Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdynia. Trolejbusy „na bateriach” pojawią się w przyszłym roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-08-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gdynia. Trolejbusy „na bateriach” pojawią się w przyszłym roku
fot. Andrzej Otrębski, lic. CC 3.0trolejbus w Gdyni
Nie zostanie dotrzymana deklaracja sprzed kilku miesięcy, że już w tym roku na terenie Gdyni pojawią się linie trolejbusowe kursujące na niektórych odcinkach „na bateriach”, bez wykorzystania energii z sieci trakcyjnej. W tym momencie uruchomienie takich linii planowane jest na przyszły rok.

– Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej realizuje projekt wprowadzenia nowych baterii w programie badawczo-rozwojowym. Działania w tym zakresie toczą się swoim rytmem. Programu nie udało się wprowadzić teraz, będzie realizowany w przyszłym roku – mówi w rozmowie z portalem „Transport Publiczny” Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Na razie akumulatorów używa się tylko awaryjnie

Miasto posiada już w tym momencie trolejbusy dwusystemowe, zasilane nie tylko z sieci, ale także z akumulatorów. Ten ostatni napęd jest wykorzystywany w sytuacjach zamknięć niektórych ulic w centrum, kiedy trzeba wytyczyć objazdy trasami, na których nie ma sieci. Nie można jednak w tym momencie jeszcze zastosować takiego mechanizmu na stałe, gdyż stosowane obecnie baterie zużywają się przy każdym użyciu. Natomiast wspomniany program badawczy zakłada instalację nowego rodzaju baterii, litowo-jonowych, bardziej wytrzymałych od obecnych, których regularne używanie nie będzie wpływać w takim stopniu na ich stopień wyeksploatowania.

Gdzie pojawią się w pierwszej kolejności trolejbusy „na bateriach”? Trasy takie zostały wskazane w przyjętym już planie transportowym dla Gdyni: trolejbusy będą obsługiwać m.in. osiedla Fikakowo i Demptowo. Uruchomienie trolejbusów do tych osiedli będzie najprawdopodobniej wymagało zrealizowania pewnych prac inwestycyjnych (niewykluczone, że zostaną wybudowane fragmenty sieci trakcyjnej, umożliwiające wjazd na skraj tych osiedli „pod drutem”,). Konieczne będzie także m.in. przyznanie przez władze Gdyni dodatkowych środków na wozokilometry dla trolejbusów.

Przypomnieć też należy, że zapowiadane było też uruchomienie linii trolejbusowej na bateriach” w ciągu Skweru Kościuszki i al. Jana Pawła II, czyli wzdłuż jednego z najpopularniejszych ciągów turystycznych Gdyni, przy którym cumują m.in. „Dar Pomorza” i „Błyskawica”.

Trolejbusy wykonują 26 proc. pracy eksploatacyjnej

Gdynia jest obecnie jednym z trzech polskich miast, obok Tychów i Lublina, gdzie utrzymywana jest komunikacja trolejbusowa. W ubiegłym roku obchodzone było jej 70-lecie. W 1943 r. niemieckie władze okupacyjne zdecydowały się na otwarcie linii trolejbusowej z centrum miasta do Chyloni, gdyż ze względu na niedobory paliwa, trudno było utrzymywać komunikację autobusową. Obecnie trolejbusy wykonują 26 proc. pracy eksploatacyjnej w sieci ZKM Gdynia.

Mimo planowanego w przyszłym roku uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ZKM nie ma w planie zmienić siatki połączeń trolejbusowych w mieście. Trolejbusy w dalszym ciągu łączyć będą bezpośrednio centrum Gdyni m.in. z Wielkim Kackiem, gdzie pojadą też pociągi zawierające się w projekcie PKM.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Przestrzeń

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Redakcja/inf. pras 19 czerwca 2023

Gdynia: Przez drogą energię nie będzie nowych trolejbusów

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Witold Urbanowicz 15 marca 2022

Gdynia: Nowe trolejbusy dzięki KPO? Za wcześnie na decyzje

Prawo & Finanse

Rumia myśli o trolejbusie do Gdyni. „Po 2023 r.”

Komunikacja

Gdynia z „supertrolejbusową” linią na północy miasta

Przestrzeń

Zobacz również:

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Przestrzeń

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Redakcja/inf. pras 19 czerwca 2023

Gdynia: Przez drogą energię nie będzie nowych trolejbusów

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Witold Urbanowicz 15 marca 2022

Gdynia: Nowe trolejbusy dzięki KPO? Za wcześnie na decyzje

Prawo & Finanse

Rumia myśli o trolejbusie do Gdyni. „Po 2023 r.”

Komunikacja

Gdynia z „supertrolejbusową” linią na północy miasta

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5