Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Gdynia: Nowe trolejbusy dzięki KPO? Za wcześnie na decyzje

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2021-05-20 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdynia: Nowe trolejbusy dzięki KPO? Za wcześnie na decyzje
fot. PKT Gdynia
Władze Gdyni nie wiedzą jeszcze, czy będą ubiegać się o środki z unijnego Funduszu Odbudowy na inwestycje w trolejbusy. Decyzje w tej sprawie, według wiceprezydent miasta, będzie można podejmować dopiero po ogłoszeniu konkursów. Niezależnie od tego miasto intensywnie rozwija w ostatnich latach bezemisyjne środki transportu – zarówno trolejbusy, jak i autobusy elektryczne.

– Wizją rozwoju komunikacji miejskiej w Gdyni jest dalsza, sukcesywna rozbudowa połączeń trolejbusowych, z wykorzystaniem napędu pomocniczego oraz wprowadzanie do ruchu autobusów elektrycznych – deklaruje wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki Katarzyna Gruszecka-Spychała. Zastrzega jednak, że konkretne przedsięwzięcia i kolejność ich realizacji będą zależeć od szczegółowych warunków konkursów, których jeszcze nie ogłoszono. – Miasto i operatorzy są przygotowani do składania wniosków, ale zdecydowanie za wcześnie na razie na ujawnianie szczegółów – twierdzi nasza rozmówczyni.

Co najmniej 24 nowych autobusów elektrycznych

Finansowanie inwestycji trolejbusowych jest jednak trudniejsze, niż choćby zakup autobusów elektrycznych. – Nie w każdym programie można było aplikować o środki na trolejbusy, w przypadku których znaczną część wydatków pochłania niezbędna infrastruktura – wyjaśnia Gruszecka-Spychała. Limit wydatków kwalifikowanych na infrastrukturę w działaniu 6.1. (Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach) w ramach POIiŚ został tymczasem ustalony na maksymalnie 10% wszystkich wydatków kwalifikowanych w konkursie. Władze Gdyni przeprowadziły więc analizę wielokryterialną możliwości i barier elektryfikacji poszczególnych linii autobusowych.

W jej efekcie powstał niezależny od planów rozwoju komunikacji trolejbusowej i modernizacji jej taboru scenariusz wprowadzania pojazdów zeroemisyjnych do obsługi linii gdyńskiej komunikacji miejskiej. – Aktualnie na etapie produkcji są 24 elektrobusy zakupione w ramach tego programu: 16 standardowych i 8 przegubowych wraz z systemem ładowania, w tym ładowania szybkiego na pętlach poprzez pantografy. Projekt realizuje PKA sp. z o. o. w Gdyni – informuje wiceprezydent.

W styczniu bieżącego roku inny gdyński operator komunalny – PKM – złożył do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”. Przewoźnik ubiega się o dofinansowanie zakupu 12 przegubowych autobusów elektrycznych i na budowę infrastruktury ładowania. – Z tego samego programu operator trolejbusowy – PKT sp. z o. o. w Gdyni – aplikuje o zakup 7 trolejbusów przegubowych – dodaje Gruszecka-Spychała.

Trolejbusy – jeden z priorytetów strategicznych

Uchwalony w 2014 r. plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Gdyni zakłada planowanie sieci połączeń w sposób maksymalnie ograniczający emisję zanieczyszczeń. Środkiem do tego celu ma być rozwój trakcji elektrycznej – przede wszystkim komunikacji trolejbusowej i kolei miejskiej, ale także autobusów elektrycznych. – Plan transportowy zakłada, że „w okresie planowania utrzymane zostaną wszystkie obecnie eksploatowane trasy trolejbusowe. Ewentualny rozwój sieci trolejbusowej wyznaczy postęp techniczny, w szczególności w zakresie taboru” – cytuje dokument nasza rozmówczyni.

Władze miasta przywiązują szczególną wagę do wyposażania trolejbusów w pomocniczy napęd bateryjny. Pozwala on zwiększać elastyczność trolejbusów w ruchu drogowym, dając im nowe możliwości rozwoju i ekspansji przestrzennej do osiedli nieobjętych siecią trolejbusową.

– Powyższe treści ukierunkowują działania inwestycyjne na rozwój pojazdów elektrycznych. Gmina Miasta Gdyni oraz komunalni operatorzy komunikacji miejskiej, systematycznie pozyskują środki zewnętrzne na inwestycje w tabor zeroemisyjny. W ciągu ostatnich 3 lat, za sprawą różnych projektów, zakupiono 36 fabrycznie nowych trolejbusów, w tym 16 przegubowych i 6 o podwójnej homologacji – trolejbusowej i elektrobusowej, a w 21 trolejbusach wymieniono zasobniki energii na nowe – wylicza wiceprezydent Gdyni.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rumia myśli o trolejbusie do Gdyni. „Po 2023 r.”

Komunikacja

Rumia myśli o trolejbusie do Gdyni. „Po 2023 r.”

Kasper Fiszer 15 września 2020

Gdynia z „supertrolejbusową” linią na północy miasta

Przestrzeń

Gdynia z „supertrolejbusową” linią na północy miasta

Marcin Gromadzki 02 września 2020

Gdynia: Od września trolejbusem do północnych dzielnic

Komunikacja

Gdynia: Od września trolejbusem do północnych dzielnic

Redakcja 25 sierpnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5