Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Gdynia: Nowe trolejbusy dzięki KPO? Za wcześnie na decyzje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Gdynia: Nowe trolejbusy dzięki KPO? Za wcześnie na decyzje
fot. PKT Gdynia
Władze Gdyni nie wiedzą jeszcze, czy będą ubiegać się o środki z unijnego Funduszu Odbudowy na inwestycje w trolejbusy. Decyzje w tej sprawie, według wiceprezydent miasta, będzie można podejmować dopiero po ogłoszeniu konkursów. Niezależnie od tego miasto intensywnie rozwija w ostatnich latach bezemisyjne środki transportu – zarówno trolejbusy, jak i autobusy elektryczne.

– Wizją rozwoju komunikacji miejskiej w Gdyni jest dalsza, sukcesywna rozbudowa połączeń trolejbusowych, z wykorzystaniem napędu pomocniczego oraz wprowadzanie do ruchu autobusów elektrycznych – deklaruje wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki Katarzyna Gruszecka-Spychała. Zastrzega jednak, że konkretne przedsięwzięcia i kolejność ich realizacji będą zależeć od szczegółowych warunków konkursów, których jeszcze nie ogłoszono. – Miasto i operatorzy są przygotowani do składania wniosków, ale zdecydowanie za wcześnie na razie na ujawnianie szczegółów – twierdzi nasza rozmówczyni.

Co najmniej 24 nowych autobusów elektrycznych

Finansowanie inwestycji trolejbusowych jest jednak trudniejsze, niż choćby zakup autobusów elektrycznych. – Nie w każdym programie można było aplikować o środki na trolejbusy, w przypadku których znaczną część wydatków pochłania niezbędna infrastruktura – wyjaśnia Gruszecka-Spychała. Limit wydatków kwalifikowanych na infrastrukturę w działaniu 6.1. (Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach) w ramach POIiŚ został tymczasem ustalony na maksymalnie 10% wszystkich wydatków kwalifikowanych w konkursie. Władze Gdyni przeprowadziły więc analizę wielokryterialną możliwości i barier elektryfikacji poszczególnych linii autobusowych.

W jej efekcie powstał niezależny od planów rozwoju komunikacji trolejbusowej i modernizacji jej taboru scenariusz wprowadzania pojazdów zeroemisyjnych do obsługi linii gdyńskiej komunikacji miejskiej. – Aktualnie na etapie produkcji są 24 elektrobusy zakupione w ramach tego programu: 16 standardowych i 8 przegubowych wraz z systemem ładowania, w tym ładowania szybkiego na pętlach poprzez pantografy. Projekt realizuje PKA sp. z o. o. w Gdyni – informuje wiceprezydent.

W styczniu bieżącego roku inny gdyński operator komunalny – PKM – złożył do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”. Przewoźnik ubiega się o dofinansowanie zakupu 12 przegubowych autobusów elektrycznych i na budowę infrastruktury ładowania. – Z tego samego programu operator trolejbusowy – PKT sp. z o. o. w Gdyni – aplikuje o zakup 7 trolejbusów przegubowych – dodaje Gruszecka-Spychała.

Trolejbusy – jeden z priorytetów strategicznych

Uchwalony w 2014 r. plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Gdyni zakłada planowanie sieci połączeń w sposób maksymalnie ograniczający emisję zanieczyszczeń. Środkiem do tego celu ma być rozwój trakcji elektrycznej – przede wszystkim komunikacji trolejbusowej i kolei miejskiej, ale także autobusów elektrycznych. – Plan transportowy zakłada, że „w okresie planowania utrzymane zostaną wszystkie obecnie eksploatowane trasy trolejbusowe. Ewentualny rozwój sieci trolejbusowej wyznaczy postęp techniczny, w szczególności w zakresie taboru” – cytuje dokument nasza rozmówczyni.

Władze miasta przywiązują szczególną wagę do wyposażania trolejbusów w pomocniczy napęd bateryjny. Pozwala on zwiększać elastyczność trolejbusów w ruchu drogowym, dając im nowe możliwości rozwoju i ekspansji przestrzennej do osiedli nieobjętych siecią trolejbusową.

– Powyższe treści ukierunkowują działania inwestycyjne na rozwój pojazdów elektrycznych. Gmina Miasta Gdyni oraz komunalni operatorzy komunikacji miejskiej, systematycznie pozyskują środki zewnętrzne na inwestycje w tabor zeroemisyjny. W ciągu ostatnich 3 lat, za sprawą różnych projektów, zakupiono 36 fabrycznie nowych trolejbusów, w tym 16 przegubowych i 6 o podwójnej homologacji – trolejbusowej i elektrobusowej, a w 21 trolejbusach wymieniono zasobniki energii na nowe – wylicza wiceprezydent Gdyni.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Solaris dostarczy Gdyni więcej trolejbusów

Komunikacja

Solaris dostarczy Gdyni więcej trolejbusów

Przemysław Farsewicz 16 maja 2025

Gdynia na kolejnych trolejbusowych zakupach

Komunikacja

Gdynia na kolejnych trolejbusowych zakupach

Przemysław Farsewicz 07 lutego 2025

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Przestrzeń

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Redakcja/inf. pras 19 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Solaris dostarczy Gdyni więcej trolejbusów

Komunikacja

Solaris dostarczy Gdyni więcej trolejbusów

Przemysław Farsewicz 16 maja 2025

Gdynia na kolejnych trolejbusowych zakupach

Komunikacja

Gdynia na kolejnych trolejbusowych zakupach

Przemysław Farsewicz 07 lutego 2025

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Przestrzeń

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Redakcja/inf. pras 19 czerwca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij