Widać już fragmenty nowego chodnika oraz ścieżki rowerowej. Dominują jednak roboty ziemne i przygotowania pod nowe torowisko. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Jesienią rozpocznie się montaż pierwszych podkładów pod nową trasę tramwajową.
Powstająca, kolejna trasa tramwajowa, połączy al. Vaclava Havla z al. Pawła Adamowicza. Tym samym powstanie pełna rama komunikacyjna, umożliwiająca kursowanie tramwajów z Chełmu i Ujeściska bezpośrednio na Jasień i dalej Piecki – Migowo.
Najintensywniejsze prace trwają teraz na odcinku od al. Vaclava Havla do ul. Piotrkowskiej. Przy samej alei przebudowywany jest wodociąg, usuwane są kolizje z sieciami podziemnymi, wykonawca przygotowuje też teren pod torowisko. W okolicy ul. Piotrkowskiej trwa budowa układu drogowego oraz chodników i drogi rowerowej. Pomiędzy ul. Piotrkowską i Łódzką trwa budowa chodników, drogi rowerowej, kontynuowany jest montaż słupów oświetleniowych, a także rozpoczęto prace ziemne pod przyszłe torowisko.
– Jak zapewnia wykonawca, prace postępują zgodnie z harmonogramem, a co najważniejsze – widać już zarys połączenia tramwajowego, które znacząco skróci drogę mieszkańcom Gdańska – Południe do centrum miasta. Zgodnie z planem prace mają potrwać do końca 2022 roku – zaznacza Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Przed kilkoma dniami do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje przebieg inwestycji, wpłynęło oficjalne zapytanie o to, czy nowy chodnik i ścieżka rowerowa mogłyby zostać udostępnione mieszkańcom wcześniej – zanim zakończy się budowa torowiska. Ze względów bezpieczeństwa jest to, póki co, niemożliwe.– Stopniowe udostępnianie poszczególnych odcinków tej inwestycji będzie następowało dopiero w chwili, gdy prowadzone prace nie będą zagrażały bezpieczeństwu pieszych. Obecnie nie planuje się udostępnienia chodnika w tym obszarze, z uwagi na to, iż nie ukończono jeszcze prac na całym zakresie. Należy pamiętać, że nadal jest to plac budowy i w tym miejscu porusza się ciężki sprzęt budowlany – tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Pierwsze podkłady pod torowisko będą mogły być montowane w czwartym kwartale 2021 r. Obecnie na odcinku od pętli do ul. Piotrkowskiej trwa inwentaryzacja. Główny front robót prowadzony jest na innych odcinkach budowanej trasy – zaznacza Aneta Niezgoda.
Prace rozpoczęły się od strony al. Havla. To przede wszystkim tutaj widać robotników i ciężki sprzęt budowlany. W związku z tym, że przebudować trzeba skrzyżowanie al. Havla z ul. Łódzką i Nową Warszawską – by móc połączyć nową linię z istniejącym torowiskiem – w ubiegłym tygodniu wprowadzono kolejne zmiany w ruchu kołowym w tym miejscu. Zamknięto dla ruchu odcinek ul. Łódzkiej od skrzyżowania ul. Nowa Warszawska/Łódzka w stronę ul. Przemyskiej. Dojazd do osiedla "Ujeścisko" zapewniony został tymczasowym łącznikiem utworzonym pomiędzy al. Havla i ul. Łódzką. Taka organizacja ruchu obowiązywać będzie do końca listopada 2021 r.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę około 2-kilometrowego odcinka linii tramwajowej. Wzdłuż trasy powstaną cztery przystanki tramwajowe. Zaplanowano je w pobliżu skrzyżowania z – także planowaną – ul. Unruga, ul. Piotrkowską i al. Havla. Wzdłuż linii tramwajowej wykonany zostanie chodnik oraz droga rowerowa, zagospodarowana zostanie zieleń, pojawią się elementy małej architektury. W ramach prac przebudowany zostanie także 210-metrowy odcinek ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Oprócz nowej nawierzchni zyska ona także chodnik i oświetlenie. Na tej ulicy trwa obecnie przebudowa instalacji podziemnych.
Realizowany projekt przewiduje również kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej, w ramach której powstanie m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przewidziano też przebudowę sieci ciepłowniczej, gazowej oraz teletechnicznej. Dla potrzeb obsługi torowiska powstanie także tzw. droga technologiczna. Zakres inwestycji obejmuje również przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową.
Budowa Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej, współfinansowanego ze środków unijnych. Wykonawcą jest konsorcjum Firma Budowlano-Drogowa MTM oraz Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Rajbud. Wartość prac to 59,8 mln zł. Prace mają potrwać 20 miesięcy. Zgodnie z umową, zakończenie robót powinno nastąpić w listopadzie 2022 roku, co oznacza, że nową linią tramwajową pojedziemy w pierwszym kwartale 2023 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.