Na gdyńskich ulicach pojawił się nowoczesny, 12-metrowy autobus wodorowy. Pojazd będzie kursować przez najbliższy tydzień na liniach: S, 105, 125, 159 i 180.
– Trolejbusy są nieodłącznym elementem naszego miasta, dlatego z całą pewnością nadal będą obsługiwać mieszkańców – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni. – Natomiast dzisiaj wypuszczamy na trasę autobus wodorowy. To są pierwsze takie testy w Gdyni, kiedy to pojazd wodorowy będzie użytkowany w ruchu miejskim. Producent pokrywa koszty testowania tego rozwiązania w Gdyni.
Technologia wodorowa umożliwia korzystanie z zeroemisyjnego transportu publicznego. Specyfika działania jest zbliżona do pojazdów elektrycznych, z tą różnicą, że w takowych baterie należy ładować na stacjach lub w zajezdniach. Autobusy wodorowe mają ogniwa wodorowe, gdzie zachodzą reakcje chemiczne pozwalające na stałe dostarczanie energii. Tankowanie autobusu wodorowego, przy zachowaniu odpowiednich parametrów stacji, jest bardzo proste i trwa ok. 12 minut.
– W Gdyni pojawił się autobus zasilany wodorem. To pojęcie jest umowne, bo zasada i specyfika działania jest dokładnie taka sama, jak autobusu elektrycznego. Jednak różnica polega na tym, że w autobusie elektrycznym mamy baterie, z których prąd płynie do silnika i te baterie trzeba sukcesywnie ładować na pętlach albo w zajezdniach – wyjaśnia Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. – Natomiast jeżeli mówimy o autobusie wodorowym, to mamy specjalne ogniwa wodorowe produkujące prąd, który płynie do jednej baterii, a następnie trafia do silnika.
Ekologia i komfort
12-metrowy pojazd producenta Arthur Bus będzie testowo kursować przez najbliższy tydzień na liniach: S, 105, 125, 159 i 180. Autobus jest niezwykle nowoczesny, klimatyzowany i ekologiczny. Może zabrać na pokład do 79 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących.
– Technologia jest bardzo nowoczesna i efektywna. Autobus jest w pełni dostosowany do standardów obowiązujących w Gdyni. To oznacza, że jest niskopodłogowy, ma przyklęk, jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Autobus ma bardzo efektywny system kontroli klimatu, ogrzewania i klimatyzacji. Spełnia wszelkie standardy, do których mieszkańcy Gdyni są przyzwyczajeni od lat – dodaje Maciej Sylwanowicz, dyrektor sprzedaży Arthur Bus.
Pierwsze trzy autobusy dostarczone z polskiej fabryki koncernu w Lublinie trafiły do Świdnika i z powodzeniem obsługują linie w ramach aglomeracji lubelskiej. W grudniu 2025 r. kolejne trzy pojazdy zasilą flotę niemieckiego operatora Buspunkt z regionu Bremerhaven, a aż 20 autobusów zamówiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Lublinie – pojazdy te dostarczone zostaną do końca kwietnia 2026 r. W Gdyni autobus demonstracyjny eksploatowany będzie przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej sp. z o.o.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.