Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdańsk: Piesi odzyskują Śródmieście. Będą nowe przejścia naziemne

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2017-09-25 13:23
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Gdańsk / gdansk.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdańsk: Piesi odzyskują Śródmieście. Będą nowe przejścia naziemne
unel prowadzący od Bramy Wyżynnejfot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl
Tunele to zmora dla wielu pieszych w Śródmieściu Gdańska, jednak niedługo w wielu newralgicznych lokalizacjach obok nich powstaną alternatywne przejścia naziemne. Gdzie i kiedy będzie można z nich korzystać?

- Zmienia się filozofia komunikacji wokół Głównego Miasta w Gdańsku - powiedział zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej Piotr Grzelak, który 21 września zaprezentował dziennikarzom plany miasta dotyczące stworzenia nowych przejść dla pieszych w kluczowych miejscach Śródmieścia. - Zaczynamy od przebudowy Podwala Przedmiejskiego. Zamknięte dotąd skrzyżowania będą funkcjonowały w pełnym zakresie, tak by ruch pieszy i kołowy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

Przetarg na wykonawcę prac dotyczących pierwszego ze wspomnianych skrzyżowań Podwala Przedmiejskiego - z ul Chmielną zostanie ogłoszony jeszcze w październiku - w czerwcu 2018 r. będzie oddane do użytku. Następnie etapami będą otwierane kolejne skrzyżowania: z ul. Okopową, ul. Słodowników, Żabim Krukiem, ul. Łąkową, ul. Elbląska i Długimi Ogrodami. Całość prac ma zakończyć się w czerwcu 2019 r.

Po Podwalu Przedmiejskim - okolice Dworca PKP

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje obecnie również koncepcję rozwiązań wokół Dworca Głównego w Gdańsku. Chodzi o połączenie przejściem naziemnym dwóch stron Podwala Grodzkiego (od dworca w kierunku Krewetki), jak i o stworzenie przejścia przy skrzyżowaniu u wylotu tzw. Nowego Podwala Grodzkiego (nowa podziemna droga łącząca Dworzec Główny z skrzyżowaniem: Toruńska/Okopowa/Trakt św. Wojciecha, realizowana we współpracy z partnerem prywatnym w ramach Forum Gdańsk).

- Mamy oczywiście świadomość, że toczy się właśnie głosowanie nad projektem dotyczącym przejścia w tym miejscu w ramach Budżetu Obywatelskiego. Uzgodniliśmy już z jego wnioskodawcą, że ostatecznie projekt zostanie zrealizowany w oparciu o koncepcję szykowaną przez DRMG - podkreślił Piotr Grzelak. - To niekoniecznie będzie wyglądało tak, jak dziś jest prezentowane na wizualizacjach do projektu BO.

Brama Wyżynna/Forum Gdańsk

Kolejne miejsce, które czeka “wielki ukłon w stronę pieszych” to okolice Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk. Przypomnijmy: interpelację do prezydenta Gdańska w sprawie zbudowania w tym miejscu naziemnego przejścia złożył klub radnych Platformy Obywatelskiej.

- Wprowadzenie nowych rozwiązań dla pieszych w tym miejscu wymaga zmierzenia się z wieloma wyzwaniami, dlatego zleciliśmy Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni przeanalizowanie kilku wariantów tego przejścia - tłumaczył Piotr Grzelak. - Przy czym warunkiem podstawowym jest, by przystanki tramwajowe przy Bramie Wyżynnej pozostały odpowiednio długie dla dwóch składów tramwaju.

Różne opcje

Warianty rozwiązań dla ewentualnego przejścia zaprezentował Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ. - Konieczne jest wykonanie przejścia w takiej lokalizacji, żeby prowadziło nie tylko na drugą stronę jezdni, ale także bezpośrednio na perony tramwajowe - zaznaczył Tomasz Wawrzonek. - Jeżeli mówimy o wpływie nowego rozwiązania dla pieszych na ruch kołowy i tramwaje, najbardziej optymalne będzie tu przejście dwuetapowe. Przy czym wariant drugi (patrz poniżej - rysunek nr 2 a), w którym piesi korzystający z przejścia naziemnego, czekając na zmianę świateł spotykać będą się z pasażerami wychodzącymi z tunelu, grozi wielkim tłokiem w tym miejscu, a chcemy tego uniknąć.

Tomasz Wawrzonek podkreślił, że wykonanie przejścia po drugiej stronie przystanku, w stronę siedziby rady miasta mija się z celem, bo jest już zbyt blisko Huciska. - Z kolei wyznaczenie przejścia bezpośrednio przy Bramie Wyżynnej (patrz rysunek 3) w oparciu o istniejącą sygnalizację na wysokości ul. Bogusławskiego, nie spełnia podstawowego warunku połączenia obu stron jezdni z peronami tramwajowymi - dodał inżynier ruchu.


Wariant 1 przejścia przy Bramie Wyżynnej - rekomendowany
 
- Doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać tak prosto, na zasadzie “farby i pędzla”, że trzeba będzie trochę wpłynąć na układ geometryczny w tej lokalizacji, stąd rekomendujemy do dalszych analiz wariant nr 1 - podsumował Wawrzonek.

Wariant 1 (patrz rysunek nr 1) zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego w oparciu o istniejącą sygnalizację (choć bez dodatkowej sygnalizacji dla pieszych na przejściu przez torowisko: może być tu zastosowane sprawdzone rozwiązanie z pętli przy ul. Kartuskiej - gdzie o przejeździe pojazdu ostrzega sygnalizacja dźwiękowa “uwaga tramwaj” oraz sygnalizatory pulsujące).

Takie rozwiązanie wymusi nowe rozwiązania w geometrii jezdni Wałów Jagiellońskich - zwężenie pasów ruchu w kierunku Oruni do trzech metrów (na rysunku zaznaczone na fioletowo). Pozwoli to z jednej strony poszerzyć peron tramwajowy o dodatkowe dwa metry, z drugiej - wygospodarować tej samej szerokości ciąg pieszy prowadzący na przystanki: od planowanego przejścia wzdłuż wyjścia z tunelu (na rysunku oznaczone kolorem żółtym). Żeby zrealizować takie rozwiązanie, trzeba będzie wydłużyć perony przystankowe w kierunku ul. Hucisko (szacunkowo o 8 do 15 m) i prawdopodobnie przeprojektować zatokę dla autokarów przewidzianą przy Forum Gdańsk, co jest jak najbardziej wykonalne.


Rozpatrywany wariant 2 a przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej


Wariant 2 b przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej


Wariant nr 3

Na daty za wcześnie

GZDiZ przeprowadzić ma teraz dogłębną analizę rekomendowanego wariantu nr 1, poszerzając ją aż po skrzyżowanie Wałów Jagiellońskich z al. Armii Krajowej, i najdalej w styczniu 2018 r. przedstawić wyniki prac Radzie Miasta Gdańska i prezydentowi.

- Jesteśmy zdeterminowani przejście w tym miejscu powstało, myślę że rozmowy idą w dobrym kierunku, stąd nasza obecność tutaj - zaznaczył Piotr Borawski, w RMG przewodniczący klubu radnych PO, którzy kilkuosobową delegacją przybyli na prezentację rozwiązań dla przejścia przy Bramie Wyżynnej. - Jako klub jesteśmy zadowoleni ze wszystkich zaprezentowanych tu rozwiązań dotyczących ruchu pieszych w Śródmieściu i będziemy je wspierać. Kiedy analizy będą gotowe będziemy o nich dalej dyskutować na komisjach rady. Do rozmów na ten temat zaprosimy również mieszkańców - zadeklarował Borawski.

Jak zaznaczył wiceprezydent Piotr Grzelak, rekomendowany wariant inwestycji przy Bramie Wyżynnej szacunkowo kosztować będzie ok. 800 - 900 tys. zł, a fundusze na ten cel zostaną zabezpieczone w budżecie miasta. Jeśli projekt zostanie zaakceptowany przez RMG i prezydenta Gdańska, tworzenie koncepcji rozpocznie się najwcześniej w styczniu/lutym 2018 r.

Kiedy piesi będą mogli przejść na drugą stronę Wałów Jagiellońskich przy Bramie Wyżynnej? Za wcześnie, by podawać wiążące daty.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Niepewne plany kolei utrudniają przebudowę przejść przy Centralnym?

Przestrzeń

Niepewne plany kolei utrudniają przebudowę przejść przy Centralnym?

Witold Urbanowicz 13 września 2017

ZDM szuka wykonawcy przebudowy i operatora przejść przy Centralnym

Przestrzeń

ZDM szuka wykonawcy przebudowy i operatora przejść przy Centralnym

Witold Urbanowicz 06 września 2017

Warszawa: Kolejne przejścia podziemne będą znikać powoli

Przestrzeń

Warszawa: Kolejne przejścia podziemne będą znikać powoli

Witold Urbanowicz 27 lipca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5