Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdańsk rozcięty. Będą zamykać przejścia podziemne?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Gdańsk rozcięty. Będą zamykać przejścia podziemne?
Ragesoss, lic. GNUPodwale Przedmiejskie i Główne Miasto w Gdańsku
Gdańskie Śródmieście lata temu zostało rozcięte Podwalem Przedmiejskim – główną arterią komunikacyjną i tranzytową. Dolne Miasto oddzielone tą barierą od Starówki uległo degradacji i zapomnieniu. Ostatnio pojawiają się pomysły, jak odzyskać tę przestrzeń dla pieszych.

Podwale Przedmiejskie to zaprojektowana jako przelotowa ulica przebiegająca przez środek Gdańska – bez skrzyżowań przecinających jej oś oraz bez przejść dla pieszych. Powstała w latach 60. XX wieku i jest spójna z ówczesnymi założeniami miasta jako tworu przyjaznego przede wszystkim samochodom, nie pieszym czy rowerzystom. Tak wówczas postrzegano nowoczesność. Dziś od takich rozwiązań się już odchodzi. Dlatego Podwale Przedmiejskie jest ostatnio przedmiotem wielu dyskusji dotyczących układu komunikacyjnego Gdańska i planów jego rozbudowy. Dziś to najbardziej nieprzyjazny pieszym odcinek Gdańska. Od skrzyżowania z Okopową do Bramy Żuławskiej i dalej na kawałku ul. Elbląskiej cały pieszy ruch odbywa się przez pięć tuneli.

Dlatego drogowcy przygotowują ekspertyzy, które mają posłużyć przywróceniu w ciągu ulicy tradycyjnych przejść dla pieszych. Wiosną Zarząd Dróg Miejskich i Zieleni w Gdańsku chce przeprowadzić pomiary prędkości i natężenia ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Od wyników badań będzie zależało, czy na ulicy pojawią się naziemne przejścia. Ostatnio badania tego typu przeprowadzono po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska w lipcu 2012 roku. Zanotowano wówczas spadek ruchu na poziomie 15-20 proc.

Trzy przejścia naziemne na początek

Pomysłodawcą przejść naziemnych jest radny Gdańska Dariusz Słodkowski, który przekonuje, że miasto zmieniło swój charakter po zainwestowaniu 3 mld zł w budowę alternatywnych dróg przejazdu – Trasy Słowackiego, Trasy Sucharskiego, Południowej Obwodnicy Gdańska i tunelu pod Martwą Wisłą. Dlatego warto zmienić charakter Podwala Przedmiejskiego i uczynić z niego miejską aleję.

Na początek miasto chce wymalować trzy przejścia naziemne, które mają ułatwić pieszym poruszanie się między Starówką a Dolnym Miastem. Mają one powstać na skrzyżowaniach z Łąkową, Chmielną i Słodowników. Lokalizacje te pokrywają się z istniejącymi obecnie przejściami podziemnymi i przystankami tramwajowymi. Póki co nie jest jednak planowane zamknięcie samych przejść podziemnych.

Specjaliści wskazują, że wymalowanie pasów w poziomie jezdni jest tylko jednym z wielu rozwiązań, aby możliwe było stworzenie kompleksowo zagospodarowanej i atrakcyjnej wielkomiejskiej przestrzeni publicznej. Choć niezwykle ważną z punktu widzenia pieszych i rowerzystów. Innymi rozwiązaniami są: zmniejszenie przekroju ulicy do dwóch pasów w każdą stronę, likwidacja przejść podziemnych czy zagospodarowanie odzyskanej przestrzeni poprzez stworzenie zabudowy o charakterze miejskim.

Polska coraz bardziej przyjazna pieszym?

Gdańsk to nie jedyne miasto, które otwiera się na propozycję zamykania przejść podziemnych i malowania pasów w poziomie jezdni. I choć jest to w Europie Zachodniej już raczej standard, w Polsce wciąż wiele osób wierzy, że przejścia podziemne są konieczne, aby zapewnić pieszym bezpieczeństwo.

Ostatnio głośno jest o planach związanych z zamknięciem przejścia podziemnego odcinającego pieszą promenadę na ulicy Świdnickiej we Wrocławiu. Ma ono zostać zabudowane do 2016 roku, a ruch pieszych ma odbywać się górą, po pasach na jezdni. W najbliższym czasie będą się też ważyć losy przejścia podziemnego pod rondem Dmowskiego w Warszawie. Pojawił się bowiem pomysł, aby śródmiejskie ronda zamienić w zwykłe skrzyżowania, a przestrzeń odzyskaną dzięki takiemu rozwiązaniu oddać pieszym. Daleko od takich rozważań wydaje się być jeszcze Białystok, który ostatnio chwalił się otwarciem w środku miasta nowego przejścia podziemnego. Pozostaje nadzieja, że nowe myślenie o mieście dotrze wreszcie do osób odpowiedzialnych za infrastrukturę polskich miast i pod uwagę zaczną być brane potrzeby wszystkich uczestników ruchu. Póki co pomysły na przywrócenie miast mieszkańcom wciąż są bowiem przeważającą mniejszością, a dominuje myślenie sprzed kilkudziesięciu lat, gdzie samochód był na pierwszym miejscu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5