Podjęta została decyzja o powtórzeniu postępowania przetargowego na budowę I etapu linii tramwajowej Nowej Warszawskiej, czyli przebudowę skrzyżowania al. Havla i Łódzkiej. Pod koniec maja otworzono oferty na realizację tego odcinka, jednak przetarg nie został rozstrzygnięty. Miasto na ten cel zabezpieczyło 20 mln złotych.
– Przetarg zostanie powtórzony z przedłużeniem czasu realizacji zadania. Miasto Gdańsk będzie realizować linię tramwajową w ciągu ul. Nowa Warszawska – powiedział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji.
I etap realizacji Nowej Warszawskiej obejmuje przebudowę skrzyżowania istniejącej linii tramwajowej oraz infrastruktury podziemnej. O realizację zadania ubiegało się tylko dwóch wykonawców, ale ceny
znacznie przekraczały kosztorys. Wpływ na tak wysoką cenę mógł mieć nie tylko zakres prac, ale wskazany w zamówieniu termin zakończenia określony na grudzień 2020 r. Dlatego też zdecydowano, aby termin realizacji w nowym postępowaniu określić w miesiącach, co w przypadku długiej procedury zamówień publicznych wskazuje realny czas na prowadzenie robót. Wyłoniony w postępowaniu wykonawca na wykonanie zadania będzie miał okres 10 miesięcy – licząc od daty podpisania umowy.
– Czas potrzebny na przeprowadzenie postępowania przetargowego, od momentu ogłoszenia przetargu do zawarcia umowy to okres ok. 3 miesięcy. Jeśli procedury przebiegać będą zgodnie z założeniami, oferty wykonawców poznamy na przełomie lipca i sierpnia, a umowa mogłaby zostać zawarta we wrześniu. Prace na torowisku ruszą wtedy jesienią, ale z uwagi na zakres prac oraz zbliżający się okres zimowy, w którym nie mogą być prowadzone roboty na torowisku, zakończenie realizacji I etapu Nowej Warszawskiej przypadać będzie już 2021 roku – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Nowa Warszawska to jedna z najważniejszych inwestycji planowanych w południowej części Gdańska. Dzięki niej znacznie skróci się czas dojazdu z południowych dzielnic miasta do centrum. I etap zakłada przebudowę skrzyżowania al. Havla z ul. Łódzką, które uwzględni nie tylko budowę torów tramwajowych na tym odcinku, ale także jezdni i ścieżki rowerowej. Ponadto wybudowany zostanie przystanek przy ul. Łódzkiej. Jeśli procedura przetargowa przebiegać będzie bez zakłóceń, zakończenie robót budowlanych planowane jest w połowie 2021 roku.
Planowane są również działania związane z drugim etapem, obejmującym pozostałe dwa odcinki linii tramwajowej, od przystanku przy ul. Łódzkiej do pętli Jabłoniowa/al. Pawła Adamowicza. Ogłoszenie postępowania dla tej części inwestycji planowane jest w IV kwartale bieżącego roku. Realizacja inwestycji ma zakończyć się w połowie 2022 roku.
Efektem realizacji obu etapów będzie połączenie tramwajowe al. Havla z al. Adamowicza. Budowa Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.