fot. Andrzej Otrębski, lic. CC BY-SA 4.0Tramwaj w Gdańsku
Władze Gdańska zamierzają zgłosić do Krajowego Planu Odbudowy pomysł budowy nowego odcinka sieci tramwajowej. Wyzwaniem dla samorządu ma być relatywnie krótki okres dostępności środków z tego programu mającego pomóc gospodarce w niwelowaniu skutków pandemii. Miasto planuje także otworzyć dwa inne odcinki, w tym jeden z drogim tunelem pod Motławą.
– Władze Gdańska są zainteresowane uczestnictwem we wszystkich inicjatywach, które mogłyby przyczynić się do usprawnienia poruszania się po mieście – zapewnia Izabela Kozicka-Prus, inspektor w Referacie Prasowym Biura Prezydenta Gdańska. Ma to dotyczyć zwłaszcza możliwości pozyskania funduszy na infrastrukturę tramwajową. Obecnie samorząd planuje złożyć wniosek o dofinansowanie budowy tramwajowej tzw. linii GPW (Gdańsk Południe – Wrzeszcz). – Zakładamy, że możliwe będzie zakwalifikowanie projektów tramwajowych do Krajowego Planu Odbudowy – zastrzega nasza rozmówczyni.
Pany warte łącznie kilka mld zł
Ocenia ona, że wyzwaniem dla miasta jest czas dostępności środków z KPO ograniczony do roku 2026. W najbliższych latach władze Gdańska zamierzają przeprowadzić zadania ujęte w ramach piątego etapu realizacji dużego i bardzo złożonego przedsięwzięcia pod nazwą Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej. Pierwszym jego elementem ma być wspomniana budowa trasy GPW oraz tzw. Zielonego Bulwaru z torowiskiem tramwajowym połączona z powstaniem niezbędnej infrastruktury drogowej oraz ciągów pieszych. Szacowany koszt prac to 650 mln zł.
Kolejnym elementem GPKM ma być budowa nowego układu komunikacyjnego określonego jako „Nowa Abrahama, Kołobrzeska i Bażyńskiego”. Również tam powstać ma infrastruktura tramwajowa. W ramach tego samego zadania miasto chciałoby kupić też nowe tramwaje, na które przeznaczy 250 mln zł. 350 mln pochłonąć ma zaś część infrastrukturalna. Ostatnią skadową piątego etapu przedsięwzięcia ma być budowa torowiska w śladzie ul. Nowej Wałowej wraz z tunelem pod Motławą. Magistrat będzie musiał wydać ok. 2 mln zł na dokumentację projektową, a potem aż ok. 1,5 mld na same roboty.
Aktualny priorytet: PKM na południu miasta
– Dokładamy wszelkich starań, aby nasza infrastruktura tramwajowa była w dobrym stanie. Wymaga tego przede wszystkim bezpieczeństwo i zdrowie pasażerów – stwierdza przedstawicielka Urzędu Miasta Gdańska. Zapewnia, że nie ma potrzeby wyłączania żadnego z odcinków z ruchu z uwagi na jego kondycję techniczną. Zaznacza, że konieczne są natomiast cykliczne remonty czy naprawy bieżące torowisk.
Aktualne priorytety magistratu są jednak inne. – Obecnie skupiamy się na rozwoju transportu szynowego w południowej części miasta. Mowa tu o koejnym wielkim projekcie, jakim jest PKM Gdańsk-Południe – mówi Izabela Kozicka-Prus.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.