Partnerzy serwisu:
Mobilność

Gdańsk stawia na rowery - unijne wsparcie nowych tras i infrastruktury

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Gdańsk stawia na rowery - unijne wsparcie nowych tras i infrastruktury
fot. Stock
W Gdańsku powstanie blisko 12 km ekostrad rowerowych, łączących dzielnice miasta oraz niezbędna infrastruktura – chodniki, stojaki, monitoring, sygnalizacja świetlna i oświetlenie. Inwestycja warta 120 mln zł otrzyma wsparcie z funduszy europejskich wielkości 35 mln zł i będzie realizowana w latach 2024–2029. Umowę na dofinansowanie podpisano w trakcie konferencji VeloCity 2025 w Gdańsku.

Podczas prestiżowej konferencji Velo-city, w czwartek, 12 czerwca Gdańsk i Sopot podpisały umowy o dofinansowanie ze środków unijnych dwóch projektów z zakresu infrastruktury rowerowej. 40 mln zł z Funduszy Europejskich pozwoli zbudować w obu miastach nowe trasy rowerowe, a w Gdańsku dodatkowo chodniki, stojaki rowerowe oraz nowoczesne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i komfort mieszkańców, takie jak monitoring, sygnalizacja świetlna i oświetlenie. Inwestycja będzie realizowana w latach 2024-2029. Podpisanie umów na dofinansowanie projektów pozwoli na łączne wsparcie prawie 14 km infrastruktury rowerowej w obu miastach, z której według szacunków, rocznie skorzysta ponad 1 364 000 osób. Zakres prac w obu projektach obejmuje zarówno budowę nowych dróg rowerowych, jak i przebudowę istniejącego odcinka.

Miliony na mobilność i ekologię

W ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027” Gdańsk otrzymał 35 mln zł, a Sopot 4,4 mln zł dofinansowania unijnego na projekty wspierające zrównoważoną mobilność. Inwestycje obejmują budowę i modernizację tras rowerowych, nowe chodniki, ławki, kosze na śmieci oraz infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo, jak nowe oświetlenie i sygnalizacja świetlna. Projekty te są częścią pakietu inwestycji realizowanych w metropolitalnych samorządach w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ich realizacja pozwoli mieszkańcom obu miast bezpieczniej i wygodniej poruszać się między dzielnicami oraz przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla.

– Pomorze stoi rowerami. W obecnej perspektywie mamy zarezerwowane niesamowite środki unijne, które będą wykorzystane na rozwój infrastruktury rowerowej. Jest to blisko 350 mln zł na drogi rowerowe, które będą realizowane przez samorządy oraz blisko 120 mln zł na drogi rowerowe turystyczne, które będą służyły naszym mieszkańcom oraz miały komponent turystyczny. Na podstawie badań, które przeprowadził Departament Turystyki i Sportu naszego urzędu wynika, że drogi rowerowe, które zrealizowaliśmy w poprzedniej perspektywie wygenerowały ponad 12 mld zł z podatku CIT. Niezmiernie nas cieszy, że rozwija się przedsiębiorczość oraz, że te pieniądze trafiają do budżetów samorządów - mówi Marcin Skwierawski, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Nowe ekostrady i połączenia rowerowe dla Gdańska

Celem gdańskiego projektu jest rozwój spójnej sieci tras rowerowych łączących różne dzielnice Gdańska, która ma umożliwić mieszkańcom codzienne przemieszczanie się rowerem w sposób szybki, bezpieczny i ekologiczny. Planowane trasy będą miały łączną długość ponad 12 kilometrów. Całkowity koszt projektu to ponad 112 milionów złotych, z czego 35 milionów pochodzi z dofinansowania unijnego. Pozostałą kwotę pokryje miasto Gdańsk z własnych środków.

W imieniu Gdańska umowę podpisał Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki oraz skarbnik Miasta Gdańska Izabela Kuś.

– Naszym celem jest lepsze połączenie górnego i dolnego tarasu Gdańska poprzez budowę nowoczesnych tras rowerowych. Wkrótce powstaną trzy ekostrady: wzdłuż trasy Armii Krajowej, leśnego odcinka ul. Słowackiego oraz między Osową a Oliwą. To inwestycje, które ułatwią codzienne przemieszczanie się bez samochodu. Dzisiejsze podpisanie umowy zbiega się z konferencją VeloCity, co dodatkowo podkreśla znaczenie rozwoju mobilności rowerowej. Od lat stawiamy na alternatywne środki transportu, które realnie konkurują z autem, zarówno rowery, jak i hulajnogi elektryczne – tłumaczy wiceprezydent Grzelak.

