Gdańskie Autobusy i Tramwaje rozstrzygnęły dziś przetarg dotyczący zakupu 18 autobusów elektrycznych. Zamówienie podzielone jest na dwie osobne części – oddzielnie dla autobusów przegubowych, a osobno dla tych o standardowej długości. W sumie wpłynęły trzy oferty – od Solarisa, MAN-a i Mercedesa.
Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły w lutym przetarg na zakupy łącznie 18 autobusów elektrycznych, a zamówienie zostało podzielone na dwie części. Osobno dla autobusów o standardowej długości między 11,5, a 13,5 metra oraz oddzielnie dla ośmiu przegubowców. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj.
Oferty poznaliśmy pod koniec kwietnia. O dostawy zarówno autobusów standardowej długości, jak i pojazdów przegubowych ubiegali się Solaris oraz MAN. Podpoznańska firma chciała dostarczyć 10 autobusów o długości od 11,5 do 13,5 metra za kwotę niespełna 29,518 miliona złotych, natomiast dostawy ośmiu przegubowców wyceniła na 32,354 miliona złotych. MAN zaoferował wykonanie zamówienia odpowiednio za prawie 29,213 miliona złotych oraz za trochę ponad 32,570 miliona złotych. Mercedes zaoferował dostawy przegubowych elektrobusów za niewiele ponad 35,729 miliona złotych. GAiT na zrealizowanie zamówienia przeznaczył 29,520 miliona złotych w części dotyczącej krótszych autobusów, a także 31,980 miliona złotych w części dotyczącej przegubowców.
Dziś (31 maja) postępowanie zostało rozstrzygnięte. W obu częściach zwyciężył MAN. W przypadku autobusów 12-metrowych MAN zdobył więcej punktów zarówno w części dotyczącej ceny, jak i kryteriów technicznych. W przypadku pojazdów przegubowych przewagę zdobył właśnie dzięki kryteriom technicznym. – Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu i materiały do niej użyte. Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Dzięki temu pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni – mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT.
Teraz wynik musi się uprawomocnić. Na dostawy przeznaczono 14 miesięcy. – Naszych pasażerów przewozić będą pojazdy MAN Lion's City E. A jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta. Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej – mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Jednocześnie Gdańskie Autobusy ogłosiły właśnie przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy, która zlokalizowana będzie na zajezdni autobusowej. Stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania.