Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Gdańsk zapowiada zakupy elektrobusów i koniec diesla

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Rösler

Data publikacji:
2022-01-31 17:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdańsk zapowiada zakupy elektrobusów i koniec diesla
fot. Grzegorz Mehring / gdansk.pl
Gdańsk chce zakupić prawie 40 autobusów elektrycznych, by modernizować swoją flotę i nie kupować już pojazdów z silnikiem Diesla. Miasto zapowiedziało dziś, iż wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na 18 elektrobusów, a zakup kolejnych zależy od dofinansowania z programów Polski Ład oraz Zielony Transport Publiczny.

Dzisiaj odbyła się konferencja prasowa, na której władze Gdańska zapowiedziały koniec inwestowania w autobusy napędzane silnikiem Diesla. Miasto chce się skupić na pojazdach nisko oraz zeroemisyjnych. Jeśli plan się powiedzie, w stolica Pomorza pojawi się łącznie 40 autobusów elektrycznych, łącznie z 3 Karsanami Mini, na których zakup podpisano już umowę kilka miesięcy temu. W zakupach mają pomóc drugie edycje programów centralnych, a więc Polskiego Ładu oraz Zielonego Transportu Publicznego.

Koniec z autobusami spalinowymi

– Nie będziemy więcej kupować autobusów spalinowych emitujących CO2 – zapowiedziała podczas dzisiejszej konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Pewien etap w historii gdańskiej komunikacji publicznej powoli dobiega końca. W gronie moich współpracowników podjęliśmy decyzję, że od dzisiaj nie kupujemy autobusów, które będą zasilane w sposób nieekologiczny. W sposób, który będzie powodował duże straty dla środowiska. Myślimy nie tylko o nas samych, ale również o tych, co przyjdą po nas i o tym w jakim mieście, w jakim kraju i na jakiej planecie chcemy żyć – dodała.

21 pewniaków i 5 niepewnych pojazdów

W pierwszej kolejności do miasta przyjadą 3 minibusy od firmy Karsan. Ponadto Gdańskie Autobusy i Tramwaje mają wkrótce rozpisać przetarg na 18 elektrobusów, z czego 8 z nich to autobusy przegubowe. Zakup tych pojazdów jest pewny, a reszta zapowiadanych planów, jest zależna od decyzji na szczeblu centralnym.

Gdańsk złożył aplikację do drugiego naboru Zielonego Transportu Publicznego. W ramach wniosku miasto będzie chciało pozyskać środki na 5 autobusów elektrycznych. Procedowanie wniosków aktualnie trwa.

Pojazdy z Polskiego Ładu

Ostatnią częścią planowanych zakupów jest wniosek złożony do drugiej edycji Polskiego Ładu. W ramach wniosku, którego wartość to 30 milionów złotych, Gdańsk chce zakupić 14 elektrobusów. Całkowita wartość projektu to około 35 milionów złotych. Wiemy, że miasto będzie chciało kupić pojazdy w dwóch modelach, krótkim, a także długim - przegubowym.

– Zakup obejmować będzie zakup dwóch rodzajów autobusów miejskich, standardowych, niskopodłogowych (tzw. MAXI) oraz autobusów miejskich wielkopojemnych, niskopodłogowych, przegubowych (tzw. MEGA). Dla pojazdów MAXI długość całkowita powinna wynosić do 13,50 metra, a całkowita liczba miejsc dla pasażerów to co najmniej 78, w tym 25 miejsc siedzących oraz 3 wyjścia z dwuskrzydłowymi drzwiami - to jest układ (2-2-2). Dla pojazdów MEGA odpowiednie parametry długości to do 18,75 metrów, a całkowita liczba miejsc dla pasażerów to nie mniej niż 108, w tym 38 miejsc siedzących oraz 4 wyjścia z dwuskrzydłowymi drzwiami - to jest układ (2-2-2-2) – informuje nas Jędrzej Sieliwończyk, z Referatu Prasowego Miasta Gdańska.

Co ciekawe, w ramach projektu mają zostać zakupione tylko autobusy, bez ładowarek. Jak informuje Sieliwończyk, infrastruktura do ładowania będzie przedmiotem osobnego postępowania, którym zajmie się spółka GAiT.

– W zależności od wielkości pojazdu skierowane mają być zarówno do obsługi dolnego jak i górnego tarasu miasta. Trasy będą uzależnione​ od realnego zasięgu zakupionych pojazdów ze względu na pojemność instalowanych baterii. Planujemy, że wersja przegubowa pozwoli wycofać z eksploatacji niektóre najbardziej wysłużone autobusy przegubowe zasilane olejem napędowym – kończy urzędnik.

Gdańsk myśli też o wodorze

Na konferencji został także poruszony temat autobusów wodorowych.

– O tej technologii także myślimy, analizujemy rynek, który jest dość skomplikowany. Z jednej strony to kwestia pojazdów, które są droższe niż pojazdy elektryczne. Z drugiej strony to dostępność paliwa wodorowego – tłumaczy Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Świdnica: Trzy oferty na dostawy elektrobusów

Komunikacja

Świdnica: Trzy oferty na dostawy elektrobusów

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2022

Ostrowiec Świętokrzyski wybrał dostawcę elektrobusów

Komunikacja

Ostrowiec Świętokrzyski wybrał dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 27 stycznia 2022

Toruń kupuje kolejne elektrobusy

Komunikacja

Toruń kupuje kolejne elektrobusy

Witold Urbanowicz 26 stycznia 2022

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5