Partnerzy serwisu:
Mobilność

Gdynia: Solaris rozpoczyna testy 24-metrowego trolejbusu. Będzie jeździć z „pilotem"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Gdynia: Solaris rozpoczyna testy 24-metrowego trolejbusu. Będzie jeździć z „pilotem"
fot. Michał Podgórniak / PKT Gdynia
Solaris rozpoczyna w Gdyni testy swojego pierwszego, dwuprzegubowego pojazdu, których celem jest uzyskanie dopuszczenia do jazdy z pasażerami. 24-metrowy trolejbus jest traktowany jako pojazd ponadgabarytowy, a każdy przejazd będzie zabezpieczony za pomocą pilota.

Jak pisaliśmy, przed weekendem do Gdyni dotarł dwuprzegubowy, 24-metrowy trolejbus Solarisa. W okresie sześciu najbliższych tygodni będzie przechodzić jazdy próbne. Jak informuje producent, prototypowy pojazd ma być bazą dla przyszłej seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych z napędem hybrydowym, elektrycznym oraz trolejbusów.

Napęd w najnowszym produkcie Solarisa stanowią dwa silniki trakcyjne, które napędzają dwie osie napędowe. Zainstalowane w pojeździe baterie będą ładowane w trakcie jazdy pod siecią trolejbusową, przy wykorzystaniu – tradycyjnego dla trolejbusów – pantografu dwupolowego. Energia zgromadzona w bateriach pozwoli na przejazdy na odcinkach poza siecią trakcyjną. Jak informuje producent, czwarta oś pojazdu jest skrętna dla ułatwienia manewrów w ruchu miejskim. Trolejbus, wyposażony w pięć par drzwi, posiada również elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.

Podczas jazd próbnych w Gdyni będą dopracowywane algorytmy sterowania m.in. czwartą osią, przegubami i systemem EBS. Sześciotygodniowe testy w nadmorskim mieście zostaną również wykorzystane do przeprowadzenia badań pojazdu przez jednostki certyfikujące w celu uzyskania dopuszczenia do ruchu z pasażerami i homologacji. – Normalnie takie testy odbywają się na zamkniętym torze, ale tutaj mamy do czynienia z trolejbusem, a trolejbusy często homologujemy właśnie w Gdyni – mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik producenta, firmy Solaris.

Polskie przepisy dopuszczają eksploatację autobusów i trolejbusów o maksymalnej długości 18,75 m. – Zgodnie z przepisami 24-metrowy pojazd nie może zostać dopuszczony do ruchu. Musieliśmy wystąpić o zgodę do GDDKiA na przejazd dla określonej kategorii dróg i typu pojazdu, jesteśmy też w kontakcie z zarządem dróg w Gdyni. Konieczne było spełnienie szeregu warunków dla pojazdu ponadgabarytowego. Przejazd będzie zabezpieczony przez tzw. pilota – mówi Mateusz Figaszewski. Pilot, poruszający się oddzielnym samochodem, odpowiada za bezpieczeństwo ruchu i ma uprawnienia do kierowania ruchem w niezbędnym zakresie do odbycia przejazdu.

Wcześniej pojawiła się informacja, że dwuprzegubowy trolejbus jest przeznaczony dla Salzburga. Producent jednak tego nie potwierdza. – Pojazd nie jest przeznaczony dla konkretnego klienta. To faza testowa pierwszego, przedseryjnego pojazdu dwuprzegubowego. Nie zbieramy teraz zamówień. Teraz pojazd będzie jeździł w Polsce, a następnie u potencjalnie zainteresowanych przewoźników – wskazuje przedstawiciel Solarisa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Damian Kelman 06 marca 2025

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Komunikacja

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Damian Kelman 11 stycznia 2025

Bielsko-Biała: Znamy oferty w przetargu na 8 autobusów [AKTUALIZACJA]

Komunikacja

Zobacz również:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

MZK w Bielsku-Białej podpisuje umowę na dostawę wodorowców

Komunikacja

Piotrków Trybunalski kupi od Solarisa kolejnych 11 elektrobusów

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Damian Kelman 06 marca 2025

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Komunikacja

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Damian Kelman 11 stycznia 2025

Bielsko-Biała: Znamy oferty w przetargu na 8 autobusów [AKTUALIZACJA]

Komunikacja

Zobacz również:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

MZK w Bielsku-Białej podpisuje umowę na dostawę wodorowców

Komunikacja

Piotrków Trybunalski kupi od Solarisa kolejnych 11 elektrobusów

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij