Partner serwisu
Przestrzeń

Gdynia. Co z dalszą częścią buspasa po ul. Wiśniewskiego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Gdynia. Co z dalszą częścią buspasa po ul. Wiśniewskiego
fot. UM w Gdyni/M. Mielewski
Gdynia prowadzi przetarg na zaprojektowanie drugiej części buspasa na ul. Wiśniewskiego. Plany przewidują stworzenie pasa o zmiennym kierunku jazdy dla komunikacji miejskiej. Architekci pochylą się także nad zaprojektowaniem nowego wiaduktu drogowego nad torami. Piesi i rowerzyści mają skorzystać natomiast z obiektów zabytkowych. Właśnie poznaliśmy oferty od zainteresowanych firm projektowych.

W planach Gdyni jest budowa buspasa o zmiennym kierunku jazdy na ul. Wiśniewskiego. Pas biegłby z placu Konstytucji przy dworcu kolejowym aż do skrzyżowania z ulicą Energetyków. Dalej połączyłby się z dotychczasowym wydzielonym pasem dla autobusów, który prowadzi do ul. Kwiatkowskiego. Ze względu na wcześniejsze trzy nieudane próby znalezienia wykonawcy w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, miasto postanowiło etapować inwestycję. Wyodrębniono dwa odcinki. Trwają już prace projektowe dla budowy buspasa na odcinku od ul. Energetyków do ul. Adamskiego (okolice stacji paliw Shell). Teraz miasto ogłosiło przetarg dla zaprojektowania drugiej części inwestycji – od ul. Adamskiego do placu Konstytucji przy dworcu kolejowym.

Zamawiający na sfinansowanie zamówienia przygotował 1,3 mln zł brutto. Do miasta spłynęły jedynie dwie oferty. Firma Znak Gdańsk zaproponowała sporządzenie dokumentacji za 1,17 mln zł. Druga oferta od firmy M3M z Gdańska wyceniła natomiast prace na 3,13 mln zł. Wybór pracowni poprzedzi analiza ceny (60 proc.) oraz kwalifikacji i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (40 proc.). Na opracowanie dokumentacji określono 66 tygodni, co daje prawie 16 miesięcy. Zamawiający dał sobie ponadto możliwość zlecenia prac podobnych. Tę część miasto wyceniło ma 1,57 mln zł.

W planach buspas o zmiennym kierunku ruchu

Firma projektowa opracuje dokumentację projektowo-kosztorysową, wykona prace geodezyjne oraz będzie sprawować nadzór autorski nad realizacją inwestycji. Do zadań pracowni będzie należało także pozyskanie kompletu uzgodnień, opinii i decyzji niezbędnych do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Zamawiający przystał na wariant drugi z załączonej do przetargu koncepcji. Co oznacza, że w planach jest powstanie buspasa na ul. Janka Wiśniewskiego o zmiennym kierunku ruchu, obowiązującym w ściśle określonych przedziałach czasowych. Będzie on wyznaczony jako dodatkowy pas pomiędzy pasami ruchu ogólnego. Jak wskazano w opracowaniu, realizacja tego wariantu pozwoli uniknąć zajęcia terenów kolejowych.

Przekrój jezdni poszerzony zostanie do 3 pasów ruchu. W przekroju jezdni zaprojektowane zostaną dwa pasy dla ruchu ogólnego szerokości 3,00m, buspas jako pas wyznaczony na środku jezdni o szerokości 3,50 - 4,00 m, drogę rowerową szerokości 2,0m i chodnik szerokości 1,50m po stronie południowej. Buspas rozpocznie się dokładnie za obiektem mostowym nad torami przy węźle Ofiar Grudnia 70 (jeszcze na odcinku dwujezdniowym), na wysokości istniejącego przejścia dla pieszych, a zakończy przebieg przed przystankiem „Gdynia Dworzec Główny PKP 02”.

Budowa buspasa będzie się wiązała z koniecznością przebudowy oświetlenia ulicznego, przebudową sieci kanalizacji deszczowej oraz kolidujących sieci uzbrojenia terenu ze względu na rozbudowę jezdni. Przeniesionych zostanie także sześć słupów trolejbusowych.