Dzięki dofinansowaniu w Gdańsku powstanie kilka kluczowych tras rowerowych, które połączą różne dzielnice miasta, ułatwiając mieszkańcom codzienne podróże. Wśród inwestycji znalazły się:
  • Rozbudowa ul. Kartuskiej: trasa rowerowa o długości 3,43 km połączy dzielnice Jasień, Kokoszki, Migowo, Siedlce i Wzgórze Mickiewicza.
  • Ekostrada wzdłuż ul. Słowackiego: 3,5-kilometrowy odcinek leśny połączy Matarnię z Brętowem.
  • Ekostrady w ciągu al. Armii Krajowej: dwa etapy (Węzeł Groddecka oraz odcinek od Sikorskiego do Łostowickiej) zapewnią szybkie połączenia dla rowerów i hulajnóg, integrując dzielnice Ujeścisko, Chełm i Wzgórze Mickiewicza.
  • Ekostrada wzdłuż ul. Spacerowej: 5-kilometrowa trasa połączy Dolinę Rynarzewską z Osową, z alternatywnym wariantem przez ul. Jednorożca.
Każda z tras będzie wyposażona w chodniki, stojaki rowerowe, ławki, kosze na śmieci, a także monitoring i nowoczesne oświetlenie, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo użytkowników.

– Gratulacje dla Miasta Gdańska tak imponującego projektu. Wydaje się, że dzisiaj, w trudnej sytuacji, w jakiej znajdują się samorządy, trudno znaleźć samorząd, który potrafi podjąć taką bardzo odpowiedzialną i światłą, przyszłościową decyzję, aby realizować projekt rowerowy za 112 mln zł, który jest w istotnej części - blisko 35 mln zł - dofinansowany przez środki unijne – mówi wicemarszałek Skwierawski.

Wspólne projekty dla metropolii

Podpisane umowy to efekt porozumienia z lutego 2024 roku między OMGGS a Urzędem Marszałkowskim, które potwierdziło rolę OMGGS jako instytucji pośredniczącej w realizacji ZIT. W nowej perspektywie unijnej 2021-2027 metropolia koordynuje 120 projektów o łącznej wartości 780 mln zł, finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (708,43 mln zł) i Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (75,17 mln zł).

Oprócz inwestycji w mobilność, samorządy OMGGS zrealizują projekty termomodernizacji budynków użyteczności publicznej i mieszkalnych komunalnych, projekty klimatyczne, a także te dotyczące wsparcia dla seniorów i imigrantów oraz budowy i rozbudowy węzłów integracyjnych. Te działania wpisują się w Strategię Rozwoju Ponadlokalnego OMGGS do 2030 roku, która stawia na zrównoważony rozwój i poprawę jakości życia w regionie.

– Metropolia to współpraca – wspólna polityka mobilności, nowoczesny system roweru publicznego Mevo, a także sieć węzłów przesiadkowych, które integrują transport autobusowy, tramwajowy i kolejowy z centrami miast – mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS. – Dziś rozpoczynamy serię podpisywania aż 20 projektów europejskich o łącznej wartości 280 milionów złotych. Pierwsze dwa, w Gdańsku i Sopocie, właśnie startują. To konkretne efekty metropolitalnej współpracy i zapowiedź kolejnych, ambitnych inwestycji w zrównoważony transport.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków kupuje następe eletryczne Irizary

Komunikacja

Kraków kupuje następe eletryczne Irizary

MPK Kraków 12 czerwca 2025

Kutno bez biletów – komunikacja za darmo, miasto na plusie

Komunikacja

Kraków z umową leasingową na 190 autobusów

Komunikacja

Kraków z umową leasingową na 190 autobusów

Przemysław Farsewicz 04 czerwca 2025

Zobacz również:

Kraków kupuje następe eletryczne Irizary

Komunikacja

Kraków kupuje następe eletryczne Irizary

MPK Kraków 12 czerwca 2025

Kutno bez biletów – komunikacja za darmo, miasto na plusie

Komunikacja

Kraków z umową leasingową na 190 autobusów

Komunikacja

Kraków z umową leasingową na 190 autobusów

Przemysław Farsewicz 04 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij