Solaris rozpoczyna w Gdyni testy swojego pierwszego, dwuprzegubowego pojazdu, których celem jest uzyskanie dopuszczenia do jazdy z pasażerami. 24-metrowy trolejbus jest traktowany jako pojazd ponadgabarytowy, a każdy przejazd będzie zabezpieczony za pomocą pilota.
Jak pisaliśmy, przed weekendem do Gdyni
dotarł dwuprzegubowy, 24-metrowy trolejbus Solarisa. W okresie sześciu najbliższych tygodni będzie przechodzić jazdy próbne. Jak informuje producent, prototypowy pojazd ma być bazą dla przyszłej seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych z napędem hybrydowym, elektrycznym oraz trolejbusów.
Napęd w najnowszym produkcie Solarisa stanowią dwa silniki trakcyjne, które napędzają dwie osie napędowe. Zainstalowane w pojeździe baterie będą ładowane w trakcie jazdy pod siecią trolejbusową, przy wykorzystaniu – tradycyjnego dla trolejbusów – pantografu dwupolowego. Energia zgromadzona w bateriach pozwoli na przejazdy na odcinkach poza siecią trakcyjną. Jak informuje producent, czwarta oś pojazdu jest skrętna dla ułatwienia manewrów w ruchu miejskim. Trolejbus, wyposażony w pięć par drzwi, posiada również elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.
Podczas jazd próbnych w Gdyni będą dopracowywane algorytmy sterowania m.in. czwartą osią, przegubami i systemem EBS. Sześciotygodniowe testy w nadmorskim mieście zostaną również wykorzystane do przeprowadzenia badań pojazdu przez jednostki certyfikujące w celu uzyskania dopuszczenia do ruchu z pasażerami i homologacji. – Normalnie takie testy odbywają się na zamkniętym torze, ale tutaj mamy do czynienia z trolejbusem, a trolejbusy często homologujemy właśnie w Gdyni – mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik producenta, firmy Solaris.
Polskie przepisy dopuszczają eksploatację autobusów i trolejbusów o maksymalnej długości 18,75 m. – Zgodnie z przepisami 24-metrowy pojazd nie może zostać dopuszczony do ruchu. Musieliśmy wystąpić o zgodę do GDDKiA na przejazd dla określonej kategorii dróg i typu pojazdu, jesteśmy też w kontakcie z zarządem dróg w Gdyni. Konieczne było spełnienie szeregu warunków dla pojazdu ponadgabarytowego. Przejazd będzie zabezpieczony przez tzw. pilota – mówi Mateusz Figaszewski. Pilot, poruszający się oddzielnym samochodem, odpowiada za bezpieczeństwo ruchu i ma uprawnienia do kierowania ruchem w niezbędnym zakresie do odbycia przejazdu.
Wcześniej pojawiła się informacja, że dwuprzegubowy trolejbus
jest przeznaczony dla Salzburga. Producent jednak tego nie potwierdza. – Pojazd nie jest przeznaczony dla konkretnego klienta. To faza testowa pierwszego, przedseryjnego pojazdu dwuprzegubowego. Nie zbieramy teraz zamówień. Teraz pojazd będzie jeździł w Polsce, a następnie u potencjalnie zainteresowanych przewoźników – wskazuje przedstawiciel Solarisa.