Lustrzany wiadukt drogowy

W ramach zamówienia wykonawca dokumentacji ma także przygotować projekt dla nowego wiaduktu drogowego nad torami. Obiekt ma być podobny do wiaduktu, który powstał w 2008 roku w ciągu północnej jezdni ul. Janka Wiśniewskiego. Zaplanowano na wiadukcie jezdnię o szerokości co najmniej 10,5 metra z dwoma pasami ruchu oraz buspasem przy wschodniej krawędzi traktu ze względu na fakt, że będzie on dwukierunkowy zależnie od pory dnia. Ruch pieszych i rowerzystów ma być prowadzony po dwóch wiaduktach historycznych, przez które przechodzi dotychczasowa jezdnia południowa ul. Wiśniewskiego. Nowy obiekt ma być wykonany metodą nasuwową, aby ograniczyć i skrócić prowadzenie prac na terenie kolejowym. Zaprojektowany ma zostać także cały układ drogowy, który zapewni prawidłowe dowiązanie nowego obiektu.

Projekt przewiduje utworzenie dwukierunkowej drogi dla rowerów wzdłuż ul. Wiśniewskiego. Zamawiający wskazuje także potrzebę zaprojektowania najazdów rowerowych do obecnej kładki nad przystankiem SKM Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski. Wjazdy rowerowe miałyby znaleźć się po obu stronach kładki. Obiekt dla rowerzystów ma być niezależną konstrukcją od konstrukcji kładki pieszej. Rozwiązanie ma umożliwić dotarcie rowerem na ul. Morską.

Przebudowę przejdzie też plac przed dworcem

Warto dodać, że miasto przymierza się także do przebudowy samego placu Konstytucji przed dworcem kolejowym. W połowie grudnia poznaliśmy oferty od firm chcących zaprojektować inwestycję. W drugim podejściu miasto przygotowało prawie 700 tys. zł na zamówienie. Urzędnicy zdecydowali się dołożyć środków, dzięki czemu udało się udzielić zamówienia firmie Green Cities Infrastructure z Gdańska, która zaoferowała wykonanie prac za 921 tys. zł.

W ramach planowanej w przyszłości inwestycji powstać ma inna organizacja ruchu, a sam plac ma być miejscem bardziej przyjaznym pieszym i użytkownikom komunikacji publicznej. Projekt ma objąć przebudowę pl. Konstytucji wraz z wlotami przyległych ulic: Dworcowej, Janka Wiśniewskiego i Jana z Kolna. Ważnym aspektem przebudowy będzie integracja przystanków transportu zbiorowego, które obecnie są mocno rozproszone. Koncepcja zakłada również przeniesienie stanowisk odstawczych dla autobusów i trolejbusów, oczekujących na rozpoczęcie kursu - z głównej części placu na jego obrzeża za obecną dyspozytornię oraz wprowadzenie dużej ilości zieleni na całym obszarze, szczególnie drzew i powiększenie przestrzeni dla pieszych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk z ofertami na przejście naziemne na granicy Wrzeszcza i Zaspy

Przestrzeń

Gdańsk z ofertami na przejście naziemne na granicy Wrzeszcza i Zaspy

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska 05 marca 2024

Aglomeracja łódzka: Samorządy obiecują nową drogę rowerową

Przestrzeń

Łódzkie: 4 mln zł na parki i skwery

Przestrzeń

Łódzkie: 4 mln zł na parki i skwery

Kasper Fiszer 07 marca 2024

Gdynia przywraca zawieszone połączenia. Wraca ważna linia trolejbusowa

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Gdańsk z ofertami na przejście naziemne na granicy Wrzeszcza i Zaspy

Przestrzeń

Gdańsk z ofertami na przejście naziemne na granicy Wrzeszcza i Zaspy

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska 05 marca 2024

Aglomeracja łódzka: Samorządy obiecują nową drogę rowerową

Przestrzeń

Łódzkie: 4 mln zł na parki i skwery

Przestrzeń

Łódzkie: 4 mln zł na parki i skwery

Kasper Fiszer 07 marca 2024

Gdynia przywraca zawieszone połączenia. Wraca ważna linia trolejbusowa

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5