Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, zwraca wagę w rozmowie z „Transportem Publicznym”, że otwarcie – w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – nowego peronu kolejowego na Wzgórzu Św. Maksymiliana, w istotny sposób poprawi dostępność komunikacyjną centrum miasta.
Pod koniec 2013 r. władze woj. pomorskiego poinformowały, że projekt PKM, zakładający podstawowo budowę linii kolejowej Wrzeszcz – Banino, został rozszerzony o budowę dwóch nowych przystanków na linii 201, która (na odcinku Gdynia-Kościerzyna) wpisuje się w projekt PKM (w Baninie nowa linia będzie łączyć się z linią 201). Będą to przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion (przebudowana będzie też stacja Gdańsk Osowa). Teraz pewna jest już także budowa trzeciego nowego przystanku na terenie Gdyni – na Wzgórzu Św. Maksymiliana. Porozumienie w tej sprawie podpisały niedawno władze Gdyni oraz położonego na Wzgórzu Centrum Handlowego „Riviera”. Budowa peronu, który ma być gotowy do połowy 2015 r. (tak samo jak linia Wrzeszcz-Banino), zostanie w całości sfinansowana ze środków CH Riviera.
– Przystanek ten zwiększy dostępność komunikacyjną śródmieścia Gdyni, umożliwiając zatrzymywanie się na nim pociągom PKM, co pozwali skrócić czas dojazdu do centrum miasta w szczególności mieszkańcom dzielnic południowych Gdyni, czyli Dąbrowy, Karwin, Wielkiego Kacka i Małego Kacka, a także mieszkańcom przyległej do Gdyni gminy Żukowo, którzy zdecydują się na przesiadkę z samochodu na pociąg – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Peron na Wzgórzu będzie jednokrawędziowy – zbudowany zostanie przy torze w kierunku Kościerzyny. Budowa peronu także przy torze w kierunku Gdyni wymagałaby przebudowy całego układu torowego w rejonie Wzgórza.
– Peron z przystankiem PKM zostanie usytuowany równolegle do istniejącego obecnie peronu SKM. Będzie to peron jednokrawędziowy, tzn. będą się przy nim zatrzymywać na tym samym torze naprzemiennie zarówno pociągi jadące z jak i do Gdyni Głównej – mówi Marek Stępa.
Nie wiadomo jeszcze na sto procent, czy przed Wzgórzem (patrząc od strony Kościerzyny) będzie wybudowane przejście rozjazdowe pomiędzy torami linii 201, czy jazda pociągów po torze niewłaściwym w kierunku Gdyni będzie się odbywać na całej 12-kilometrowej trasie pomiędzy stacjami Gdynia Gł. i Gdynia Wielki Kack.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.