ZKM Gdynia planuje w najbliższych latach znaczący wzrost udziału trolejbusów w obsłudze komunikacyjnej miasta. Już w tym roku pojawią się linie trolejbusowe na odcinkach pozbawionych sieci.
31 marca Komisja Europejska rozdała
prestiżowe nagrody „Regio Star”, przyznawane innowacyjnym projektom regionalnym. Wśród nagrodzonych znalazły się gdyńskie trolejbusy, które zostały docenione za ekologiczny system transportu trolejbusowego. Konkretnie rzecz biorąc – doceniono projekt „Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta”, który realizowany był w latach 2010-13. W jego ramach zakupiono 28 nowych pojazdów (posiadających baterie umożliwiające jazdę bez dostępu do sieci), przebudowano sieć trakcyjną w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie wraz z pętlą trolejbusową przy ul. Reja (w sumie na odcinku ok. 10 km), zbudowano 4 i przebudowano 5 istniejących podstacji trakcyjnych, a także wybudowano centrum zdalnego sterowania infrastrukturą zasilającą trakcję.
Trolejbusem pod „Dar Pomorza”Trolejbusy funkcjonują obecnie tylko w trzech polskich miastach: Gdyni (i Sopocie), Lublinie oraz Tychach. Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia, wylicza w rozmowie z „Transportem Publicznym” zalety komunikacji trolejbusowej. – Atrakcyjność ekologiczna trolejbusów to nie tylko brak emisji spalin, ale i o wiele niższy poziom emitowanego hałasu. Mający obecnie miejsce postęp techniczny powoduje, że coraz dłuższe odcinki tras trolejbusy mogą pokonywać bez sieci trakcyjnej, wykorzystując drugi napęd: bateryjny – mówi Gromadzki.
Jak dodaje rzecznik ZKM, już latem w Gdyni pojawią się pierwsze linie trolejbusowe kursujące częściowo na bateriach. Latem 2014 r. trolejbusy wjadą na Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła, czyli pojawią się na jednym z najpopularniejszych ciągów turystycznych Gdyni, przy którym cumują m.in. „Dar Pomorza” i „Błyskawica”, a także statki Żeglugi Gdańskiej. W drugiej kolejności, trolejbusy mają dojechać „na bateriach” do osiedli Fikakowo i Demptowo oraz do Ergo Areny – hali sportowej zlokalizowanej na granicy Sopotu i Gdańska.
Jelitkowo: przesiadka do tramwaju?Pomysł uruchomienia linii trolejbusowej do Ergo Areny popierają władze tak Sopotu, jak i Gdańska. W mediach pojawiają się zresztą już koncepcje, by linię tę przedłużyć przez Żabiankę do Jelitkowa i skomunikować z gdańską siecią tramwajową.
– Możliwość doładowywania baterii podczas pracy pod siecią będzie mogła stanowić istotną przewagę trolejbusów w stosunku do zwykłych elektrobusów. Przewidujemy, że przez najbliższe 10 lat utrzymane zostaną wszystkie obecnie eksploatowane trasy trolejbusowe. Ewentualny rozwój sieci trolejbusowej wyznaczy postęp techniczny, w szczególności w zakresie taboru. Mający obecnie miejsce rozwój technologii napędów elektrycznych pozwala na założenie, że bateryjny napęd elektryczny już niedługo stanie się drugim napędem, nadając trolejbusom cechy „elektrobusu” i tym samym zwiększając ich elastyczność w ruchu drogowym. Stworzy to dla nich nowe możliwości rozwoju i ekspansji przestrzennej do osiedli nieobjętych siecią trolejbusową – dodaje Marcin Gromadzki.
W dalszej kolejności, uruchomienie trolejbusów „na bateriach” ZKM planuje na obszarze tzw. Gdyni-Zachód, obejmującego m.in. osiedla Chwarzno, Dąbrowa i Wiczlino. – Jest to jeden z dwóch najważniejszych terenów rozwojowych Gdyni, stanowiący 20% jej obszaru. Niezależnie od przewidywanego rozwoju transportu kolejowego na tym obszarze, czyli rozwojowi projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, zapewnienie właściwej dostępności komunikacyjnej tej części miasta wymagać będzie wprowadzenia do niej komunikacji drogowej. Postęp techniczny w zakresie napędów elektrycznych pozwala na planowanie obsługi Gdyni-Zachód m.in. nowoczesnymi trolejbusami, pokonującymi część nowych tras na bateriach – mówi Marcin Gromadzki.
Ile są w stanie wytrzymać baterie?Niedawno na terenie Gdyni przeprowadzono „próbę wytrzymałości” baterii trolejbusów. Bez podłączenia się do sieci udało się przejechać ponad 10 km – jednak bez zatrzymywania, otwierania drzwi oraz bez uruchomionej klimatyzacji, co zmniejszyło wyczerpywanie się baterii. Nie ulega jednak wątpliwości, że wytyczenie w tym momencie trasy gdyńskich trolejbusów „na bateriach” co najmniej po 3-4 km w jedną stronę wydaje się być jak najbardziej realne.
Obecnie w Gdyni funkcjonuje 12 stałych i 1 sezonowa linii trolejbusowych. Udział transportu trolejbusowego w całym transporcie miejskim w Gdyni to ok. 25%.