ZTM Gdańsk otrzymało trzy oferty na modernizację torowiska tramwajowego od Opery Bałtyckiej do skrzyżowania Hallera i Klinicznej. Powstanie tu wspólny, tramwajowo-autobusowy wydzielony pas dla komunikacji publicznej. Projektowane rozwiązania są tymczasowe – docelowo tramwaje pojadą tutaj inaczej.
Gdańska spółka otworzyła oferty w przetargu na
opracowanie projektu modernizacji torowiska tramwajowego w alei Hallera na skrzyżowaniu Hallera i Zwycięstwa, a także na odcinku od Zwycięstwa do ulicy Klinicznej. Do zadań projektanta będzie wykonanie projektu budowlanego oraz wykonawczego wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych.
Dwie oferty poza budżetemTrzy oferty wpłynęły w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy torowiska na al. Hallera. Prace projektowe mają potrwać około 1,5 roku od daty podpisania umowy.
Projekt uwzględni przebudowę torowiska oraz jezdni na odcinku od Opery Bałtyckiej do ul. Klinicznej. Ponadto projektant ma przewidzieć przebudowę chodnika po zachodniej stronie al. Hallera. Oprócz samego torowiska, którego stan nie jest zadowalający, w zakresie projektu znajdzie się również przebudowa kanalizacji deszczowej i wymiana nawierzchni.
Otwarcie ofert w postępowaniu odbyło się w poniedziałek, 19 maja. Budżet założony na projekt oszacowano na 1 890 000 zł. Do ZTMu wpłynęły trzy oferty, w tym dwie znacząco przekraczające budżet spółki, które –
jak mówi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska na swojej stronie – obecnie analizowane pod względem formalno-prawnym:
- Highway Sp. z o. o. – 1 830 240 zł
- Progreg Sp. z o. o. – 2 066 400 zł
- Green Cities Infrastructure Sp. z o. o. – 2 066 400 zł
Dokumentacja ma być przygotowana z możliwością etapowania inwestycji. Pozyskanie dokumentacji projektowej wraz z uzgodnieniami potrwa około 1,5 roku od daty podpisania umowy.
Specyfikacja zamówieniaW opisie zamówienia czytamy, że zamawiający uzyskał opinie m.in. od Gdańskich Autobusów i Tramwajów a także od ZTM Gdańsk w zakresie szczegółowych rozwiązań dla projektowanego torowiska, choć wykonawca ma je traktować “poglądowo” i ma wystąpić o wytyczne techniczne do poszczególnych opiniujących.
W wytycznych przekazanych przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapisano, że torowisko ma zostać wykonane w technologii bezpodsypkowej z zabudową betonową, która umożliwi łatwe wykonywanie prac remontowych w czasie weekendowych zamknięć torowych. Wykonawca ma zaprojektować podtorowe tłumienie drgań powodowanych przez tramwaje w celu ochrony budynków, przede wszystkim Opery Bałtyckiej.
Torowisko ma zostać zaprojektowane jako wydzielone od ruchu samochodowego, będąc wspólnym pasem dla autobusów i tramwajów. ZTM Gdańsk chce, aby autobusy wjeżdżające na aleję Zwycięstwa nie powodowały strat czasowych kursujących tu tramwajów. Organizator podaje kilka możliwości osiągnięcia takiego stanu rzeczy, a więc dopuszczenie wjazdu autobusów z PAT prosto na skrzyżowanie, wjazd autobusów na lewoskręt a następnie na skrzyżowanie lub też poprzez zastosowanie śluzy autobusowej. Projekt ma dotyczyć także przebudowy sieci trakcyjnej.
Jednocześnie ZTM zaznacza, że przyjęte rozwiązanie będzie tymczasowe, bowiem docelowo trasa tramwajowa ma zostać przeniesiona z ulicy Hallera na tzw. Nową Hallera, umożliwiając dogodne skomunikowanie ruchu tramwajowego i kolejowego w obrębie przystanku Gdańsk Politechnika.
Na wykonanie całości zamówienia przewidziano 70 tygodni od momentu zawarcia umowy.