W poniedziałek, 16 czerwca, Miasto Gdańsk ogłosiło rozpoczęcie pierwszego etapu przetargu na realizację jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat- nowej trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz (GPW). Roboty miałyby ruszyć w 1 kwartale 2026 roku. Przejazd z Piecek Migowa do Wrzeszcza będzie zajmował 12 minut. Tramwaje w godzinach szczytu mają jeździć co 5 minut i przewozić 2500 pasażerów na godzinę.
Wartość całkowita projektu to ponad 801 mln zł. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko) w wysokości ponad 259 mln zł – to ponad 32 procent wartości całego przedsięwzięcia. Oficjalne podpisanie umowy o dofinansowanie zaplanowano na lipiec 2025 roku w Warszawie.
– To kolejna kluczowa i historyczna inwestycja dla Gdańska: budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Prace nad tym projektem prowadzimy od wielu lat, a dziś ogłaszamy pierwszy etap przetargu. Będzie on dwuetapowy, by z większym prawdopodobieństwem wybrać rzetelnego wykonawcę – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – To inwestycja, która realnie wpłynie na życie nawet 200 tysięcy mieszkanek i mieszkańców naszego miasta. Umożliwi szybkie i wygodne połączenie południowych dzielnic z Wrzeszczem, z pominięciem Śródmieścia. Dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości 32 procent całkowitej wartości projektu, czyli blisko 260 milionów złotych, możemy realizować kompleksowe przedsięwzięcie – obejmujące nie tylko linię tramwajową, ale również przebudowę dróg, chodników i tras rowerowych. Jesienią zaprosimy mieszkanki i mieszkańców na konsultacje społeczne, by wspólnie omówić organizację budowy, która potrwa około trzech lat – zapowiada prezydent Gdańska.
Dwustopniowy przetarg – startuje etap kwalifikacji
Przetarg prowadzony jest w formule dwuetapowej. 16 czerwca rusza pierwszy etap, czyli kwalifikacja wykonawców, który potrwa co najmniej 60 dni. W drugim etapie zakwalifikowane firmy złożą szczegółowe oferty, które oceniane będą m.in. pod kątem doświadczenia w różnych branżach.
– W pierwszym etapie ocenimy wnioski złożone przez wykonawców na podstawie określonych kryteriów, tak, by do drugiego etapu zakwalifikowali się wyłącznie ci, którzy spełniają nasze wymagania. Na drugim etapie wykonawcy będą pracować już tylko na bazie gotowej dokumentacji projektowej. Dzięki temu ograniczymy liczbę zapytań i przyspieszymy cały proces. Zakończenie pierwszego etapu planujemy na koniec sierpnia, a podpisanie umowy z wykonawcą na grudzień 2025 roku, oczywiście pod warunkiem sprawnego przebiegu procedury – zaznaczył Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Tory tramwajowe, trasa rowerowa, przebudowa dróg, tunel
Planowana inwestycja obejmuje: budowę 3,75 km nowej linii tramwajowej oraz modernizację 0,6 km istniejącej linii, 7 nowych przystanków, w tym jeden węzeł przesiadkowy autobusowo-tramwajowy, 4,8 km nowej trasy rowerowej i 2,8 km przebudowanych dróg, budowę tunelu pod ul. Wileńską (280 m, metodą wykopu otwartego),
Trasa GPW zapewni szybkie i niezawodne połączenie między Pieckami - Migowem a Wrzeszczem. Czas przejazdu będzie niezależny od natężenia ruchu drogowego. Szacuje się, że z nowej linii skorzysta ponad 2500 pasażerów na godzinę w szczycie. W porach największego obciążenia tramwaje mają kursować co 5 minut.
– Dzięki tej inwestycji domykamy obwodnicę tramwajową Gdańska, która stanie się kluczowym elementem komunikacji dla południowych dzielnic miasta. Szacujemy, że czas przejazdu z Piecek-Migowa do Wrzeszcza wyniesie zaledwie 12 minut - to konkretna oszczędność czasu, którą mieszkańcy będą mogli wykorzystać na sprawy naprawdę ważne. To także ogromny impuls dla rozwoju całego Gdańska Południe, skąd aż jedna trzecia ruchu kieruje się codziennie właśnie w stronę Wrzeszcza i Oliwy – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. – Ogłaszamy przetarg na budowę blisko czterokilometrowej, nowej linii tramwajowej, przy której powstanie również prawie pięć km tras rowerowych i trzy km przebudowanej infrastruktury drogowej - to realna zmiana jakości życia w tej części Gdańska. Podpisanie umowy planujemy na przełomie roku, a prace ruszą na początku przyszłego.
Projekt zakłada pełną dostępność infrastruktury. Przystanki będą zrównane z poziomem podłogi tramwaju, a całość zostanie przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami i seniorów.
Harmonogram realizacji
– Zakres inwestycji został podzielony na cztery odcinki, które odpowiadają czterem zadaniom realizacyjnym. Tak zaplanowany podział pozwala na efektywną realizację inwestycji w logicznych i funkcjonalnych etapach – tłumaczył dyrektor Małkowski.
Najważniejsze daty dotyczące inwestycji:
Lipiec 2025 – podpisanie umowy o dofinansowanie z CUPT,
Grudzień 2025 – planowane podpisanie umowy z wykonawcą,
I kwartał 2026 – rozpoczęcie robót budowlanych,
Czas realizacji – 3 lata od momentu podpisania umowy z wykonawcą
Nowa sieć tramwajowa dla Gdańska
Realizacja trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz to nie tylko istotna inwestycja liniowa, lecz także element szerszego programu rozwoju i modernizacji transportu publicznego w Gdańsku. Miasto równolegle prowadzi inne kluczowe projekty, które razem tworzą spójną całość.
Jednym z nich jest budowa nowoczesnej zajezdni tramwajowej na Ujeścisku, która będzie zapleczem technicznym dla nowych tramwajów obsługujących trasę GPW. Zajezdnia zapewni ich codzienną obsługę, serwis oraz sprawne zarządzanie ruchem. Więcej o nowej zajezdni, wraz z jej planami
można przeczytać tutaj.
Trwa także opracowywanie dokumentacji projektowej dla odcinka
trasy wzdłuż ulicy Klonowej. Choć to krótki fragment, będzie on istotnym połączeniem torowym w rejonie węzła integracyjnego Wrzeszcz i umożliwi bezpośrednie przejazdy tramwajów z Gdańska Południe do centralnych części dzielnicy.