W Gdyni do pierwszego kwartału 2022 r. powstaną 22 standardowe stacje ładowania autobusów elektrycznych i 7 szybkich ładowarek. Montażem zajmie się konsorcjum firm Ekoenergetyka-Polcka i Westa Building. Wykonawca w ramach zadania rozbuduje też bazę PKA na Pogórzu.
O przetargu informowaliśmy już w kwietniu. Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa stanowisk wolnego ładowania wraz z budową miejsc postojowych i rozbudową placu manewrowego na terenie zajezdni przy Platynowej, a także budowa stacji szybkiego ładowania na mieście. Początkowo termin składania ofert był wyznaczony na 6 maja, jednak przedłużył się do lipca br. O wyborze decydowały cena (74%), termin gwarancji i rękojmi na oferowane ładowarki (13%) i sprawność energetyczna oferowanych stacji ładowania w warunkach znamionowych (13%).
Nowa infrastruktura ładowania autobusów elektrycznych powstanie w Gdyni w podziale na dwie części. Pierwsze z nich będzie kosztować 5,040 mln zł, a druga 7,494 mln zł. Przetarg rozstrzygnęło w lipcu gdyński Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, a umowę z konsorcjum firm Ekoenergetyka-Polcka i Westa Building podpisano 13 sierpnia 2020 r.
Wykonawca ma odpowiednio 17 i 18 miesięcy od podpisania umowy na zrealizowanie zadania. W Gdyni powstaną ładowarki dla autobusów elektrycznych, które umożliwią nowoczesnym, zeroemisyjnym pojazdom kursowanie w takich dzielnicach, jak np. Obłuże, Oksywie czy Witomino. Elektrobusy zastąpią tradycyjne, spalinowe autobusy na już funkcjonujących liniach.
22 standardowe stacje ładowania powstaną na terenie istniejącej bazy Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej przy ul. Platynowej na Pogórzu. To tzw. punkty wolnego ładowania plug-in. To nie koniec zmian na terenie zajezdni - przebudowany zostanie też plac manewrowy, powstaną nowe miejsca postojowe, a pracownicy przejdą szkolenia niezbędne do obsługi nowego sprzętu.
W ramach inwestycji w Gdyni pojawi się też 7 szybkich ładowarek - stacji pantografowych szybkiego ładowania. Zostaną ulokowane na pętlach i przystankach końcowych, gdzie elektryczne pojazdy przy okazji postoju będą mogły szybko naładować baterie. Pozwolą na wykorzystanie zeroemisyjnego taboru na trasach biegnących do pętli przy Domu Marynarza, Dworca Morskiego (Muzeum Emigracji), ul. Godebskiego na Oksywiu, pętli na Witominie-Leśniczówce i Placu Kaszubskiego.