli dużych gdyńskich „sypialni”) ma być węzłem przesiadkowym z pętlą dla komunikacji miejskiej. Dojazd pociągiem z Karwin do Gdyni Gł. nie przekroczy 10 min, czyli będzie mniej więcej o połowę krótszy od dojazdu autobusem i trolejbusem (pomijając kwestię korków na drogach). Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia, mówi jednak, że uruchomienie pociągów w ramach projektu PKM nie spowoduje, przynajmniej w pierwszym okresie, ograniczenia oferty autobusów i trolejbusów łączących centrum Gdyni z Karwinami oraz innymi osiedlami położonymi w tym rejonie miasta.

- Wychodzimy z założenia, że najważniejszy jest pasażer. To on zdecyduje, w jaki sposób przemieszczać się do centrum Gdyni i innych miast metropolii po uruchomieniu PKM. Dlatego wraz z uruchomieniem PKM, nie zamierzamy ograniczać oferty autobusowo-trolejbusowej na trasie z Karwin do centrum. Możemy to zrobić dopiero później, jeśli stwierdzimy spadek popytu – mówi Marcin Gromadzki.

Rzecznik dodaje, że wstępnie planowane jest natomiast skrócenie do Karwin trasy linii Z, łączącej obecnie centrum Gdyni z Żukowem – siedzibą gminy przylegającej do Trójmiasta, której mieszkańcy w sposób szczególny odczuwają potrzebę uruchomienia sprawnego transportu szynowego do Gdańska i Gdyni. Gmina Żukowo z roku na rok wypełnia się dawnymi mieszkańcami Trójmiasta wyprowadzającymi się na tereny pozamiejskie: w ciągu kilkunastu lat liczba mieszkańców tej gminy zwiększyła się z niecałych 20 do ponad 30 tys. mieszkańców.

Nowe linie midibusowe

Marcin Gromadzki dodaje jeszcze, że po otwarciu pętli przy przystanku kolejowym Karwiny, wydłużone zostaną do niej trasy linii autobusowych kursujących obecnie do położonej w odległości ok. 2 km pętli Dąbrowa Tesco; są to linie 147, 171, 191 i 193, obsługujące m.in. kilka miejscowości przylegających do Gdyni, takich jak Chwaszczyno, Koleczkowo czy Szemud. ZKM skieruje do nowej pętli także linię midibusową 153, kursującą w obrębie Karwin, planuje też utworzenie w tym rejonie miasta kilku nowych linii midibusowych.

Nad zmianą siatki połączeń w związku z uruchomieniem PKM, pracuje też ZTM Gdańsk. W mediach pojawiały się już np. informacje, że zlikwidowana zostanie linia autobusowa 210, łącząca m.in. dworzec Gdańsk Gł. z lotniskiem w Rębiechowie. Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM nie chce jednak na razie zdradzać szczegółów zmian. Mają być one upublicznione wiosną 2014 r.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Zobacz również:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Pozostałe z wątku:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Zobacz również:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5