Gdańskie Autobusy i Tramwaje rozpoczęły wstępne konsultacje rynkowe dotyczące dostawy fabrycznie nowych niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych z niezbędnym wyposażeniem. Ich celem jest uzyskanie informacji niezbędnych do przygotowania przetargu.
GAiT prowadzi wstępne konsultacje rynkowe związane z postępowaniem przetargowym na zakup 10 fabrycznie nowych niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych z niezbędnym wyposażeniem. Długość tramwajów określono na 45-47 m, a szerokość – 2,4-2,5 m.
Celem wstępnych konsultacji rynkowych jest doradztwo oraz uzyskanie informacji o charakterze technicznym, organizacyjnym, ekonomicznym, prawnym w zakresie niezbędnym do przygotowania postępowania, w tym w szczególności opisu przedmiotu zamówienia.
Zamawiający w toku konsultacji planuje pozyskać informacje o uwarunkowaniach związanych z eksploatacją tak długich tramwajów oraz rozwiązaniach technicznych umożliwiających warsztatowe rozłączanie tramwaju na dwie sekcje o długości nie przekraczającej 32 metrów w celu wykonania czynności serwisowych. GAiT zainteresowane są zagadnieniem rozplanowania wnętrza pojazdu z wymogiem dużej liczby miejsc siedzących. W kręgu zainteresowań przewoźnika są też kwestie logistyczne związane z produkcją i dostawą tramwaju do wskazanej lokalizacji, a także pozyskane informacji, czy założone parametry techniczne tramwaju, w szczególności skrajnia wagonu, będą dostosowane do warunków lokalnych w Gdańsku. Dodatkowo GAiT chce uzyskać informacje dotyczące a innowacyjnych rozwiązań w zakresie elektroniki napędów w tramwajach i możliwości ich zastosowania w ramach planowanego zamówienia. Ostatnia kwestia to szacunkowy koszt zamówienia, warunki udziału, postanowienia umowy, które mogą okazać się kluczowe dla prawidłowej realizacji zamówienia.
GAiT dał niewiele czasu na zgłoszenia. Termin mija 15 marca. Termin zakończenia wstępnych konsultacji rynkowych przewidywany jest na 27 marca 2024 r.
Plan zakupu takich tramwajów Gdańsk ogłaszał w listopadzie zeszłego roku. – W ciągu 2 lub 3 następnych lat chcemy zakupić około 10 tramwajów 45-metrowych, dwukierunkowych, być może z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 6 wozów, co byłoby zupełną nowością jeśli chodzi o Gdańsk. Jest to ściśle związane z najważniejszą inwestycją tramwajową planowaną do realizacji w najbliższych latach, a więc budową linii
Gdańsk Południe – Wrzeszcz –
mówił wówczas Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Przypomniał, że miasto ma doświadczenie w eksploatacji trójskładów stopiątek o długości ok. 40 m.